וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיסיהו: "לא אלך לבית הכנסת בחג הזה"

23.9.2013 / 8:00

מתיסיהו הגיע לישראל לקראת הופעה בזאפה אמפי שוני. משה גלנץ ניצל את ההזדמנות לשאול אותו על תהליך התשובה ותהליך השאלה, על הזקן שהסיר ובעצם לשאול: "מי אתה מתיסהו?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתיסיהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי אתה מתיסיהו? השאלה שנשאלת לעברו מנסה לפענח אדם שנראה בחיפוש מתמיד אחר האמת, אולי של עצמו ואולי באמת החבויה בנפשו של היהודי הנודד שחוקר עוד פינה, עובר עוד שוחה, חוצה עוד נהר סוער והכל כדי לגלות בסוף שאולי אין תשובה. אך השאלה, מנסה גם לתת מסגרת לאדם שבמידה מסוימת כלל לא בטוח שהוא רוצה שתהיה לו אחת כזאת.

מתיסיהו בן ה-34 עבר תהליך רגיל של חזרה בתשובה כאשר למד בישיבה חב"דית בניו יורק בגיל צעיר, ולמרות שנראה היה, כי כבר מצא את מקומו, משהו בנפשו המחפשת לא נתנה לו מנוח, זמר הראפ\הרגאי פופ שפרץ את כל המחסומים ומכר מאות אלפי אלבומים, כשהזקן והפיאות מעטרים את פניו, חקר חצרות וחסידויות נוספות ואז בבת אחת השיל מעליו את הכול והשאיר את עולם התרבות היהודית בהלם. אך את מתיסיהו זה לא מרגש, הוא עסוק בללכת בדרכו. כמו שאמר עליו חברו המוזיקאי, דניאל זמיר: "עדיין לא נאמרה המילה האחרונה, מתיסיהו תמיד יהיה עסוק בחיפוש אחר האמת שלו".

מתיסיהו הגיע לישראל ביום שישי האחרון בפעם המי יודע כמה, לקראת הופעה בפסטיבל GAP BRIGHT FESTIVAL בזאפה אמפי שוני והוא מתרגש. בראיון מיוחד ל"וואלה יהדות" הוא מגלה כי הוא מרגיש מחויב לקהל הישראלי למרות שלא הופיע כאן כבר למעלה משנתיים, "חשוב לי להצליח בישראל יותר מבכל מקום אחר בעולם. אני גאה לבוא לארץ ולראות את החמימות והאהבה המוענקת לי כאן".

מתיסיהו. GettyImages
מתיסיהו בגלגול הקודם/GettyImages

אך זאת אולי המחויבות היחידה. כאשר אני מנסה לגלות האם הוא מרגיש משויך למשהו, הוא אומר, "אני לא אוהב הגדרות. תמיד ברחתי מזה". לדבריו, מי שגרם לו להתרחק מחדש מהעולם הדתי, הן קבוצות שונות שניסו לתפוס טרמפ על גבו. "לפני שש שנים הודעתי שאני כבר לא קשור לחב"ד כי הרגשתי שהם מנסים לקחת עלי קרדיט", מציין מתיסיהו. הזמר אף ניסה להתחבר לחסידות פינסק קרלין אך די מהר הבין שגם זה אינו מקומו. "היום, אני לא חלק משום קבוצה", הוא מבהיר. "אנשים מאוד אוהבים לשאול אותי מה אני, אורתודוקסי מודרני, חילוני, דתי כזה או אחר. אני במסע הפרטי שלי ולא אוהב להיות מחויב לאף אחד, לכן גם אין לי תשובה", אומר בהחלטיות.

אתה לא חושב שהתפרסמת בגלל שהיית 'הראפר החב"די'? "אין ספק שהלוק השפיע על אנשים", עונה מתיסיהו ומוסיף, "חייבים את שני האלמנטים כדי שזה יעבוד כי בן אדם יכול להתחבר או לא, לסגנון בו נראיתי. לדעתי המוזיקה עצמה גרמה לפרסום הגדול, אם כי הזקן והכובע עשו את זה מעניין יותר". מתיסיהו בטוח שההצלחה והפרסום הגדול היו מגיעים גם בלעדיהם. "אם הייתי עם זקן ופאות והמוזיקה לא הייתה טובה, אף אחד לא היה מקשיב לשירים שלי". לראייה מספר מתיסיהו, כי את המוזיקה השמיעו קודם ברדיו וקהל המאזינים ביקש עוד ורק אח"כ הוא הופיע בטלוויזיה ואנשים הבינו במי מדובר. אך מציין, "שכשראו אותי בפעם הראשונה הורמו גבות, הייתי משהו חדש ומרענן".

Matisyahu - Sunshine

השראה

האלבום האחרון שעשה מתיסיהו הוקלט בחלקו בישראל והקליפ לשיר "Sunshine" צולם בארץ ומשולבים בו גם נופיה של העיר ירושלים. גם באלבומו הקודם כתב את השיר Jerusalem אחד משיריו המפורסמים והנצפים ביותר.

מתיסיהו מגלה שעיר הקודש היא השראה מאז שהגיע אליה בפעם הראשונה בגיל 16. "הרגע שבו ראיתי את ירושלים הוא רגע שלא אשכח לעולם. החוויה חרוטה במוחי. עמדתי והבטתי על העיר והרגשתי שאני שואב ממנה השראה שמשפיעה עלי עד היום, אומר מתיסיהו בערגה. למרות שהושפע רבות ממוסיקת הרגאי ובעיקר מבוב מארלי, מספר מתיסיהו כי היום הוא פתוח יותר. "התפקיד של מוזיקאי הוא תמיד ליצור משהו חדש, זה מה שאני מנסה לעשות, לחבר בין סוגי מוזיקה שונים ולייצר משהו שעוד לא היה. בתחילת 2014 אני מוציא את האלבום הבא ושווה לחכות כי יהיו הפתעות".

Matisyahu - Jerusalem

מתיסיהו יצר לעצמו שם של אמן שהולך בעקבות המוזות שלו, יש משהו בשיריו שמזכירים אמנים כמו אביתר בנאי, שכאשר מקשיבים למילים מרגישים את הלך רוחו, מחשבותיו ומאווייו. לדבריו, בכל אחד מארבעת אלבומיו השינוי והחיפוש הטבוע בD.N.A- שלו מופיע בדמותם של המילים עצמם ולכן לדעתו, היה ניתן לחזות את השינוי הגדול שעשה לפני כשנתיים עם גזירת הזקן. מתיסיהו מעיד על עצמו כי הוא זאב בודד. "אני אמצא את המקום הנכון להיות בו, אך לבית הכנסת אני לא אלך", מבהיר כשנשאל היכן הוא מתכונן לחגוג את החג.

על החבר הכי טוב בעולם

את דניאל זמיר פגש מתיסיהו לראשונה בלימודיו באוניברסיטת ניו סקול שבניו יורק במסגרת קבוצה שהתגבשה ללימודי יהדות ויחד החלו את תהליך החזרה בתשובה. "לקראת סוף הלימודים לא התראנו קרוב לחצי שנה" מספר מתיסיהו, "אני התחלתי במקביל גם לימודים בישיבת חב"ד בקראון הייטס ודניאל הסתובב עם איזה רב מקומי. במסיבת הסיום נפגשנו לפתע כששנינו עם זקן, זה היה מצחיק ומרגש", אומר מתיסיהו בחיוך. "התחלנו לצחוק ולרדת אחד על השני על הסיטואציה, סיפרתי לו היכן אני לומד והוא הגיע לבקר אותי. פרט מעניין", אומר מתיסיהו באירוניה, "דניאל היום חסיד חב"ד בגללי, דחפתי אותו לזה ואני כבר לא".

Matisyahu - One Day

אך למרות הכול מעיד מתיסיהו כי גם היום, "דניאל הוא החבר הכי טוב שלי בעולם, אנחנו הכרנו אחד את השני לפני תהליך התשובה. חווינו את הכול יחד, וזה מה שחיבר אותנו כל כך", מדגיש ומוסיף, "אנשים אינטרסנטים, רוצים בקרבתך כי יש סיבה לכך וברגע שאתה לא מספק להם את זה אתה מוצא את עצמך לבד, עם דניאל זאת חברות אמת".

מה דניאל חושב על השינויים שעשית ?
"הוא תומך בי ומבין לליבי. אנשים באים לדניאל ושואלים מה קורה עם מתיסיהו, הוא עונה שאני עושה מה שאני רוצה, דניאל יודע להעריך את המסע והחיפוש שלי".

לסיום, מה השאיפה שלך?
"להמשיך לייצר מוזיקה טובה ולהתחזק ברוחניות, יש לי הכול, ילדים טובים ולהקה איתה אני מרגיש כמו משפחה".

מתיסיהו יופיע הערב (שני) ה-23.9.13, חוה"מ סוכות בזאפה אמפי שוני בפסטיבל GAP BRIGHT FESTIVAL. זאפה אמפי שוני מארחים בפסטיבל 4 מופעים של הלהקות הישראליות המובילות: הדג נחש, מוניקה סקס, שבק ס' ומתיסיהו שיעלה למופע הנעילה של הפסטיבל.

  • עוד באותו נושא:
  • מתיסיהו
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully