וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולי רנד מתגעגע מאוד לאברהם אבוטבול

17.10.2013 / 8:00

אהוד בנאי, מוש בן ארי ואהרון רזאל, הם חלק מאותם שיופיעו במופע לזכר לאברהם אבטובול ז"ל. שולי רנד שגם יופיע, מספר על חברות, אהבה וגעגוע למוזיקאי שהיה בשבילו יותר מחבר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגעגוע לא עוזב לרגע. אברהם אבוטבול ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

החברים נתנו לו את הלב והאפשרות להיפרד מהחיים עטוף באהבה

כבר שנה עברה מאז פטירתו של הזמר והיוצר אברהם אבוטבול אך נראה כי הגעגוע לא עוזב לרגע. מי שהיה מחלוצי הז'אנר של "מוזיקה יהודית מקורית", עם אלבום המופת "בית הקדושה" ופתח את הדרך לעשרות אמנים שבאו אחריו, נפטר לפני שנה, ממחלה קשה. החברים הרבים שליוו אותו בימיו האחרונים, ביניהם שולי רנד, המפיק גדי פוגטש, עופר שכטמן, הבימאי אלדד אילת ואחרים, נתנו לו את הלב והאפשרות להיפרד מהחיים כשהוא עטוף באהבה, הערכה, חמלה ואפילו הערצה. כל אותם דברים שהיו חסרים בחייו, קיבלו ביטוי מלא לפני מותו, כשעל הכול ניצח אחיו, השחקן אלון אבוטבול. אלון שהגיע לארץ באמצע צילומים בדיוק למטרה זו, עזר להעצים את אברהם ולגדל אותו כדי שיוכל לעזוב את העולם כמנצח.

עינינו הצטלבו ואני רואה את העיניים של אברהם מביטות בי ומחייכות

"מי הוא בשבילך אברהם אבוטבול?" שאלתי את שולי רנד, בשיחה שבה התקשה לשוחח עליו בלשון עבר. "אברהם הוא חבר נפש, מגיל 21 חיינו הצטלבו יותר מידי פעמים, הכרנו והתיידדנו בתל אביב כשלמדתי משחק, והמפגשים בינינו היו תמיד מותירי רושם, שיחות שנצרבות במוח, הן היו חריפות כחריפותו של אברהם". בעולם התשובה נפגשו שוב. שולי זוכר את עצמו מתפלפל ברחובות תל אביב עם אברהם על עניין החזרה בתשובה כשאברהם מביע כמובן דעה הפוכה. "הוא תמיד הצליח להביא אותי לוויכוח למרות שהיה קשה להכניס אותי לזה. אך חצי שנה אחרי אותו וויכוח, אני רואה בבית הכנסת בליל שבת אברך עם כל הלבוש, עינינו הצטלבו ואני רואה את העיניים של אברהם מביטות בי ומחייכות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אברהם אבוטובול ז"ל ושולי רנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא היה אמן שהקדים את זמנו, דייויד בואי של המוזיקה היהודית

לאחר שאברהם חזר בתשובה, הוא התגורר בבית קטן בשכונת "בית ישראל" הירושלמית. השכונה, שסמוכה לשכונת הבוכרים, בעלת צביון חרדי מאוד מוקפד, ונחשבת לאבן שואבת עבור חוזרים בתשובה שרוצים לזרוק הכול מאחורי גבם ולהידבק ב"קדושה" של העולם החרדי. אך אברהם נמשך חזרה למקורות היצירה ובמפגש לילי מושלג, שלף גם את הכנר והמפיק גדי פוגטש בחזרה לעולם המוזיקה. אבוטבול החזיר את הכינור לידיו של פוגטש שבאותה תקופה ישב על ספסלי הישיבה לאחר שגם הוא חזר בתשובה ורצה לזרוק הכול מאחוריו. כך החלה תקופה שבה עבדו השניים על אלבומם הראשון: "בית הקדושה".

שולי מספר שאברהם השמיע לו את השירים רק לאחר שהאלבום היה מוכן, "הייתי בשוק, האלבום היה חדשני ופורץ דרך, כל מה שאני רציתי לעשות הם עשו", מתוודה שולי ומוסיף, "האלבום היה מאוד מפתיע בגיוון המוזיקלי, זה לא היה שירים רק כדי לתפוס את האוזן". שם חלחלה סופית ההבנה לשולי ולחבורה שהקיפה אותו, כי מדובר במלחין יוצא דופן.

בפסטיבל "חדא כנישתא" ב - 2009, אברהם וגדי שהופיעו רק פעמים בודדות מול קהל, שרו את שירי האלבום והיו בהלם. "הקהל הכיר כל צליל למרות שהוא לא אלבום פשוט", אומר פוגטש, "לאברהם היה חוסר פרופורציה בין היכולת שלו לבין איך שהקהל קיבל את זה. הוא היה אמן שהקדים את זמנו, דייויד בואי של המוזיקה היהודית".

אשרי יושבי ביתך: אברהם אבוטבול וגדי פוגטש "בית הקדושה"

נקודה טובה על אברהם

האלבום "נקודה טובה" נולד בהשראתו של אברהם ולא רק, מציין שולי רנד, " בזמן העבודה על "נקודה טובה" הייתי בא להשמיע לו את השירים ויש כמה נגיעות שאני יודע שזה אברהם, העצות שלו, הכיוון שלו, בכל פעם שאני שומע את האלבום אני שומע את אברהם מדבר אלי". שולי שמעיד על עצמו שיש לו "הרבה שעות אברהם" כואב עוד יותר כשהוא נזכר עד כמה הייתה עמוקה החברות ביניהם. "גם כשלא היינו מתראים חודשיים הייתי יכול להגיע לחלון ביתו, לצעוק א-ב-ר-ה-ם וכאילו לא עבר יום מהפעם האחרונה שנפגשנו".

"אדון עולם" אברהם אבוטבול ז"ל

"בית הקדושה 2"

מיד לאחר שיצא לאור אלבומם הראשון בשנת 2001, אברהם קנה מכשיר הקלטה קטן וקרא לגדי, שותפו ליצירה, "בוא נתחיל לעבוד על האלבום השני", ביקש אבוטבול. פוגטש הסכים אך משהו בליבו גרם לו להתעקש לבדוק בסוף ימי העבודה לאחר שהקליטו, כי הקולות, השירה והגיטרה הוקלטו בצורה טובה. "בשנה האחרונה הבנתי למה באותה תקופה, התעקשתי כל כך", אומר גדי בחיוך כואב.

פוגטש עבד במשך שנה כדי להוציא את אלבום ההמשך - "בית הקדושה 2", החומרים הרבים שהותיר אברהם בקלטות, דיסקים, מחשבים ישנים ואולפנים שונים בהם היו מפוזרים החומרים, נאספו ולוקטו על ידו. "העבודה על האלבום הצילה אותי מההתמודדות האמיתית שאברהם כבר לא חי, סביבי כולם בוכים ואני שומע אותו שר", מספר פוגטש על תהליך העבודה.

כשמקשיבים לאלבום החדש נראה כי אברהם הניח את ליבו על השולחן בשיר 'לב העולם' ובשירו 'עברתי את הגבול', אליו נגיע בהמשך, הוא מותיר הרגשה כי באותו רגע היה על הקצה, "אברהם חי את היצירה בשלמות, כשהוא עשה משהו, דיבר על משהו, הוא היה שם טוטאלי, אברהם היה איש של אמת", אומר גדי ומשהו בקולו נדלק.

ביום השלושים למותו, רגע לפני שאחיו אלון טס חזרה ללוס אנג'לס להמשך צילומי הסרט שהופסקו, הקליט פוגטש את חלקו של אלון בשיר 'עברתי את הגבול' והפך אותו לדואט, בו נראה כאילו מתנהל דיאלוג בין האחים.

"שוב עברתי את הגבול" -אברהם אבוטבול ז"ל ואלון אבוטבול

סגירת מעגל

שולי מספר על משהו מיוחד שמציין על עצמת הקשר שהיה בינו לאברהם, "ההופעה הראשונה שלי עם האלבום "נקודה טובה" היתה עם אברהם", מספר רנד, "בפינוי גוש קטיף הוזמנתי להופיע מול המפונים בבית מלון בירושלים, כשכולם היו עדיין המומים וכואבים, והמופע האחרון בחייו של אברהם, היה איתי בפסטיבל "הצעקה" ברוג'ום אל נאקה שבמדבר יהודה, שלושה חודשים לפני מותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלון אבטובול ואחיו אברהם אבטבול ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא רק בחיים האמיתיים נפגשו רנד ואבוטבול אלא גם בעת ששיחקו יחד בסרט "האושפיזין", רנד נזכר כי זו הייתה חוויה שלא תישכח. "היה לי מאוד כיף לשחק איתו, הוא היה שחקן בחסד, אני התעקשתי עליו שנשחק יחד ועשיתי בשביל זה משהו לא אתי" מגלה שולי ומחייך. "הכרתי אותו לגידי דר (בימאי הסרט), וערב לפני האודישן, הכנתי אותו לתפקיד כדי שהוא יתקבל".

אם אברהם היה חי היום מה הוא היה אומר על כל הפסטיבל שעושים סביבו?, אחרי הכול את הפרסום הכי גדול הוא קיבל אחרי מותו. "הוא היה לוקח מקל ומוליך את כולם אחריו", אומר שולי בחיוך, "הוא היה לוקח את זה עד הסוף, אברהם זה דרמה, אין סיכוי שאברהם היה מפספס את זה".

למה אתה הכי מתגעגע? "לבוא אליו לאולפן הקטן בביתו, לשבת על כוס תה ולשמוע חוות דעת על משהו שכתבתי. הוא מאוד חסר לי", אומר שולי וקולו רועד. "כל כך בא לי לעבור ליד החלון שלו, לצעוק א-ב-ר-ה-ם, ולשמוע את קולו קורא אלי בחזרה, אהה-ה, שולי אתה פה?".

ימים ספורים לפני שנפטר, פנה אברהם לחבריו ובפיו בקשה. "אני רוצה שתעשו הופעה, בה תשירו את השירים שלי". כעת, שנה למותו, מתארגן מופע לזכרו ב-29 לאוקטובר, ב"מרכז שקוף" בישוב מבוא חורון. באירוע יופיעו: אהוד בנאי, מוש בן ארי, יובל סלע, אהרון רזאל, שולי רנד, גידי דבוש ועוד מוזיקאים רבים. לחברים חשוב להדגיש, כי כל ההכנסות מהמופע ומהאלבום החדש, ילכו לנועה אשתו, לילדיו ולהוצאות ההפקה. "אנחנו רוצים לארגן מופע מכובד שיתן ולו במעט, את הכבוד שאברהם היה ראוי לו בחייו" אומר עופר שכטמן, שהקים את הפרויקט באתר Headstart, דרכו עדיין ניתן לקנות כרטיסים למופע.

"בית הקדושה", המופע לזכרו של אברהם אבוטבול ז"ל
יתקיים ביום שלישי כ"ה חשוון 29.10.2013, מבוא חורון -מרכז שקוף

בערב ישתתפו: אהוד בנאי, מוש בן ארי, שולי רנד, דודי לוי, אלון אבוטבול ,האחים אריאל, אילן דמרי, אהרון רזאל, רואי לוי, גידי דבוש, יאיר גדסי, ניצן חן רזאל, להקת עלמא,עדי רן ועוד

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully