וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דרעי והחרדים מעכבים את בחירת הרבנים בירושלים?

30.3.2014 / 11:53

ברקת הבטיח שלירושלים יהיה רב ראשי חרדי והשני ציוני דתי אך ההבטחה נתקלת בקשיים. אחת הסיבות היא התנגדות דרעי לרב עמאר. גורמים בש"ס: "לא ראוי שפוליטיקאי יתייחס כך לרב"

הר הבית בירושלים מכוסה בשלג, דצמבר 2013. AP
הר הבית בירושלים מכוסה בשלג, דצמבר 2013/AP

כבר עשר שנים שירושלים מחכה לרב ראשי. לפני חודש הורה בג"ץ להניע את הליך הבחירות וראש עיריית ירושלים ניר ברקת יחד עם סגן שר הדתות אלי בן דהן, הודיעו כי ינסו לקדם בחירת רב לירושלים. אך גם הפעם ישנם גורמים ש"טובת העיר רחוקה מהם" ופועלים לעכב את הליך הבחירות.

תפקיד הרבנים לירושלים נחשב ליוקרתי במיוחד ושווה ערך לתפקיד הרב הראשי לישראל. הליך הבחירות הוא אחת הסוגיות הבוערות והמעניינות בקרב ראשי הציבור הדתי והחרדי. ככל שהגורמים הרלוונטיים מאיצים את ההליך - הדילים הנרקמים מאחורי הקלעים והמאבק על זהות המעומדים הופך למרתק יותר ויותר.

ראש העיר ניר ברקת הבטיח כי רב ראשי אחד יהיה מהציבור החרדי ואילו השני יהיה רב ציוני דתי ובעקבות כך הוא דיל שיביא לבחירתו של הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית מאז 2009 בתפקיד הרב האשכנזי ואילו את הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לשעבר בתפקיד הרב הספרדי.

הדיל המדובר נתקל בקשיים. אחד מהם הוא התעקשותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי שאינו מעוניין במועמדותו של הרב עמאר. לפי גורמים בש"ס, דרעי מתקשה להביא אותו בחשבון בשל הנתק שקיים מאז פטירתו של הרב עובדיה יוסף. "הוא מציב את מועמדותו של הרב בתנאים הזויים שמתאימים יותר למלחמה בין פוליטיקאים ולא כפי שראוי שפוליטיקאי יתייחס לרב".

בנוסף, דרעי היה רוצה להציב בתפקיד את הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס. יוסף ודרעי הם חברים טובים והאחרון יעשה כל שביכולתו להציב אותו כמועמד ריאלי לתפקיד הרב הספרדי בירושלים. מנגד, גורמים עירוניים טוענים כי הרב יוסף אינו מתאים לתפקיד, "צריך דמות ממלכתית ומייצגת יותר".

ראש עיריית ירושלים בראיון באולפן וואלה!. דרור עינב
הבטיח כי רב ראשי אחד יהיה מהציבור החרדי ואילו השני יהיה רב ציוני דתי. ראש עיריית ירושלים ניר ברקת/דרור עינב

במקרה ודיל כזה לא ייצא אל הפועל, ברקת ינסה לקדם דיל נוסף לפיו הרב האשכנזי יהיה מועמד מטעם יהדות התורה. במקרה כזה אחד מהמועמדים האשכנזיים הוא הרב חיים משה לאו, אחיו של הרב הראשי דוד לאו. בתפקיד הרב הספרדי ישמש הרב שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית. דיל כזה יקודם על ידי ברקת בחשאיות שכן הוא עלול להיתקל בביקורת קשה מצד גורמים רבים שיתנגדו למועמדתו של הרב אליהו בעקבות התבטאויותיו הגזעניות.

ברקת מעוניין להרכיב את הגוף הבוחר מוקדם ככל שניתן כדי שוועדת הבחירות תוכל להתחיל בעבודתה. אולם, ש"ס ויהדות התורה מערימות קשיים ושתי המפלגות מסרבות למנות נציגים מטעמה לגוף. הסיבה העיקרית לכך היא התקנות החדשות של המשרד לשירותי דת. לפי התקנות, הרכב הגוף הבוחר ישתנה מתוך מטרה להגדיל את כוחם של תושבי הבירה.

החלטה שכזו מגדילה את כוחה של הציונות הדתית דבר שמעלה חשש בקרב החרדים להפסד. המפלגות מאיימות לפנות לבית המשפט בעתירה נגד התקנות החדשות. שתיהן מעוניינות להרוויח זמן במטרה להבטיח את ניצחונן.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully