וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפטר האח שהציל את הרב לאו בשואה

6.12.2014 / 20:27

השבת הלך לעולמו נפתלי-לאו לביא (88), אביו של הרב בני לאו ואחיו של הרב ישראל לאו. היה קונסול ישראל בניו-יורק ויועצו הקרוב של שר הביטחון משה דיין. הלווייתו תתקיים מחר ב-15:30 בהר המנוחות בירושלים

נפתלי לאו לביא. אריאל רבינסקי, מערכת וואלה! NEWS
נפתלי לאו לביא עם הרב חיים קיינבסקי/מערכת וואלה! NEWS, אריאל רבינסקי

נפתלי-לאו לביא, הלך לעולמו השבת. בן 88 היה בפטירתו. לאו-לביא, שירת כקונסול ישראל בניו-יורק, והיה יועצו הקרוב ואיש סודו של שר הביטחון משה דיין ז"ל. הוא אביו של הרב בני לאו ואחיו של הרב ישראל לאו, לשעבר הרב הראשי לישראל. הלווייתו תתקיים מחר ב-15:30 בהר המנוחות בירושלים.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

למה באמת היהודים חכמים יותר?

משה כחלון - המשיח התורן שיסיים בבית הקברות הפוליטי

סאטמר מציעה כסף למי שלא יצביע בבחירות

לאו-לביא נולד ב-1926 בקרקוב שבפולין. אחרי הכיבוש הגרמני, שהה עם משפחתו בגטו פיוטרקוב. אביהם, הרב משה חיים לאו, ואחיהם שמואל-יצחק, נספו בטרבלינקה. אמם חיה, נשלחה למחנה הריכוז ראוונסבריק עם נפתלי ושיראל. האם וישראל הועברו לצד אחד ואילו נפתלי הופנה לצד השני. ברגע האחרון הבינה האם כי הבן הגדול, הכשיר לעבודת כפייה, נשלח למחנה עבודה ואילו היא נשלחת למוות. היא ביקשה מהאח הבוגר לקחת עמו את אחיו הצעיר ונפתלי עשה כדבריה. נפתלי ואחיו ישראל, שהיה אז ילד בן שבע, נשלחו למחנה עבודה ואחר כך למחנה הריכוז בוכנוואלד. האם נספתה.

הרב לאו - יומה התשיעי של הצעדה- עצרת בכיכר רבין יולי 2010. נמרוד סונדרס
הציל את אחיו - הרב ישראל מאיר לאו/נמרוד סונדרס

בשנים הבאות הציל עוד מספר פעמים רבות את אחיו הקטן ממוות בטוח. הוא שיחד ביהלומים את ראש מחנה העבודה כדי שיחוס על הילד, זחל מתחת לקרונות רכבת המוות שעליה הועלה ישראל-מאיר והעביר אותו לקרון שהיה מיועד למחנה הריכוז בוכנוואלד. לפרקים, נשא אותו על גבו בתוך שק. באוקטובר 45' עלו שניהם ארצה באוניה "מטרואה", ונעצרו על ידי הבריטים במחנה עתלית.

לאו-לביא היה כתב ב"הארץ" מ-56' עד 70', אז התמנה לדובר משרד הביטחון. שר הביטחון דאז היה משה דיין . ב-77', לאחר המהפך והצטרפותו של דיין לממשלת בגין כשר החוץ, עבר לביא למשרד החוץ. ב-81' התמנה לקונסול כללי בניו יורק וכעבור ארבע שנים עזב את השירות הממשלתי והתמנה למנכ"ל המגבית היהודית המאוחדת. בשנים האחרונות כיהן כסגן יו"ר הנהלת איל"ר, הארגון היהודי העולמי המטפל בהשבת רכוש יהודים שאבד בשואה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully