וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שו"ת: מותר לרוץ למקלט בחוסר צניעות?

10.7.2014 / 10:00

שו"ת מלחמה: מותר להצטער על ההרוגים בעזה? בעל ואישה מותרים במגע בזמן נדה? מותר להפעיל רדיו בשבת? ואלו פרקי תהילים יש לומר בשעת האזעקות? הרבנים סתיו ואפרתי עונים

צילום: דוד קורן, טל אנגלנדר, אבי כהן; עריכה: גדי וינסטוק

האם לרוץ למרחב מוגן באמצע תפילת עמידה? אם יש אזעקה בשבת, מותר להפעיל את הרדיו? מותר לצאת מהבית בחוסר צניעות בעת האזעקה? אלו פרקי תהילים צריכים יש לומר בעת האזעקות? האם בעל ואישה מותרים במגע כדי להרגיע את הילדים על אף שהם אסורים בנדה? והאם צריך להצטער על ההרוגים בעזה?

מבצע "צוק איתן" נמצא בשיאו של היום השלישי, המצב הביטחוני ברחבי הארץ קשה, וההנחיות של פיקוד העורף לשעת חירום לא משתנות. בעוד גורמי הביטחון והרשויות העירוניות מעניקות את מרב הסיוע לתושבים, יש שאלות שרק ההלכה יכולה לענות עליהן. "מורשת", פורטל היהדות באינטרנט ליקט כמה מהן שנשאלו על ידי גולשים באתר ולצדן הביא את פתרונותיו של הרב ברוך אפרתי, ראש קהילה וישיבה ביישוב אפרת וראש ארגון "דרך אמונה", המאגד עשרות רבנים בכירים. וואלה! יהדות מביא כעת כמה מהן.

בתחילה מביא הרב אפרתי פסקה שנויה במחלוקת: כאשר נשמעת אזעקה בשעת תפילת שמונה-עשרה, מותר למתפלל להפסיק את תפילתו ולהתפנות למרחב המוגן, "אולם לא לדבר, אלא אם יש צורך של פיקוח נפש". מנגד, הרב הראשי האשכנזי של אשדוד, יוסף שיינין אמר כי במצב זה "אסור להפסיק את התפילה היות ו"כיפת ברזל" מספקת למתפלל הגנה מיידית".

הרב אפרתי נשאל האם במקרה של אזעקה בשבת, יש היתר להפעיל רדיו? בתשובתו שלל את האפשרות, "יש ללכת למקום מוגן", והוסיף כי "בשעת חרום יש גל שקט מיוחד שיש בו רק התראות ואותו מותר להדליק מערב שבת".

גולשת מרמת גן שאלה האם כשיש אזעקה מותר לה לצאת מהבית לחדר המדרגות בחוסר צניעות? "אין ללכת לחדר מדרגות כשאינך צנועה", השיב לה הרב, "אלא להתלבש מהר במשהו שיכסה אותך". הוא הסביר כי הסיבה נובעת מכך ש"הסכנה אינה מיידית וטילים לא נופלים בן רגע ויש מספיק זמן לכך".

שאלה נוספת: אלו פרקי תהילים יש לומר בשעת האזעקות? התשובה לכך פשוטה: יש לומר את ספר התהילים מתחילתו ובכל פעם להמשיך מהמקום שבו הפסיק הקורא בפעם הקודמת, "העיקר הכוונה במילים וראוי שיאמר אותם לאט וכראוי ובכל מזמור יש כוונות לסייעתא דשמיא".

אדם ליד שריפה שנגרמה מנפילת רקטה באזור שדרות, מבצע "צוק איתן", יולי 2014. רויטרס
נפילת רקטה באזור שדרות/רויטרס

הרב אף נשאל האם בעל ואישה מותרים במגע על אף הם שאסורים בנדה לצורך הרגעת הילדים בזמן מלחמה? "תרגיעו את הילד בנחת", הוא השיב "ובהקפדה על הלכות מרחק בשעת נדה, והכל יבוא על מקומו בשלום". הוא גם ציין כי אם יש מקרה יוצא דופן ואין ברירה, "אפשר להקל ולגעת". שאלה נוספת היא האם להתייחס להרוגים בעזה בצער או בהתעלמות? על כך השיב הרב: "הנופלים בצד שלהם זהו בגדר 'זמיר עריצים לבער את הרשעה מן העולם, ובאבוד רשעים רינה'. הם מנסים להחריבנו ואנו שמחים לנצח את הקמים עלינו. זהו הרגש הבריא ביותר שהתורה מדריכה אליו".


בתוך כך, הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון 'צהר' פרסם היום שורת הנחיות הלכתיות לקראת השבת הראשונה במסגרת מבצע 'צוק איתן'. את ההוראות פרסם הרב "בשל חששות מפני התקפות רקטות וטילים מכיוון עזה על ריכוזי אוכלוסין בישראל חובה עלינו לנקוט במשנה זהירות לקיים את הציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ובנוסף הדגיש כי כל ההנחיות המוזכרות בדבריו הן בכפוף להנחיות פקוד העורף ולא באות להחליפן".

לדברי הרב סתיו, "מותר להשאיר את הרדיו פתוח על הגל השקט במהלך השבת כדי שכל אחד יוכל לשמוע את צפירות האזעקה בשעת הצורך". הרב גם אמר כי תושבים "המתגוררים במקומות בהם במהלך ההליכה לבתי הכנסת יש חשש שלא יוכלו למצוא מקום מיגון בשל זמן ההתראה הקצר בין האזעקות לנחיתת הרקטות - מוטב שיתפללו בביתם, ולא יסכנו חייהם בהליכה לבתי הכנסת".

עבור חיילים המשרתים בשרות מילואים פעיל, ונמצאים בבתיהם, אמר הרב סתיו כי הם "רשאים לענות לשיחות טלפון במהלך השבת, כאשר קיים סיכוי שמדובר בקריאה לחזור לשרות במהלך השבת". באשר לחיילים שגויסו או אזרחים עובדי צה"ל ששוחררו במהלך השבת לביתם, "רשאים הם לחזור ברגל לביתם רק אם המרחק בין הבסיס לביתם אינו גדול משנים עשר קילומטר. חזרה ברכב אסורה בכל מקרה".

בנוסף הדגיש הרב כי "אין מתענים על שום צרה מצרות הכלל אבל בהחלט זועקים ומתחננים בתפילות השבת ועל אחת כמה וכמה כאשר ציבור שלם נמצא תחת התקפה שמותר ונכון להרבות באמירת תהילים ותפילה למען נצא מאפלה לאורה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully