וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בישיבת הממשלה: מקדמים את הזהות היהודית

1.9.2013 / 10:57

היום בישיבת הממשלה: הצעה להקמת "המנהלת לזהות יהודית" לקידומה של הזהות היהודית בחברה. עמותת חדו"ש: "זה יפר את עקרונות השוויון והפלורליזם"

כחלק מההסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לליכוד, הוחלט כי תקום "מנהלת לזהות יהודית" במשרד הדתות. בישיבתה השבועית של הממשל, הובאה היום הצעת החלטה של שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, להקמת המנהלת. המנהלת תעסוק בתכנים חינוכיים בקרב ציבור הצעירים בתיכונים ובתנועות נוער. בראשה יעמוד הרב הצבאי הראשי הקודם - הרב אביחי רונצקי.

על פי החלטת הממשלה, "המנהלת תפעל לקידומה וחיזוקה של הזהות היהודית בקרב ציבורים שונים בחברה ולצורך הגברת התודעה וההזדהות בקרב החברה הישראלית עם מרכיבי היסוד של הזהות היהודית ושל המורשת היהודית והלאומית". עוד נכתב בהצעת ההחלטה כי "היחידה תפעל בשיתוף פעולה עם הגורמים הממשלתיים והאחרים הפועלים בתחום".

"הישראלי הממוצע רוצה לאהוב יותר את מולדתו"

כזכור, בזמן כהונתו של רונצקי כרב הצבאי הראשי, הוקמה מנהלת זהה בצה"ל והדבר גרם לעימות בין הרבנות לבין חיל החינוך. זאת משום שהרבנות הצבאית חדרה לתחומי הפעולה הנמצאים תחת אחריות חיל החינוך, בכדי למנוע כניסה לתחומים הנמצאים תחת אחריות משרדים אחרים, נכתב בהצעת ההחלטה כי בנושאים ובתחומי פעולה שהשר המופקד עליהם הוא שר החינוך, ייעשו הפעילויות בתיאום ובאישור משרד החינוך והשר פירון.

בדברי ההסבר של הצעת ההחלטה נכתב: "מזה תקופה אנו עדים לתהליכים משמעותיים בחברה הישראלית של חיפוש כיוונים חדשים, צעירים ונמרצים. הישראלי הממוצע רוצה לאהוב יותר את מולדתו, את עמו ואת מורשתו ההיסטורית היהודית אבל בפועל ישנם פערי ידע, חוסר בהיכרות של הדור הצעיר עם ההיסטוריה והמורשת היהודית וקיים קושי לחבר את הנוער לערכים ציוניים ישראליים ויהודים. יחידה זו תפעל להגברת הכבוד, האהבה וההזדהות בין חלקי האוכלוסייה באמצעות שילוב בין מרכיבי היסוד של הזהות ההיסטורית והמורשת הלאומית של העם היהודי".

"הקמת מנהלת הזהות היהודית במשרד לשרותי דת הינה בלתי סבירה"

לדברי ארגונים יהודיים אחרים כמו התנועה ליהדות מתקדמת, חדו"ש וארגונים נוספים, פעילות לחיזוק הזהות היא חשובה ביותר אך במנהלת הנוכחית יינתן ביטוי אך ורק לגוון מסוים. לדבריהם, "הקמת מנהלת הזהות היהודית במשרד לשירותי דת הינה בלתי סבירה, הואיל והמנהלת עתידה לעסוק בנושאי חינוך מובהקים, המצויים בסמכותו של משרד החינוך. המנהלת מתעתדת להיות מנהלת זהות יהודית אורתודוכסית, באופן שיפר את עקרונות השוויון והפלורליזם המחייבים כל רשות ציבורית". ארגונים אלו, מעלים חשש כי לאור פעילותו בצבא של הרב רונצקי, האג'נדה שהנהיג בצבא תמשך, ויינתן ביטוי רק לצד מסוים. בדבריהם הם מעלים ציטוטים מראיון של חוקר הדתות תומר פריסקו בו אומר הרב רונצקי: "אני שולח את הכסף שלי לאנשים שאצלם היהדות חיה. לא יהדות אקדמית". לגבי מימון גופים אלטרנטיביים אמר רונצקי: "יהיה מישהו אחר שיממן אותם".

הארגונים פנו לסגן שר הדתות בנושא וכן למבקר המדינה וליועץ המשפטי כדי לנסות ולמנוע את הקמת המנהלת ללא הקפדה שבמסגרתה יינתן ביטוי לכל הגופים הרלוונטיים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully