וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב בני לאו: להקשיב לאמירות שאיסור על משכב זכר מיועד לאנשים עם חופש בחירה

12.9.2013 / 9:30

בפורום של אתר "כמוך", התייחס הרב בני לאו לנושא של הומואים דתיים. הוא חווה דעתו על מצעדי הגאווה, נישואים חד מיניים, חיים מחוץ לארון והסתכלות מחודשת על איסור התורה

מאז ומתמיד התייחסה ההלכה האורתודוקסית לבעלי נטייה חד מינית כדבר לא לגיטימי. כל מי שפנה לרבנים וחשף את נטייתו נתקל בהצעות הנעות בין התעלמות מהבעיה, הסתרתה ועד לטיפולי המרה. מבחינת ההלכה, הנטייה אינה טבעית ואינה הגיונית או לגיטימית. הרב בני לאו מציג תמונה שונה בנושא.

במהלך פורום שאלות ותשובות באתר הפייסבוק של עמותת "כמוך" - הומואים דתיים אורתודוקסים, נשאל הרב על ידי הגולשים שאלות בנושא והציע דרך שונה להתמודד עם העניין. על השאלה האם על הומו לצאת מהארון או לא, השיב הרב: "הדבר הרע ביותר בעיניי הוא לחיות בתוך ארון. חיים בתוך ארון משולים בעיניי למוות. ולאף אחד אסור לבחור במוות. יש גבול עדין מאוד מאוד בין חיים מחוץ לארון ובין "מצעדי גאווה". חיים מחוץ לארון הם חיים שאדם לא מתבייש בדבר שהוא לא חטא בו. אדם שמצא עצמו בעל נטייה חד- מינית לא חטא ולא פשע כי ככה הבורא יצר אותו ולכן אין לו שום סיבה להתבייש. הוא לא עשה שום מעשה שבגינו נגזר עליו לחיות בתוך ארון. אבל אין שום סיבה בעולם לפרוץ החוצה בקול רעש גדול, ובדגלים ססגוניים כי זה המעבר שפוגע בצניעות ויוצר פריצות. אדם שיצא מן הארון צריך לחיות בשלום קודם כול עם עצמו".

באופן כללי התייחס הרב לנושא הנטייה כמשהו טבעי בניגוד לדעת רבנים רבים המתייחסים לכך כמחלה, כפועל יוצא מכך ענה הרב לאחד השואלים כי הוא מתנגד לחייב טיפולי ההמרה: "אי אפשר לחייב אדם לטיפולי המרה, אסור לאף אחד לפזר הבטחות של הצלחות מוחלטות כי זוהי הונאה שאסורה מן התורה וכל מקרה חייב להיות נידון לגופו".

חיים עם אדם אחר המבין את נפשי ומסוגל לנהל איתי מערכת של הקשבה, נראים לי מבורכים מאוד

גם בנוגע לאיסור משכב זכר הפתיע הרב לאו, "לפני 52 שנה כתב אחד מרבני ארה"ב, הרב נחום (נורמן) לאם, מאמר בו כתב שאיסור התורה על משכב זכר מיועד דווקא לאנשים שיש להם את חופש הבחירה. ובהיעדר חופש בחירה, האדם אינו יכול להישפט על נטייתו, וממילא לא אליו פונה הפסוק אלא הרי הוא בגדר אנוס". לאו ציין כי לדעה זו התייחסו כדעת יחיד אבל "בהחלט כדאי להקשיב לדעה הזו, יש בה פתח שמכיר בנטייה שנכפית על האדם ואינו בבחירתו".

לגבי חיי זוגיות בין שני גברים ענה הרב כי "חיים זוגיים מכילים בתוכם מערכת שלמה של קשרים הכוללים קשרי גוף וקשרי נפש. דומני שאין איש בעולם שצריך לגזור על עצמו את גזרת הבדידות כפי שכבר קבעה לנו התורה. הבדידות היא המתכון הבטוח ביותר לדיכאון עד מוות. מן הבחינה הזו חיים עם אדם אחר המבין את נפשי ומסוגל לנהל איתי מערכת של הקשבה, של דיבור ושל מלאות החיים, נראים לי מבורכים מאוד". לגבי קיום יחסי מין בפועל אמר הרב: "התורה קובעת איסור מוחלט. מי שמבקש לחיות את חייו בשלמות עם נפשו ועם תורתו יצטרך למצוא את הדרך שביטוי הקשר הזוגי יהיה מוגבל לתחומי המותר."

קשה לתאר את עומק העוולה והפגיעה שבהסתרת המידע לגבי נטייה מינית

בנוגע לברית הזוגיות לבני אותו המין בישראל, אמר הרב כי הוא מסתייג: "זכויות אזרחיות מגיעות לכל אדם בלא שום הבדל, ובכללם אנשים בעלי זהות מינית שונה. מעמד נישואים בישראל תופס בין שני בני זוג איש ואישה. מהבחינה הזאת אני לא מכיר מעמד נישואים של חד מיניים, אבל נראה לי שמותר לקבל חוק ברית זוגיות לצרכים כלכליים ואזרחיים".

גם בנוגע לפונדקאות ואימוץ ילדים לאו מביעה הסתייגות: "אישית, יש לי הסתייגות עמוקה מכל מבנה משפחתי השובר את המבנה הקלסי של "זכר ונקבה בראם". אני מבין עד כמה שאני יכול את הצורך העמוק של אימוץ ילדים או הבאה ילדים בדרך אחרת לעולם, אבל מעומק הנפש איני יכול להסכים לשבירת מבנה המשפחה בישראל".
אחד הפתרונות שרבנים נותנים לבעלי נטייה לבני מינם היא להסתיר אותה ולנהל אורח חיים רגיל עם זוגיות עם בן או בת המין השני. לדברי הרב לאו זה לא מקובל. "איסור הונאה הוא מהחמורים שבאיסורי התורה. כשם שיש הונאה בממון כך יש הונאה בדברים. קשה לתאר את עומק העוולה והפגיעה שבהסתרת המידע לגבי נטייה מינית. שמעתי שיש רבנים הממליצים להעלים דבר זה, והדבר נראה לי חמור עד למאוד".

לצפייה בפורום: באתר כמוך

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully