וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבוד הרב, מותר לעשות סמים?

16.10.2013 / 9:00

לאחר משאל הסמים של 120 החכי"ם שנערך במהדורת החדשות של וואלה, מתברר שכל החכי"ם הדתיים הם "סחים". שאלנו: האם זה בגלל אמונתם? ויצאנו לבדוק האם מותר לעשות סמים לפי ההלכה

הרשות למלחמה בסמים. ShutterStock
הרשות למלחמה בסמים/ShutterStock

הסיעות הדתיות והחרדיות קיבלו את התואר: "המפלגות הסאחיות של הכנסת"

בימים האחרונים אנחנו עדים ל"יציאה מהארון" של מספר חברי כנסת שמודים: "כן, כן, עישנו סמים". חלקם שוכחים שעישנו ואז נזכרים, או נזכרים ששכחו ואז שוכחים שנזכרו לשכוח, ובקיצור, ככל הנראה חלקם עדיין ב"סרט" שהיו בו. מעניין לראות שבעיני חלק מחברי הכנסת, עישון "סמים קלים" הוא מעשה לגיטימי ולכן חלקם "רצו" לספר לחבר'ה שעישנו בעבר.

לאחר משאל הסמים של 120 החכי"ם שנערך במהדורת החדשות של וואלה, (וגם אנחנו עורכים משאל, הוא נמצא בסוף הכתבה) מתברר בצורה מאוד מפליאה כי בין כל המפלגות בכנסת, תתפלאו לשמוע (או שלא) דווקא הסיעות הדתיות הלאומיות והחרדיות קיבלו את התואר: "המפלגות הסחיות של הכנסת". חלקם אפילו הצהירו שעשו דברים מופרעים מאוד, ומשוגעים מאוד, וממש ממש לא סחים בכלל, כמו לדוגמא חבר הכנסת יוני שטבון שהצהיר כי "הדבר הכי פרוע שעשיתי בחיים שלי זה להבריז משיעורים בתיכון עם הגלשן לחוף בנתניה" וכמו דוברו של השר אורי אריאל שאמר בשמו: "אף על פי שאנחנו נחשבים ימין הזוי וצריך לקחת משהו בשביל להיות הזוי, בכל זאת השר מעולם לא עישן סמים". ושלא נדבר על סגן השר, הרב אלי בן דהן שהצהיר כי "הדבר הכי חזק שלקחתי זה תה או קפה וגם זה לא יותר מדי".

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

ולכן, בעקבות קבלת התואר, החלטנו בוואלה! יהדות לבדוק, האם הסיבה שהדתיים (בכנסת בלבד, כן?) לא נוגעים בסמים מבוססת על משהו הלכתי או שמא סתם כי הם מגה חנונים.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל

אחרי בירור קצר, הסתבר לנו כי עישון סמים קלים או קשים אינו רק סוגיה תרבותית אלא גם הלכתית. רבים תהו ושאלו האם על פי ההלכה מותר לעשן או שמא מדובר ב"איסור הלכתי"? בדקנו ומצאנו כי רוב הרבנים, גם אלו הנוהגים בדרך כלל להקל בענייני הלכה, סבורים שהעישון אסור. רבים מהם מצטטים את הרב משה פיינשטיין, מגדולי הפוסקים בארה"ב שנדרש לעסוק לראשונה בסוגיה ההלכתית בשנת 1973, כאשר בין צעירי ארה"ב החלה להתפשט אופנת עישון המריחואנה, מכנסי הפדלפון והדיסקו.

וכך כותב הרב פיינשטיין: "הנה בדבר אשר התחילו איזה בחורים מהישיבה לעשן חשיש, פשוט שהוא דבר אסור מכמה עיקרי דינים שבתורה. סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מאיסורים חמורים וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל ובפרט מאלו שלומדים בישיבות". הרב פיינשטיין מנה כמה מהנימוקים לאיסור העישון, בין היתר: נזק בריאותי, פגיעה בדעת האדם המבטלת אותו מתורה, תפילה וקיום מצוות, התמכרות לתאוות, פגיעה בכבוד ההורים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השחתת הבריאות וטמטום החשיבה ועושה את הדעת עקומה

גם שורה ארוכה של רבנים מהציבור הדתי לאומי נדרשו בשנים האחרונות לסוגיית העישון (ומעניין למה באמת). הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע ומבכירי הרבנים בציונות הדתית התייחס לשאלתו של גולש באתר "ישיבה", האם מותר על פי ההלכה לעשן מריחואנה או חשיש?

הרב השיב על כך באריכות כשציין שסמים אסורים בשימוש, והשימוש בהם הוא נגד דרכה של תורה וגורמים להשחתת הבריאות: "פשיטא שסמים אסורים וזה נגד דרכה של תורה בהשחתת הבריאות וטמטום החשיבה ועושה את הדעת עקומה, אלא שאנשים עושים זאת כי לא טוב להם". והרב הסביר: " הנשמה דורשת את סיפוקה ולא מוצאת אותו ולכן אדם משקיע את עצמו באילוציה כזאת ובורח מעצמו ע"י רדימות כזאת. אם היה תוכן אמיתי לא היה זקוק לכל זה. בלי תורה מחפשים תחליף.", כתב הרב ליאור, וכנראה גרם לשואל השאלה לדיכאון שגרם לו ללכת ולעשן סמים.

מעניין אם הבחור הזה יודע על האיסור

מה הם הסמים שלקח משה רבנו?

אחד מגולשי אתר "ישיבה" שאולי מאוד מאוד רצה לקבל אישור, שאל את הרב שמואל הולשטיין את השאלה הידועה על פירוש הפסוק המפורסם בפיטום הקטורת: "ויאמר ה’ אל משה קח לך סמים נטף..." מה הם הסמים שאליהם מתכוון הכתוב? הרב ענה בצורה עניינית: "אם תשים נקודתיים לאחר המילה "סמים" תגלה כי נטף וכו' הם הסמים עליהם דיבר ה' עם משה". מכך ניתן להבין, שמשה לא עשה סמים ובטח לא באישורו של הקב"ה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

סם החיים היא התורה

גם הרב אפרים זלמנוביץ', מחבר הספר "אלכוהוליזם וסמים ביהדות", אסר בעבר שימוש באלכוהול ובסמים אך לפני שלוש שנים עורר סערה כאשר קבע כי רופאים חייבים להקל על חולים בסרטן ובמחלות קשות ולאפשר להם לעשן מריחואנה כדי להקל על כאבם ולשפר את מצב בריאותם.

אז לסיכומו של עניין, אין מה לעשות משענים ומעשנות, לא תמצאו אישור לעשן סמים. ולמרות שסם היא גם מילה נרדפת לתרופה. אם תשאלו את הרבנים, על דבר אחד הם יסכימו: והוא ש"סם החיים היא התורה. בלי הזיות ובלי תאוות".

ענו בבקשה על השאלון, כי הוא מאוד חשוב לנו (למרות שעדיין לא החלטנו בשביל מה) האם עישנת פעם סמים קלים?

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully