וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושת החרדים - שלושת הקופים

8.12.2013 / 18:00

חרדים שביקרו בתערוכה בסינימטק ירושלים, נחרדו לגלות תמונה של 3 ילדים חסידים שזכתה לכינוי "שלושת הקופים". אלי ישי: "כותרת מבחילה". סגן שר החינוך: "אנטישמיות גרסת 2013"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמונה מהתערוכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמונה של שלושה ילדים חסידים, זכתה לכינוי "שלושת הקופים"

באווירת המתח השוררת ברחוב הישראלי, אפילו סיבוב בגלריית אמנות שלווה, עלול להסתיים בסערה ציבורית: חרדים שביקרו בתערוכת "אמנות יהודית באור עכשווי" בסינמטק בירושלים, נחרדו לגלות כי תמונה בה מופיעים שלושה ילדים חסידים, תושבי מאה שערים, זכתה לכינוי "שלושת הקופים". אולם, ייתכן כי מעט ידע כללי היה פותר את הבעיה.

בתערוכה, מציגים זה לצד זה אמנים ילידי הארץ, עולים מצרפת ומדינות חבר העמים לשעבר ויוצאי אתיופיה. האמנים, חלקם דתיים וחלקם חילונים שהמשותף לכולם הוא אהבה למסורת ולמורשת היהודית שבאה לידי ביטוי בעבודות יודאיקה, ציורי חופה יהודית, שבת וחג, שבעת המינים וסיפורי התנ"ך.

למי שייכת היהדות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שם התמונה והאמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטרת התמונה היא לייצג את האהבה למסורת ולמורשת היהודית

התמונה המדוברת היא של האמן מרק רוט, אמן צרפתי שעלה לישראל. בתמונה מופיעים שלושה ילדים, תושבי שכונת מאה שערים, לבושים בלבוש חסידי כשהם יושבים על הגדר בתנוחות שונות. אחד מהם מסתיר את פיו, השני את עיניו והשלישי סותם את אוזניו. הכותרת שניתנה לתמונה היא: "שלושת הקופים". לדברי רוט, מטרת התמונה היא לייצג את האהבה למסורת ולמורשת היהודית.

אולם, מבקרים חרדים בתערוכה סוברים אחרת, "האמת יוצאת לאור", אומר יואליש קרויס, שנחשף לתמונה והזדעזע, "סוף סוף החילונים אומרים עלינו את מה שהם תמיד חשבו בשקט. בישראל יש מי שנוטה לומר שהאנטישמיות חוגגת בעולם. אני מזמין את אותם דוברים לאותה תערוכה כדי שיראו שהיא חוגגת דווקא במרכז ירושלים. האנטישמיות באירופה עוד בתקופת השואה החלה בצחוק. אני מקווה שיהיה מי שישים לזה סוף ויפה שעה אחת קודם".

שלושת הקופים. Creative Commons
מצאו את ההבדלים. "שלושת הקופים" לפי המסורת הסינית, קונפוציוס הוא שטבע את הסמל./Creative Commons

הסתה כזו אסור לה שתחשב אמנות

ישראל קליין, חרדי נוסף שביקר בתערוכה אמר: "כאדם חרדי, אני מרגיש פגוע מאד". לדבריו, "הייתי מבקש מהאמן לנסות לעלות תמונה בה מופיעים ילדים ערבים ממזרח ירושלים, ואז 'נראה אותו' מציג אותם כ'שלושת הקופים' ".

ח"כ אלי ישי אמר בשיחה עם וואלה! יהדות כי "רק מוח יצירתי אנטי יהודי, יכול לייצר כותרת מבחילה כל כך לתמונה כזו. כואב על שהוצגה ומטריד ומכעיס אף יותר שטרם מצאו לנכון להסירה. אין ספק, בתחרות הגוברת בעת האחרונה, של שנאת חרדים, התמונה הזו זוכה באחד המקומות הראשונים".

סגן שר החינוך, ח?כ אבי וורצמן אמר כי הזדעזע לראות את הכותרת שניתנה לתמונה, ?זוהי אנטישמיות גרסת 2013 שאסור לעבור עליה בשתיקה. הסתה כזו אסור לה שתחשב אמנות ואני קורא לסנימטק ירושלים להסיר לאלתר את התמונה ולמשרד התרבות לשקול הפסקת מימון הסנימטק עד לבירור המקרה?.

אוצרת התערוכה, נעמי עשת רוזנצויג, אמרה בתגובה לוואלה! יהדות כי הדבר נעשה בהומור. "כאישה חילונית, זה צרם לי מאד. חשבתי לשנות את השם של התמונה, אך לא יכולתי כי זה לא ציור שלי. אנחנו מתנצלים מכל מי שנפגע ומדגישה שאני פועלת מתוך אהבה וקירוב לבבות ולא כדי להפריד".

האמן, מרק רוט אמר בתגובה כי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בחרדים, "משפחתי חרדית. וכל אחד יכול להבין ש'שלושת הקופים' הכוונה לסמל העממי שבו מתוארים שלושה קופים: האחד מכסה בידיו את פיו, השני מכסה את עיניו, והשלישי מכסה את אוזניו. כפי שרואים את הילדים בתמונה. ושלושה אלו מסמלים פתגם עתיק: אל תדבר רוע, אל תראה רוע, אל תשמע רוע. פתגם, המטיף להימנעות מהרוע". רוט ציין כי הוא יכול להבין שיש אנשים שנפגעו ועל כך הוא מתנצל אך יחד עם זאת לא הבטיח שישנה את השם של התמונה".

לפניות ליקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully