וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שפעל נגד הרבנות

22.12.2013 / 10:55

הרב וולפא, רבה של ראשון, קיים בדיקות מחמירות לזוגות שנרשמו לנישואין באמצעות חוקרים פרטיים, דבר המנוגד לחוק שגרם להוצאות כספיות ופגע בזוגות. כעת בוחנים את המשך העסקתו

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הפנה זוגות שנרשמו לנישואים לחוקרים פרטיים

המשרד לשירותי דת בוחן בימים אלו את המשך העסקתו של הרב יהודה דוד וולפא, רב העיר ראשון לציון. במקביל נבדקת גם האפשרות למנות במקומו, עד לסיום הטיפול בעניינו, רב שירשום נישואין במועצה הדתית בעיר. הדברים נבחנים לאחר שבעבר התגלה כי הרב וולפא הפנה זוגות שנרשמו לנישואים לחוקרים פרטיים לצורך בירור יהדותם.

עד היום היה נהוג לטאטא מקרים מסוג זה מתחת לשטיח

וולפא, הידוע כאחד הרבנים המחמירים בנושא רישום הנישואים, סירב בעבר בכמה מקרים להכיר במסקנות בית דין המיוחד שהקימה הרבנות הראשית לצורך בירור יהדות. במקום זאת, התעקש לקיים בדיקה מחמירה יותר מטעמו, באמצעות חוקרים פרטיים, הליך שכרוך בעלות לא מבוטלת של משאבי כסף וזמן, מלווה בפגיעה קשה בכבודם ובפרטיותם ובנוסף נוגד את הנחיות הרבנות הראשית לישראל.

מנכ"ל משרד הדתות פנה לאחרונה למועצת הרבנות הראשית לישראל למנות רב רושם במקומו של וולפא ובנוסף בפגישות שערך סגן שר הדתות, אלי בן דהן, עם הרב הראשי דוד לאו, ביקש ממנו לזרז את ההליך. "לא יכול להיות מצב שבו רב עיר לא יקבל פסק דין של בית הדין הרבני", הסביר בן דהן, "בייחוד כשזה נוגד את הוראות והנחיות הרבנות הראשית לישראל".

בכדי למנוע מקרים אלו בעתיד, עמל לאחרונה בן דהן על תזכיר חוק דין משמעתי שעתיד לטפל במקרים אלו. גורמים המעורים בעניין הסבירו כי עד היום היה נהוג לטאטא מקרים מסוג זה מתחת לשטיח היות ובבית הדין המשפטי היו יושבים שני רבני עיר ודיין.

אין רב העיר ראוי להמשיך בתפקידו

הם מוסיפים כי חלק מהתפיסה של קירוב האזרחים למסורת ישראל, נוגעת גם בניקוי אורוות, "כאשר אזרחי ישראל ידעו שבמקביל למינוי רבני קהילות שמעורים בקהילה ופועלים למענה, משרד הדתות פועל בנקיטת צעדים כנגד רבנים בשירות המדינה, שנהגו שלא כדין, האמון שלהם במערכת ממילא יחזור".

אחד הצעדים המשמעותיים נגד אותם רבנים, הוא היכולת לנקוט בסנקציות שממילא כתובים בחוק אך בדרך כלל לא נעשה בהם שימוש, כגון צמצום סמכויות, צמצום משרת הרב ועוד. כמו כן, קיימת סנקציה של העברה מכהונה. זו קבועה בסעיף 12א' לחוק שירותי הדת היהודיים וכך לשונו, "בית הדין המשמעתי יביא את מסקנותיו, לזכות או לחובה לפני השר; מצא בית הדין המשמעתי שאין רב העיר ראוי להמשיך בתפקידו, יביא השר את מסקנות בית הדין המשמעתי לפני נשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל, והנשיא יעביר את רב העיר מכהונתו".

מעל בסמכותו כרב ופעל בניגוד לעמדת משרד הדתות

בנוסף, אם במשרד הדתות יחליטו שיש להעביר את הרב וולפא מתפקידו, הדבר יצטרך לקבל את אישורו של נשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל. בניסיון להבין מהי עמדתו של לאו לגבי ההליך המתגבש במשרד. לאחר פנייה לקבלת תגובה מהרבנות הראשית לישראל, הם השיבו כי: "הרב לאו טרם קיבל פניה בנושא ולכשזו תתקבל, היא תיבחן על ידו".

הרב וולפא זומן בעבר לשיחת הבהרה אצל הרב הראשי לשעבר, יונה מצגר, לאחר שהאחרון קיבל פניות ותלונות מגורמים שונים, בהם עמותת "עתים" העוסקת בפרשה. ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) שפנתה השבוע בנושא לבן דהן אמרה בתגובה לוואלה! יהדות כי "וולפא מעל בסמכותו כרב ופעל בניגוד לעמדת משרד הדתות. מצב שבו רבנים עושים ככל העולה על רוחם אינו מקובל ודורש תיקון מיידי. הם מכתימים את עבודתם הישרה של רבנים טובים אחרים ויותר מכל, פוגעים בציבור בצורה לא מידתית".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully