וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבנים נגד שטרן: "פותח פתח לגיורים רפורמים"

6.1.2014 / 14:30

לקראת דיון שיתקיים בכנסת, שורת רבנים תוקפים את חוק הגיור של שטרן וטוענים כי מטרתו לפתוח "שער רחב לגיורים ליברליים ורפורמיים בתוך היהדות האורתודוקסית"

אלעזר שטרן  בישיבת סיעת התנועה, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
חבר הכנסת אלעזר שטרן/יואב דודקביץ'

לקראת דיון שיתקיים מחר בוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת בנוגע להצעת חוק הגיור של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), תוקפים שורת רבנים את החוק וטוענים כי מטרתו לפתוח "שער רחב לגיורים ליברליים ורפורמיים בתוך היהדות האורתודוקסית".

הצעת החוק של שטרן מבקשת להסדיר במסגרת חקיקה ראשית את מערך הגיור הממלכתי בישראל ואושרה בקריאה טרומית בכנסת. על פי ההצעה, יוקמו 30 הרכבי גיור נוספים ברחבי הארץ, כאשר כל הרכב של מועצה מקומית או עיר, יוכל להקים בית דין לגיור וכל הרכב ימנה שלושה דיינים שיוסמכו לגיור. זאת, לעומת המצב כיום שבו ישנם רק כ-15 ראשי הרכבים וכ-30 דיינים. נוסף על כך, כל מתגייר יוכל לבחור היכן להתגייר כך שאם אחד הדיינים יחמיר עמו או יסרב לגיירו, הוא יוכל לפנות לדיין אחר.

הרב יעקב אריאל מכחיש שיתמודד לרבנות הראשית. עומר מירון
"מדובר בחוק גרוע ביותר וסופו לאנרכיה הלכתית ושחיתות". הרב יעקב אריאל/עומר מירון

"מדובר בחוק גרוע ביותר וסופו לאנרכיה הלכתית ושחיתות" מזהיר הרב יעקב אריאל, ראש פורום "חותם" ורבה של רמת גן. על דבריו מוסיף הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת" מבית חותם כי "הצעת החוק כפי שהוצגה, מעניקה את סמכות הגיור על כל משמעויותיו, לכל רב עיר, רב אזורי או רב ישוב, כאלף רבנים בפועל. לפי הצעת החוק לא נדרשים שום כישורים מהדיינים המתעסקים בגיור ואף לא מתעניינת בהכשרתם.

"כפועל יוצא, הדבר יגרום לכך כי כל רב עיר, ישוב ומועצה מקומית, יוכל להקים בית דין לגיור בשטח הרשות המקומית או הישוב. אפילו לא נאמר שיוכל לטפל רק בתושבי עירו או ישובו, אלא יוכל להקים דוכן- גיור לכל דיכפין". כתוצאה מכך מזהיר הרב רוזן מפני ההשלכות, "תוצרי בתי דין אלו יזכו באזרחות ישראלית מכוח חוק השבת, ברישום 'יהודי' במרשם האוכלוסין וביכולת להינשא כיהודים בני אברהם".

"הדבר משול למנהל בית ספר שיעניק תעודת בגרות לתלמיד או לחילופין למנהל רפואי בבית חולים שיחלק תעודות הסמכה לרופאים", תוקף הרב רוזן ומוסיף: "אנחנו זוכרים היטב את המכללות הפרטיות שהעניקו תארים אקדמיים מלטביה ואולי גם מזימבבואה, עד שנחסמו במצוות המועצה להשכלה גבוהה. האם כך יכולה להתנהל מדינה וחברה סבירה?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האם כך יכולה להתנהל מדינה וחברה סבירה?". הרב ישראל רוזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

רבנים בחותם מזהירים כי "מי שמעלה על דעתו כי החשש המועלה כאן הוא שולי ודל ממדים, צריך להבין כי 'פה קבור הכלב'. הכל יודעים מהי מטרת החוק. לא לפשט הליכי ביורוקרטיה ולא לשפר נהלים או לחסוך בהוצאות נסיעה למרחקים. הכוונה העיקרית, הדי מוצהרת, היא לפתוח שער רחב לגיורים ליברליים וספק רפורמיים. די לליברליים בתוכנו, בתוך היהדות האורתודוקסית".

הצעת החוק של שטרן גוררת התנגדות של החרדים ושל חלקים בציבור הדתי לאומי. הרבנים הראשיים לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף הודיעו כי יתנגדו להצעה. רק לאחר שסגן שר הדתות אלי בן דהן סיכם עם מובילי החוק כי קידומו ייעשה בהסכמתו ובסיכום עם נשיא בית הדין הגדול, יצחק יוסף, הסירו הרבנים את התנגדותם.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully