וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התואר אדמו"ר לא נותן חסינות מטיפשות"

4.7.2014 / 1:00

תגובות נזעמות בעקבות דברי האדמו"ר מסאטמר כי הורי החטופים אשמים במותם בגלל מקום מגוריהם המסוכן. "דברי בלע שנאמרו על ידי אדם שאין לו אלוהים"

עריכה: קשת סידי

גורמים רבים בישראל מתחו ביקורת קשה נגד דברי האדמו"ר מסאטמר, רבי אהרון טייטלבוים, שאמר הלילה (חמישי) בשיחה עם חסידיו בבית המדרש בקריית יואל במונרו שבניו יורק, כי הורי הנערים החטופים, גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח אשמים ברצח בניהם מאחר ו"הלכו לגור וללמוד במקום של רוצחים וחיות טרף", כשכוונתו ליישובי יהודה ושומרון.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ציטט את דברי הגמרא במסכת כתובות לפיהם "כל הגר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה" והוסיף כי דבריו של האדמו"ר הם "דברי בלע שנאמרו על ידי אדם שאין לו אלוהים". יוגב הוסיף כי "הורי החטופים שגרים בישראל, הם אנשים יראי שמיים, אנשי תורה ואמונה ובוני ארץ ישראל בגבורה".

לדבריו הצטרף גם העיתונאי חגי סגל, עורך מקור ראשון שאמר בתגובה כי "התואר אדמו"ר אינו מעניק חסינות מפני טיפשות ורשעות ובעודו שקוע עד צוואר בחטא הישיבה בגולה, מטיח "האדמו"ר" דברי בלע במשפחות שכולות צדיקות שמקיימות את אחת המצוות החשובות בימינו- מצוות יישוב הארץ. קשה להאמין שיקבל על כך מחילה אחרי מאה ועשרים שנה".

ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי, סירב להגיב נגד דברי האדמו"ר, אך אמר כי "בתל-אביב ובירושלים נהרגו יותר יהודים מיישובי יהודי ושומרון שהיא בטוחה יותר". ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) תקף בחריפות יותר: "ברגע שסאטמר הקיצונית הוציאו את עצמה מתוך העם היהודי, ההתייחסות אליהם היא לא רלוונטית".

בעמותת חדו"ש אמרו כי דבריו של האדמו"ר הם גסי רוח ובהמיים והם "מעלים את השאלה איך הוא מרשה לאנשיו לגור במאה שערים ממש ליד העיר העתיקה ולסכן את חייהם". לדברי עו"ד אורי רגב, מנכ"ל העמותה, "נראה שהדבר מעיד על שהוא סומך מאוד על צה"ל, שהוא מתנגד ובז לו ואנשיו משתמטים משירות בו. קשה להבין איך מנהיג דתי יהודי מעלה על דתו לומר את הדברים האלה ועוד במהלך ימי האבל. קשה להבין איך יש אנשים שרואים באדם כל כך לא מוסרי ואכזר מנהיג דתי. לכן", אמר רגב, "נראה שהקריאה שיש להפנות לרבני סאטמר היא: 'אתם כל כך מתעבים אותנו, תצאו לנו מהחיים'".

הרב רונן נויברט, מנכ“ל ארגון הרבנים "בית הלל", אמר כי "חבל שבזמנים כל כך משמעותיים עבור עם ישראל, בהם יש סולידריות ואחווה רחבה ביותר בקהלים בחברה הישראלית ובכל הקהילות בעולם, באים גורמים קיצוניים ומנסים לזרוע פילוג ושנאת חינם". נויברט הציע לאדמו"ר "במקום להאשים אחרים, לערוך חשבון נפש לקהילתו על חלקם בצרות שעוברות על עם ישראל וכיצד הם יכולים לשפר את דרכם".

גם בארגון רבני "צהר" הגיבו לדבריו של האדמו"ר ואמרו כי האמירה שלו היא הבל, מקוממת ואנטי יהודית, "הלב דואב כשמנהיג זה מעז להאשים ולמתוח ביקורת חלולה על משפחות הקדושים בתוך ימי האבל, כשהמתים מוטלים לפנינו. דבריו של האדמו"ר מוכיחים כי הוא וקהילתו מנותקים מההוויה היהודית ומוטב היא לאדמור"י סאטמר שילמדו את הלקח מהתנהגותם בזמן השואה ויבינו כי הציונות ומדינת ישראל הן התשובה האלוקית לשנאת העמים ובבניין הארץ נתנחם ונגאל ולא בבנין ויליאמסבורג".

מי שהסכים עם דבריו של האדמו"ר, הוא הרב עו"ד דב הלברטל, שמחזיק בדעות שמאל קיצוניות, "החטופים הם קורבנות אידאולוגיית המתנחלים שמסכנים חיים של יהודים, יום יום, שעה שעה". לדבריו, "זו אידיאולוגיה שמעדיפה אדמה על פני חיי אדם, והיא מנקודת מבט יהודית גורמת לחילול השם עד כדי שהיא גורם השנאה הגדול ביותר כלפי עם ישראל בעולם והחממה הגדולה ביותר לגידול מרצחים ומחבלים".

יריב אופנייהמר, מזכ"ל תנועת "שלום עכשיו" אמר כי הדברים של האדמו"ר "פוגעניים ומראים על אטימות וחוסר רגישות ומי שאשם ברצח הנערים הם החוטפים ולא הנחטפים או בני משפחותיהם" אך הודה כי "כדי לפתור את המצב המדיני ושהטרור לא ירים ראש – צריכים להגיע לפתרון. אם היינו נפרדים מהשטחים וקובעים את גבולותיה של ישראל מבלי להימצא בתוך ההרפתקה הזו של השטחים, חייהם של אנשים רבים היו נחסכים".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully