וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להיכנע לפלסטינים ולתת להם לשלוט כאן"

31.7.2014 / 12:54

הם רוצים שמדינת ישראל תימחק וטוענים שהיהודים לא ציונים. מאשימים את ישראל במלחמה ושוללים את השימוש בעברית. "נטורי קרתא" הזרם שהחרדים מוקיעים ומכנים אותם "רשעים ארורים"

נטורי קרתא. AP
נטורי קרתא/AP

עוברי האורח שחלפו בשבוע שעבר ברחוב המרכזי בפריז, הרימו גבה כשהבחינו בקבוצת החרדים עם הפאות המסולסלות, המגבעת והציצית המבצבצת מתחת למעיל השחור, עומדים לצד פעילים פרו פלסטינים תוך שהם מניפים שלטים וקוראים סיסמאות בגנות ממשלת ישראל, המבצע בעזה ו"הישות הציונית".

דקות ספורות קודם, בשולי אותו רחוב התרחשה דרמה. מפקד המשטרה המקומי סירב לאפשר את כניסתה של הקבוצה הזו לאזור ההפגנה. החשש העיקרי היה פגיעה בחייהם. ואז אחד המפגינים הדומיננטיים, פעיל פרו פלסטיני מרכזי, התערב. "הם משלנו. אנחנו לוקחים עליהם אחראיות", אמר למפקד המשטרה ובכך אפשר את השתתפותם של שחקני החיזוק בהפגנה האנטי ישראלית.

המפגינים האלה הם אנשי "נטורי קרתא", פלג חרדי קיצוני, שהוקם ב-1935, והפך למיתוס בציבור החרדי והחילוני כאחד. רוב חבריו, כ- 400 משפחות, שמרביתן מתגוררות בארצות-הברית ובירושלים, אינם מכירים במדינת ישראל הריבונית, מתנגדים בחריפות לציונות, סבורים כי בעצם קיומה של מדינת ישראל יש משום כפירה באל ומקיימים ניתוק מוחלט מהמדינה ומוסדותיה.

בתחילה קראו לעצמם "חבורת החיים", ומאוחר יותר, לקראת סוף שנות ה-30, אימצו לעצמם את השם "נטורי קרתא" שמקורו בארמית ופירושו: "שומרי העיר". בשנים שלפני הקמת מדינת ישראל סירבו החברים בארגון לקחת כל חלק בפעילות היישוב הציוני ואף ניסו למנוע את השתתפותה של "אגודת ישראל" בפעילות מסוג זה. עם תום מלחמת השחרור, פנו לאו"ם בדרישה לבינאום ירושלים בכדי למנוע שלטון ישראל בעיר.

גם לאחר הקמת המדינה, המשיכו לדבוק בקפדנות בהתנגדותם לציונות ולמדינת ישראל. מאז ועד היום, הם אינם נוטלים חלק בבחירות העירוניות והארציות, אינם מכירים בסמכות בתי המשפט, לא שולחים את ילדיהם למערכת החינוך הממלכתית ואינם משרתים בצה"ל. הם שוללים את השימוש בעברית כשפת יום-יום, אינם נושאים תעודת זהות, נוהגים מנהגי אבלות ביום העצמאות, מסרבים לקחת כספים מידי המדינה ופרנסתם באה בעיקר ממסחר ומתרומות מתומכים מחו"ל.

מבצע "צוק איתן" והלחימה של חיילי צה"ל בתוך עזה הם ללא ספק הזדמנות גדולה עבורם להראות את כוחם בעולם. עשרות מהם השתתפו בימים האחרונים בהפגנות פרו-פלסטיניות שהתקיימו בניו-יורק, פריז, לונדון, גרמניה ובמדינות נוספות כשמטרה אחת לנגד עיניהם - להעביר את המסר שהיהדות איננה קשורה לציונות.

נטורי כרטא. AP
השתתפו בימים האחרונים בהפגנות פרו-פלסטיניות שהתקיימו בעולם/AP

הגענו השבוע לביתו של ישראל מאיר הירש, מראשי הארגון בישראל. על דלת ביתו ברחוב חוני המעגל, סמטה צרה בלב הקסבה של מאה שערים, הופיע הסטיקר עם הסיסמא שמלווה אותו כבר למעלה מ-50 שנה - "יהודי לא ציוני". הוא בנו של משה הירש, "שר החוץ של נטורי קרתא", שהלך לעולמו לפני 4 שנים. הירש וחבריו מסרבים בדרך כלל להתראיין לכלי התקשורת בישראל. הם טוענים כי התקשורת מעוותת את דבריהם, מחפשת להשמיץ אותם ולחלוטין לא אובייקטיבית. רק לאחר שכנועים רבים, הוא הסכים.

"ישראל שפכה וממשיכה לשפוך דם נקי בארץ ישראל", אומר הירש בתגובה למותם של יותר מ-1000 פלסטינים בעזה, מאז תחילת המבצע. באותה נשימה, כשהוא נשאל על ההרוגים הישראלים, הוא עונה: "אני מצטער על כל שפיכות דמים שיש כאן" אך מוסיף: "הישראלים חפרו לעצמם את הבור. הם לקחו שני מיליון תושבים בעזה, הטילו עליהם מצור, אין בא ואין יוצא ואז הם מתלוננים שהחמאס זורק על הדרום טילים. הלחימה הזו היא ההמשכיות של ייסוד הציונות שרוצה להשתלט על עם אחר. אנחנו צריכים להיכנע לפלסטינים ולתת להם לשלוט כאן".

הירש, חוזר שוב ושוב על הקו שמנחה ומוביל לדבריו את הארגון הקיצוני אליו שייך. "המטרה שלנו היא להוכיח בעולם שהציונות לא קשורה ליהדות. שהיהודים אינם ציונים. הקדוש ברוך הוא שלח אותנו אל הגלות, וכל עוד שהוא לא גאל אותנו, אנחנו נמצאים בה. אין אף אחד שיכול לקחת את התפקיד הזה לידיו ולשחרר אותנו מהגלות, זה פשוט לא עובד. וזו בדיוק הסיבה, שמאז קום המדינה, לא היה כאן יום בלי פיגועים, רציחות או שפיכות דמים".

נטורי כרטא. AP
משה הירש, "שר החוץ של נטורי קרתא", נפגש עם ערפאת/AP

באלו תנאים תסכים לחיות כאן?

"כשמדינת ישראל תימחק מהמפה. כל עוד זה לא יקרה, לא אנוח. אין לנו רצון בשלטון ציוני ואנחנו מעוניינים לחיות תחת שלטון פלסטיני, אני כאן עוד לפני קום המדינה ואהיה כאן גם אחרי פירוקה". הציונות, כך לדבריו, היא המפעל הגדול ביותר להעצמת האנטישמיות, ליצירת שנאה בעולם ולגרימת שפיכות דמים, שפיכות דמים טהורה".

הירש וחבריו מ"נטורי קרתא" טוענים כי הציונות מהווה חילול השם מתמשך ורחב היקף ובעצם קיומה של מדינת ישראל יש משום כפירה בתורה ובקדוש ברוך הוא. "אם כך", שאלנו אותו, "יהדות התורה וש"ס והמזוהים עמן, הם נגד התורה?" הירש השיב: "הם תלויים בתקציבי המדינה. ללא הכסף הם היו רוצים בדיוק כמונו שמדינת ישראל תימחק מהמפה".

במאה שערים ובארה"ב אפשר למצוא היום לפחות שלוש קבוצות, המתיימרות להיות נטורי קרתא. מבחינה אידיאולוגית אין ביניהן הבדל משמעותי אך למרות זאת שוררת ביניהם שנאה גדולה וכל אחד טוען כי הוא הוא נטורי קרתא האמיתי, והפלג האחר איננו אלא זיוף נורא. ישראל דוד וייס, מראשי הקבוצה הבינלאומית שמרבית מחבריה יושבים בארה"ב, כבר פגש את כולם. בכירי חמאס, השייח קרדאווי, ויאסר ערפאת. הוא היה הדובר המרכזי בוועידת הכחשת השואה באיראן, הפגין בוועידת דרבן נגד המדינה היהודית ורגע השיא מבחינתו – הפגישות עם נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד.

זה קרה ב-2006 כשנציגי הפלג הקיצוני הרחיקו לפגישה עמו ולקחו חלק בוועידה שכל מטרתה הייתה להכחיש את האסון שידע העם היהודי. בין נסיעה לנסיעה, הפצרנו השבוע בווייס שוב ושוב שיתראיין לכתבה. הוא סירב בתוקף וטען כי זו המדיניות. בסוף, סיכמנו שנצטט דברים שאמר לאחרונה בראיונות לתקשורת הזרה.

"כוונת הציונים היא שבכל מקום היהודים יפחדו מהממשלה, יעזבו ויעלו לישראל. זה מה שהציונות רוצה, הציונות תפיק מזה תועלת בכל מקרה, היא תעצים ותיצור אנטישמיות מעצם קיומה ובגלל התקיפה הבלתי פוסקת שלה וההתעללות של הציונים בפלסטינים. ככל שהם יוצרים יותר אנטישמיות, הם מקבלים תמיכה גדולה יותר. הם עושים זאת בכוונת זדון, הם נהנים מהאנטישמיות שהם יוצרים. הדבר נכון גם לגבי השואה. היחידים שקוטפים את פירותיה ומפיקים ממנה תועלת הם הציונים. הם משתמשים בה ככלי ליצור רחמים כלפיהם וסימפתיה כלפי העם היהודי וגורמים לאנשים לפחד לדבר נגד הציונים. הם בהחלט קוטפים את הפירות".

נטורי כרטא. AP
רגע השיא , פגישה עם נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד/AP

החברה החרדית מתייחסת לארגון הקיצוני הזה ולחבריו בזלזול. בשונה למשל מחסידות סאטמר, שנוקטים באידאולוגיה דומה אך מעולם לא השתתפו בהפגנות פרו פלסטיניות או נפגשו עם מנהיגים שונאי ישראל, נטורי קרתא לא מקבלת היום מקום של שייכות בחברה החרדית. מבחינתם, זו קבוצה קיצונית והזויה שמחפשת לרקוד על דם יהודי כשהוא בצרה. רבים סבורים כי לנטורי קרתא יש היום רק עשרות פעילים בישראל, בלונדון ובארה"ב והלגיטימציה שהם מקבלים היא רק פלסטינית אך לא מעבר.

דודי זילברשלג, איש תקשורת חרדי, מחזק את העמדה הזו וטוען כי הימים הטובים של "נטורי קרתא" הסתיימו למעשה עם מותם של מייסדי הארגון, הרב עמרם בלוי והרב אהרון קצנלבוגן. "הם נלחמו נגד השבת בחירוף נפש והאידאולוגיה שעמדה לנגד עיניהם הייתה כזו שלעולם לא היית יכול לשלול אותה על הסף אבל הם בחיים לא הרימו יד על יהודי".

היום, כך הוא אומר, "האנשים הדומיננטיים והבולטים בארגון הם כנופיה של רשעים ארורים, חבורה של שרלטנים ומופקרים שפעם מכים חייל בבית שמש ובמקרה אחר יורקים על ילדה ברחוב רק כדי להציג תמונות למקור הכספים שלהם בלונדון ובארה"ב ולגייס עוד ועוד תרומות. זו כבר רשעות, לא קנאות".

דודי זילברשלג. אורי לנץ
"הם כנופיה של רשעים ארורים, חבורה של שרלטנים ומופקרים" דודי זילברשלג/אורי לנץ

דברים דומים אומר מי שהכיר את אנשי "נטורי קרתא" טוב יותר מכל חרדי אחר. יהודה משי זהב, לשעבר קצין המבצעים של פלג קיצוני נוסף במגזר החרדי - "העדה החרדית", והיום מי שמשמש כיו"ר ארגון זק"א. משי זהב הוא גם אחיינו של הרב עמרם בלוי. נקודת התפנית של משי זהב החוצה מהפלג הקיצוני הייתה בתחילת האינתיפאדה. היום כבר ברור לו שהארגון הזה וחבריו איבדו את הדרך.

"אלה אנשים שהקנאות העבירה אותם על דעתם, הדרך שלהם היא דרך של אמונה ואין בזה משהו אחר. החוט הדק בין לעבור מקנאות לשמה לבין להיות משהו אלים וסתם להתפרע הוא דק כחוט השערה ולפעמים אתה לא יודע לאן התוצאות יובילו אותך". הרי הם לא המציאו את הקנאות, מסביר משי זהב, "האדמו"ר מסאטמר שנפטר ובניו שמנהיגים היום את החסידות הם אביו אבות הקנאים. אך הם מעולם לא הלכו להשתתף בהפגנות של ערבים או נפגשו עם בכירים פלסטיניים. אלו שעושים זאת הם הזויים".

את האצבע המאשימה הוא מפנה לעבר הרבנים: "משוגעים וערב רב יש בכל מקום ותמיד היו כאלו בעם היהודי. הרבנים צריכים להוקיע אותם מהקהילה, להוציא את ילדיהם מהמוסדות כי כשכולם יודעים להתאחד הם יודעים לרקוד על דם יהודי ואם בחור צעיר שהכה חייל לא סולק מהקהילה שלו – זה פשע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרבנים צריכים להוקיע אותם מהקהילה" יהודה משי זהב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיפור של נטורי קרתא הוא סיפור שהיה ונגמר. מה שנשאר זה רק השיטה. האידיאולוגיה. 400 המשפחות שנמנים על הפלג הקיצוני הזה אולי חושבים שההתבדלות מהמדינה הציונית וההתרחקות מכל סימן של ממלכתיות יהודית בארץ ישראל היא הדרך הנכונה לחיות בה אבל רק בודדים מהם ייצאו בפועל להפגין עם הפלסטינים או ישתתפו בפגישות עם שונאי ישראל ויש מי שמקווה שגם אלו עוד יום אחד ייעלמו.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully