וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימנים ומצחיקים

19.8.2014 / 11:20

סטנדאפיסט, תסריטאי, קריקטוריסט, עיתונאית ואושיית פייסבוק התכנסו בחמישי האחרון ב'מרכז בגין' הירושלמי. כן כן, מדובר בהתחלה של בדיחה ושל מה שהם מגדירים "קונטרה לסאטירת השמאל". 'מצב האומה' ו'ארץ נהדרת', מימינכם

אמילי עמרוסי, יותם זמרי, אורי מלמד. רנה גרשי לוי,
משתתפי הפאנל אמילי עמרוסי, יותם זמרי, אורי מלמד/רנה גרשי לוי

יש להם אלפי לייקים לסטטוסים, מאות שיתופים לכל תמונה או 'מם' וספק אם יש ישראלי שחי בפייסבוק ולא נתקל בהגיגיהם, צחק מפתגמיהם והביע שאט נפש או קורת רוח (בהתאם להשקפתו הפוליטית) אל חיצי שנינותם הארסיים.

בחמישי האחרון, יצאו כוכבי הרשתות החברתיות מן המסך הקטן אל הבמה הגדולה וחשפו לראשונה את ההומור הימני שמאחורי המקלדות. אל 'מרכז מורשת בגין' נהרו כמאתיים בני נוער ומבוגרים, עיתונאים ואנשי תקשורת, דתיים וחילונים, לצפות בפאנל הסטנדאפ הימני הראשון. המנחה היה אור רייכרט, קריקטוריסט ופעיל רשת ובין משתתפי הפאנל, שכונה 'המשתה', היו העיתונאית אמילי עמרוסי, אושיית הפייסבוק יותם זמרי, הסטנדאפיסטים אמיר מויאל ואורי מלמד והתסריטאי אריאל פלקסין.

"רעיון המשתה התחיל בפורים בתכנית שעשינו יחד עם רדיו 'גלי ישראל', משם גם הגיע השם 'המשתה'", מספר רייכרט לוואלה! יהדות. "כשהתחלנו לחשוב על קונספט הערב, החלטתי לקחת את זה באמת למקום של משתה, הבאנו קצת שתייה, אנשים שותים קצת לפני ההופעה, אנחנו שותים קצת על הבמה וכולם שמחים".

"אחרי עשרות שנות כהונה בתפקידים שונים, נותר שמעון פרס כשהוא נטול תואר. הציעו עיסוק למר פרס". אמיר מויאל: "עכשיו כשהוא כבר לא נשיא, יכול פרס לחזור ולהביע את דעתו הפוליטית".

אחרי שהתרגלו במשך שנים ארוכות לנוע באי נוחות בכיסא עם כל פאנץ' סטנדאפיסטי טלוויזיוני, התרחבו יושבי האולם הממוזג בנוחות במושבם ונתנו לשחקני הבמה להשתולל בעקיצות, פאנצ'ים וירידות על השמאל, על החמאס ועל מי לא. אווירת ההומור הקפידה לדרוך על הקוים האדומים של המגזר הדתי, אך גבולותיהם הימניים של שחקני 'המשתה' נותרו איתנים לאורך כל המופע.

אור רייכרט ו'המשתה'. רנה גרשי לוי,
מנחה הפאנל אור רייכרט/רנה גרשי לוי

פושעי אוסלו IN, מתנחלים בעוזי ודובון OUT

"המטרה שלנו היא לבנות ערב הומור ימני מזווית קצת אחרת" אומר יותם זמרי לוואלה! יהדות. "לאט לאט אנחנו יוצרים פה סוג של הומור מהצד השני שלא היה קיים כבר שנים".

אתם באים כתשובת נגד לתכניות פריים טיים קומיות?

"בהחלט. אנחנו רוצים שתהיה קונטרה קטנה לתכניות גדולות כמו 'ארץ נהדרת' ו'מצב האומה'. אם נהיה כנים, אין לנו היום סאטירה ימנית אמיתית. ולמרות שאנחנו בשלטון ולמרות שאנחנו הרוב בעם, מותר לנו ואנחנו צריכים לבעוט מהזווית שלנו".

"הרעיון של 'המשתה' הוא לעשות פאנל בסגנון של 'מצב האומה' עם כל המצחיקנים של הציבור הדתי והלאומי, חבר'ה שיכולים לעמוד על הבמה ולהצחיק" ממשיך רייכרט. "זה ההומור שלנו. הציבור שלנו יותר מתחבר אליו, יותר אוהב אותו, יותר צוחק ממנו. אנשים מחפשים את זה. נמאס להם לצפות בתכניות כמו 'ארץ נהדרת' ולראות איך צוחקים על הדתיים ועל המתנחלים".

"תכניות הריאליטי בישראל מיצו את עצמם וכבר דשים שוב ושוב באותם האלמנטים. הציעו תכנית ריאליטי חדשה משלכם". אורי מלמד: "המנוי האחרון של הארץ".

בתוך קשת הנושאים בהם עוסקים המצחיקנים ניתן למצוא את מירב מיכאלי ("מירב מיכאלי כל כך פמיניסטית שגם אם היא תתחתן עם מישהו ממשפחת מיכאלי היא תקרא לעצמה מירב מיכאלי מיכאלי"), את צה"ל כשהחרדים 'ישתלטו' עליו ("הדרגות ייקראו טוראי, רב טוראי ואדמו"ר טוראי"), ואפילו מילה טובה על 'דאעש' ועל החמאס ("טילים זה מסוכן, לכן החמאסניקים מעיפים אותם כמה שיותר רחוק מהסביבה האזרחית").

'המשתה'. יהודית הרפז,
"סאטירה קצת אחרת". הקהל נהנה בערב 'המשתה'/יהודית הרפז

התגובות למופע נעות בין היסטריית הנאה לאדישות קמוצה. כך למשל שקד החילונית שעם יציאתה מן המופע לא מיהרה לשבח: "שמעתי מחברה שיש מופע סטנדאפ, אני מאוד לא מזוהה עם התכנים שפורסמו אבל רציתי לשמוע ולראות מה זה".

ואיך ההתרשמות שלך?

"הקונספט חמוד, נחמד לשמוע שיש אלטרנטיבה. למרות שאני לא דתייה, הצלחתי להבין גם את הבדיחות של הדוסים. מה שכן, אני חושבת שאפשר קצת יותר. קצת יותר שנון. קצת יותר מהיר. קצת יותר פלפל. קצת יותר מהוקצע. מי שהכי הצחיק אותי היה דווקא החילוני".

אוריאל מירושלים בא בהמלצת חבר: "אני רואה את השמות שלהם בפייסבוק, אין הרבה דברים כאלה של דתיים ולמגזר שלנו וזה היה נראה מגניב. שילמתי כרטיס מלא. והיה באמת מצחיק. עם הזמן הם עוד ישתפשפו וישתפרו".

"היה חזק. לא הפסקתי לצחוק" אומרת יעל שעשתה את כל הדרך מהמרכז. "הם סופ?ר מוכשרים וחבל שלא רואים אותם יותר במדיה ובטלוויזיה. הערב הם הוכיחו שאפשר לעשות סאטירה קצת אחרת, סאטירה טובה, נקייה, ציונית וראויה. נהניתי מכל רגע".

'המשתה' יופיעו ביום חמישי, 28.8, במועדון ה'גולה' פתח תקווה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully