וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת החרדים נגד הגיוס: "המדינה נלחמת בתורה"

19.8.2014 / 22:00

כ-1,000 איש הפגינו נגד גיוס תלמידי הישיבות ומחו על מעצרו של אליהו כהן: "נתניהו ולפיד לא יורו לנו מה לעשות". הרב זכרמן קשר בין מספר התומכים בחוק לבין מספר ההרוגים ב"צוק איתן": "67 ידיים שמרדו במלכות שמיים הם שהביאו את המלחמה"

הפגנת חרדים בשכונת מאה שערים בעקבות מעצר של נער ישיבה סרבן גיוס. אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
מחו על מעצרו של אליהו כהן. המפגינים בככר השבת/נועם מושקוביץ

כ-1,000 חרדים השתתפו הערב (שלישי) בהפגנה שקיימה "העדה החרדית" בירושלים נגד גיוס תלמידי הישיבות ובמחאה על מעצרו של אליהו כהן, תלמיד הישיבה שנשפט ל-20 ימי מאסר בכלא הצבאי בשל עריקות ומאחר ולא הסדיר את מעמדו בצה?ל.

המפגינים התכנסו בככר השבת - בראשות רבנים בכירים בעיקר מהפלג הקיצוני שיזם את העצרת וגם רבנים מהזרם החרדי-ליטאי של הרב שמואל אוירבך, שמוביל קו קיצוני נגד הגיוס ואוסר על תלמידיו להתייצב בלשכות הגיוס. הרב אוירבך עצמו נעדר מהעצרת אך אחד ממקורביו, הרב דוד זיכרמן, קשר מעל בימת הכבוד בין מספר חברי הכנסת שהצביעו בעד חוק הגיוס למבצע ?צוק איתן? ומספר ההרוגים בו. "67 ידיים שמרדו במלכות שמיים הם אלו שהביאו את המלחמה הזו", אמר.

בהמשך הוא גם תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "הוא מוכן להיפגש עם כל צרוע וזב כדי לעשות איתם הפסקת אש, למה איתנו הוא לא מוכן לעשות הפסקת אש? מי שהופך את התורה ללא לגיטימית, הוא נהפך ללא לגיטימי".

הפגנת חרדים בשכונת מאה שערים בעקבות מעצר של נער ישיבה סרבן גיוס. אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
מחכים למשטרת ישראל/נועם מושקוביץ

מנהיג העדה החרדית, הרב יצחק טוביה וייס (המכונה הגאב?ד), הצהיר כי הממשלה "אחרי 60 שנה שלא לקחה בחורי ישיבה לצבא, החליטה להילחם נגד התורה. הם לא צריכים את בחורי הישיבות, רק רוצים לעקור את התורה. גם באירופה כשגייסו יהודים לצבא, המטרה שלהם הייתה שלא יהיו יהודים יותר. זו גזירה נוראה, וצריכים להילחם נגדה במסירות נפש".

על דבריו הוסיף הרב משה שטרנבוך, מנהיג נוסף בעדה החרדית, שהעביר מסר באמצעות מקורבו. ?המחאה היא לא רק בשביל בחור אחד שנמצא בשבי?, אמר והדגיש כי היא ?נגד הכוונה לדכא אותנו עד שחס וחלילה נהיה חלק מהם. לא נתניהו ולפיד יורו לנו מה לעשות. לא נוותר על הזכות, שלנו ואף בן תורה לא ילך לצבא?.

הרב משה טייטלבוים, דיין בחסידות סאטמר הקיצונית, אמר בהקשר של צוק איתן כי ?טוב שהייתה מלחמה, לא היה להם זמן להתעסק איתנו. יש לנו פרצוף בעולם שאנחנו הורגים ילדים ונשים, אבל אף אחד לא מוכן להודות שיש כאן יד השם מכוונת בהכל?.

הפגנת חרדים בשכונת מאה שערים בעקבות מעצר של נער ישיבה סרבן גיוס. אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
"לא נתניהו ולפיד יורו לנו מה לעשות. לא נוותר על הזכות, שלנו ואף בן תורה לא ילך לצבא?/נועם מושקוביץ

במהלך ההפגנה לא נרשמו אירועים חריגים, אך בסיומה עשרות מפגינים הציתו פחי אשפה, חסמו צירים בשכונות החרדיות, ותקפו אזרח ישראלי, ככל הנראה תמהוני, שהגיע למקום כשהוא לבוש בחולצה של ארגון להב?ה ובכובע ועליו רשום ?צבא ההגנה לישראל?, זאת בכדי לעורר מהומה.

אליהו כהן, תלמיד ישיבת ?אורחות דוד?, שמתגורר באשדוד, היה עצור בשל עריקות כבר בערב פסח. לאחר שפלגים מסוימים במגזר החרדי, איימו להשתיק את המדינה, ואישי ציבור התערבו למענו - הוא שוחרר. לאחרונה, הוא התייצב בלשכת הגיוס במטרה להסדיר את מעמדו כתלמיד ישיבה. בלשכה נאמר לו שהוא חייב להתגייס, ולאחר שסירב נשפט ל-20 ימי מאסר בכלא צבאי.

שני הפלגים החרדים שהפגינו הערב, ?העדה החרדית?, ו?הפלג הירושלמי?, אותו מנהיג הרב אוירבך, נחשבים לקיצוניים במגזר החרדי. במאבק נגד גיוס בחורי הישיבות, הם מחזיקים בעמדה תקיפה יותר משאר הזרמים החרדיים, ואוסרים על תלמידיהם להתייצב בלשכות הגיוס. עם זאת, אנשי ?העדה החרדית? נחשבים לקיצוניים יותר, מתבדלים מהמדינה ומסרבים לקבל ממנה תקציבים.

מנגד, מנהיגם של רוב הציבור הליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן, ושאר המנהיגים החסידיים והספרדיים, מורים לתלמידי הישיבות להיענות לצווי הגיוס ולהשתדל למלא אחר ההוראות – מלבד, כמובן, גיוס בפועל.

הפגנת חרדים בשכונת מאה שערים בעקבות מעצר של נער ישיבה סרבן גיוס. אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
כ-1,000 מפגינים הגיעו/נועם מושקוביץ
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully