וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדי, רוצה לעשות כסף? אל תתגייס לצבא

8.4.2014 / 17:40

האדמו"ר מסאטמר מציע דרך יעילה ומקורית להרוויח כסף. איך? פשוט מאוד: תהיה חרדי, אל תתגייס ואל תצביע בבחירות. עבור פרויקט זה הקצה האדמו"ר 6 מיליון דולר

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014/גבריאל דבוש

אם אתה חרדי, לא מצביע בבחירות, לא מתייצב בלשכת הגיוס ולומד במוסד שאינו מתוקצב מהמדינה, יש לך אפשרות לעשות מזה כסף. חסידות סאטמר האנטי ציונית תנצל את "גזירות הממשלה והפגיעה בתקציבים ובקצבאות הילדים" כדי להרחיב את מעגל החרדים שמאמינים כי הקמת מדינת ישראל היא אסון והשלטון הציוני הוא אויב. עבור הפרויקט, הקצה האדמו"ר - רבי יקותיאל יהודה טייטלבוים, סכום בסך 6 מיליון דולר.

חלוקת הכספים תתבצע בשתי פעימות, כ-3 מיליון דולר לפני חג הפסח במענקים שיחולקו באופן פרטני לאברכים שכבר נמנים על מעגל החרדים האנטי ציונים. לפי התוכנית, כל אחד מהם יקבל 800 שקלים. כ-3 מיליון דולר נוספים יחולקו לאחר החג ללמעלה מ-150 מוסדות בישראל, חלקם אינם מתוקצבים בהווה מהמדינה ונוספים יתחייבו לנקוט בדרך דומה בעתיד.

דובר החצר, יצחק וייס הסביר לוואלה! יהדות כי החלוקה נועדה לצ'פר את המוסדות שכבר אינם מקבלים כספים מהמדינה או שתלמידיהם אינם מתייצבים בלשכות הגיוס ובמקביל לעודד ולהמריץ מוסדות נוספים שיורו על תלמידיהם לנהוג כך. "המציאות הזו שבה ראש הממשלה נתניהו, והשרים בנט ולפיד כופים על החרדים חוקים שפוגעים בהם בהווה ובעתיד ומנסים לעקור את התורה תוכל למשוך אלינו עוד מאות בני אדם".

וייס שמעורה בפרטי התוכנית מוסיף כי כל סוגי התשלומים נועדו כדי להיפטר מזרועות החוק, "הכול נעשה על פי חוות דעת שקיבלנו בעבר ובהווה ואין אדם שיכול לומר כי יש בכך בעיה חוקתית. המטרה היא שראשי המוסדות יגבירו את השפעתם על תלמידיהם ויסבירו להם כי אסור להביע אמון במערכת הבחירות בישראל, בצבא או במדינה עצמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדמו"ר מסאטמר רבי יקותיאל יהודה טייטלבוים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל עמותת חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה: "יש להעריך כל אברך שמתנתק מעטיני הקופה הציבורית. כמובן שהשאיפה היא שאברכים רבים ככל האפשר יצאו לשירות ולעבודה ויתרמו למאמץ הלאומי. אבל ודאי שמי שמתעקש שלא לעבוד לפרנסת משפחתו, עדיף שיעשה זאת על חשבון חרדים עובדים בארצות הברית מאשר על גבו של ציבור משלמי המסים בישראל". רגב ציין גם ש"ספק אם מדובר בסכומים שמסוגלים באמת לממן אלפי אברכים שעד עתה קיבלו כסף מהמדינה".

עם זאת, הדגיש רגב: "אם אכן מתנה הרבי מסאטמר את התשלום בהתחייבות שלא להתייצב בלשכת הגיוס, הרי מדובר בשורה ארוכה של עבירות פליליות וביניהן: המרדה, הסתה להשתמטות ושידול לדבר עבירה". לדברי רגב, "הגיע הזמן להחיל את החוק הישראלי גם במאה שערים ולעצור את מי שמחלק כסף שנועד ללחוץ ולסייע לאברכים להפר את חוק שירות ביטחון וחוק העונשין?.

התוכנית של החסידות הקיצונית עלולה להשפיע על המאבק הפנים חרדי בין המנהיגים הליטאיים, הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן והרב שמואל אוירבך מירושלים. השניים מנהלים קרב על ההנהגה החרדית ובין היתר, נחלקים בדעותיהם סביב השאלה האם יש להתייצב בלשכת הגיוס. הרב אוירבך שמוביל קו מיליטנטי במאבק נגד הגיוס, אוסר על תלמידיו להתייצב בלשכת הגיוס, הרב שטיינמן שנחשב לפשרן יותר הורה ההפך ובינתיים מסרב לשבור את הכלים מול הצבא ולשנות את ההחלטה. שאלת ההתייצבות הפכה לאחרונה לכלל - חרדית והונחה לפתחם של אדמו"רים ומנהיגים נוספים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully