וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוער דתי הודח מקורס קצינים בגלל "קיצוניות דתית"

5.5.2014 / 19:09

צוער בקורס קצינים שמשרת במגלן, הודח מהקורס כי סירב להשתתף בשיחה על יהודים משיחיים ובאימון מעורב עם בנות. צה"ל בתגובה: ?הצוער הודח בגין בעיות משמעת"

הרמטכ"ל בני גנץ טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, פברואר 2013. עומר מירון
הרמטכ"ל בני גנץ טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, פברואר 2013/עומר מירון

עמית (השם המלא שמור במערכת) היה אמור לסיים השבוע את קורס הקצינים שהחל לפני שלושה חודשים מטעם יחידת "מגלן" בה הוא משרת ובסיומו לקבל את אחד התפקידים החשובים ביחידה. אלא ששבוע לפני סיום הקורס, זומן עמית לשיחה אצל מפקד בה"ד 1, אל"מ אבי גיל, שבה קיבל את ההודעה על הדחתו מהקורס. הסיבה: סירובו להשתתף בשיחה על יהודים משיחיים ובאימון מעורב עם בנות. "אין מקום לקצינים קיצוניים בצה"ל".

עמית, בן 21, תושב ירושלים, למד במכינה הקדם צבאית בעלי ובצעירותו בתיכון דתי פלורליסטי בבירה. שבוע לפני סיום הקורס, הוא קיבל את הודעת ההדחה שאכזבה אותו יותר מכל. מקורביו טוענים כי הסיבה להדחתו נבעה בשל מה שהוגדר על ידי מפקדיו כ"קיצוניות דתית והנוקשות שלו".

כך לדוגמא, באחד המקרים סירב עמית להשתתף בשיעור שעסק ביהודים המשיחיים. במקרה אחר, הוא סירב להשתתף בתרגול שטח צבאי בנוכחותה של מ"מית בשל היותה אישה. במסמך ההדחה עליו חתום אל"מ אבי גיל, צוינו הסיבות האלו ובין היתר נכתב כי הוא ציין ש"איננו מוכן לראות אישה עושה פזצטא".

"במעשיו פעל הצוער בניגוד מוחלט לכתוב באמנה (אמנה עליה חתם בכניסה לבה"ד 1- י"א) ובניגוד לאופיו של הצבא, כצבא יהודי ודמוקרטי". בנוסף, נכתב כי "אין בצה"ל מקום לקצינים קיצוניים מידי. קצין בצה"ל נדרש להיות מאזן ומאוזן, ממלכתי. צוער לא יכול, בשם חופש האמונה שלו, לשלול אמונות אחרות ולא להסכים להקשיב להן".

לאחר הדחתו מהקורס, ערער עמית על ההחלטה למפקד זרוע היבשה, האלוף גיא צור. הוא זומן לשיחה אצלו על מנת שיוכל להשמיע את דבריו ומקורביו טוענים כי על אף שנאמר לו בתחילה כי הוא מודח על רקע קיצוניותו הדתית, בשיחת הבירור הובהר כי הרקע להדחתו הוא מסיבות אחרות לחלוטין. בסיום השיחה, מפקד זרוע היבשה החליט לתקף את החלטתו של מפקד בה"ד 1 ולהדיחו מהקורס.

"עמית רחוק מאוד מכל קיצוניות", אומר הרב נתנאל אלישיב, ר"מ במכינה הקדם צבאית בעלי, "הוא בחור דתי שרוצה להיות חייל טוב ולשמור על אורח חייו. גם אם באמת יש למפקדיו טענות אחרות כלפיו, ברגע שבו נאמר לו בפירוש שהוא מודח על רקע ניסיונו לשמור על אמונתו, היה עליהם לחזור בהם מן ההדחה, בגלל המסר שהדחה כזאת מעבירה לשאר החיילים הדתיים".

"את מלחמת התרבות צריכים להשאיר מחוץ לצה"ל", אומר אלישיב, "את פערי התרבות שלנו, לא נוכל לפתור בצבא והדחתו היא הדחת כל הצוערים הדתיים בצבא. אין לנו דבר נגד מפקדיו של עמית אך ראוי שיבינו קודים תרבותיים". אלישיב, לוחם ומפקד גאה בסדיר ובמילואים טוען כי בתקופה שבה עולה דרישה צודקת לשוויון בנטל ולהגברת גיוס חרדים, "שוב ושוב אני עד לכך שהצבא יורה לחייליו הדתיים בגב".

גם חבריו של עמית בקורס שיגרו מכתב למפקדיהם, בניסיון למנוע את הדחתו, "עמית הצטייר כבחור דומיננטי בצוות, מקצועי ובעל ערכים גבוהים", כתבו, "חבר אמת שלשמחתנו היה בצוות שלנו. מרגש אותנו לראות אדם שמשקיע את כל כולו למען המדינה, למען הצבא, למען התפקיד ולמען חבריו. אדם שחושב קודם כל על טובת הכלל ורק לאחר מכן על טובתו האישית. ישנם דברים רבים שאינם נראים לעין, ולרוב זה נסתר מעיני המפקדים, אך אנו חבריו, כאן להעיד שבמשך ימים ולילות שבהם היינו במחיצתו של עמית, למדנו להכיר אדם מדהים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ?הצוער הודח מקורס הקצינים ע?י מפקד בה?ד 1 בגין בעיות משמעת והתנהגות שהתגלו במהלך הקורס. הצוער ערער על הדחתו למפקד זרוע היבשה, שהחליט בצעד חריג ולפנים משורת הדין, לזמנו אישית על מנת לאפשר לו להשמיע את דבריו. לאחר ששמע את דבריו ושוחח עם סגל הקורס, החליט מפקד זרוע היבשה לתקף את החלטת מפקד בה?ד 1, להדיחו מהקורס ולאפשר לו לשוב לקורס הבא במידה וירצה בכך.?

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully