וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסבא שהשיב את נכדתו המוסלמית ליהדות

22.5.2014 / 8:00

הוריה של פרח ניתקו עימה קשר לאחר שנישאה למוסלמי. לאחר 4 שנים, יצר איתה קשר הסבא שהתגעגע. הוא גילה על האלימות הקשה שהיא חווה והחליט להציל אותה. השבוע נסגר המעגל

נשים עגונות. ניב אהרונסון
נשים עגונות/ניב אהרונסון

נולדה מחדש: פרח (שם בדוי) היא נערה צעירה שגדלה בבית מסורתי באזור ירושלים ונקלעה בנעוריה למציאות חיים קשה שבעקבותיה ניהלה קשר עם צעיר ערבי שעבד בחנות קרובה לביתה. תוך זמן קצר, השניים נישאו ועברו להתגורר בכפר ערבי. הוריה הרגישו חסרי אונים וניתקו עמה קשר. הם הודיעו לה: "מבחינתנו את מתה".

לאחר מספר חודשים, כמו במקרים דומים אחרים, הגיעו פרטים על כך שפרח החלה לסבול מאלימות קשה מצד בעלה הערבי. ארבע שנים מורטות עצבים המלוות בלא מעט ייאוש, עברו על משפחתה של פרח שהביעו דאגה לשלומה ולחייה. בעוד הוריה סירבו להתמודד עם הצרה הגדולה שנחתה עליהם, הנתק המוחלט עמה העיבו על הסבא, קשיש בן 80 שאזר אומץ והחליט לפעול להשבת נכדתו הביתה.

כנסו לוואלה! יהדות ותמצאו שם את:
ניצחון מכבי: התבוסה התרבותית שלנו
השר אורי אורבך נגד "הזבלונים החרדים"
בגלל הסרטן: דניאלה כבר לא תחגוג בת מצווה
אמנות יהודית עכשווית: יש דבר כזה?

הוא החל לחקור אודות אורח חייה ומקום מגוריה וגילה שהיא מוסלמית, אם לילד שמתגוררים יחדיו בכפר ערבי. בירורים מעמיקים יותר חשפו את פרטיה שהובילו לשיחה ראשונה של הנכדה והסבא. ברגישות רבה, ניסה הסבא לדלות פרטים קריטיים אודות חייה של פרח. הנערה הצעירה שהתרגשה מהשיחה, התקשתה למסור יותר מידי פרטים אך הצליחה לרמוז לו בסימנים שונים על אלימות קשה מצד בעלה הערבי. את הקשר עם הסבא שהתנהל זמן מה, פרח ניהלה בזהירות רבה מחשש שבעלה יגלה זאת.

בשלב מסוים, פנה הסבא לארגון "יד לאחים", העוסק בין היתר בחילוץ נערות יהודיות מכפרים ערביים. הוא ביקש את התערבותם וסיפורה של פרח הועבר מיד לעובדת סוציאלית של הארגון. האחרונה יצרה עמה קשר ובשלב ראשון שיגרה לה מסרים מעודדים לקראת חילוצה האפשרי מהכפר.

לאחר מספר שבועות, כשהצליבו אנשי הארגון את המידע שברשותם אודות מקום מגוריה, היא ובנה הפעוט חולצו במבצע מיוחד מהכפר הערבי בו התגוררו. היישר משם היא הובלה לדירת מסתור שהוכנה לה מראש. כעבור זמן קצר, היא החלה בתהליך שיקום שלווה גם בייעוץ נפשי ובהמשך גם גירושים מבעלה.

השבוע נרשם השיא בסיפור חילוצה. בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע כי יש להשיב אותה ליהדות. גם בעניין בנה הפעוט כתב בית הדין דברים דומים. "בנסיבות שנוצרו לגבי בנה", נכתב בהחלטה, "מאחר ומאז גירושי המבקשת מאבי בנה נותק הקשר בין הילד לאביו, והאב אינו רואה אותו יותר ולא נמצא בכל קשר עמו, מחליט בית הדין להעתר לבקשת האם להשבת הקטין...אף הוא להשבה ליהדות יחד עמה".

מחוץ לאולם הדיונים בבית הדין, כשדמעות זולגות מעיניהם המתינו לה הוריה מלווים בסבא הנרגש. במפגש המרגש הזה חיבקו אותה הוריה והבטיחו לה שלעולם "לא נעזוב אותך. תמיד נהיה לצדך".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully