וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים בצו 8: אין חופש, נשארים בישיבה

30.7.2014 / 17:06

האדמו"רים הורו לבטל את חופשת הקיץ בישיבות כדי ללמוד ולהתפלל לשלומם של החיילים בעזה. הליטאים והספרדים יקצרו את החופשה: "על כולנו מוטלת החובה שלא לעמוד מנגד"

ישיבה שבה למד יונתן סנלדר בית יחיאל , מרץ 2012. עומר מירון
ישיבה שבה למד יונתן סנלדר בית יחיאל , מרץ 2012/עומר מירון

הציבור החרדי מרגיש חלק בלתי נפרד מהעם ובזמן מלחמה גם הוא מתנהל באופן שונה. בכירי האדמו"רים פרסמו הבוקר (רביעי) קריאה לתלמידי הישיבות לבטל את "בין הזמנים", חופשת הקיץ הקרובה, שאמורה להתחיל בשבוע הבא ולהימשך שלושה שבועות, ולהישאר בישיבות במטרה להתפלל להצלחת ושלומם של החיילים ותושבי הדרום.

הקריאה של "מועצת גדולי התורה", ההנהגה החרדית החסידית העליונה, שבה חברים בין היתר האדמו"רים מגור, בעלז, ויז'ניץ ועוד התפרסמה בעיתונים "המודיע" ו"המבשר" של הציבור החסידי.

"זמנים קשים פוקדים את בית ישראל בארץ ישראל, בכל מקומות מושבותיהם", כתבו האדמו"רים, "עת צרה היא ליעקב, דם ישראל נשפך, ואיומים וסכנות מנסרים בחלל האוויר ומתחת לפני הקרקע. ולעת אשר כזו, אין לנו שיור רק התורה הזאת. ועתה, בימים אלו ונוכח המצב – כאשר הזמן מבקש תפקידו להתחזק בתורה ובתפילה ויראת ד', הננו קוראים לתלמידי הישיבות הקדושות די בכל אתר ואתר להישאר כולם בהיכלי הישיבות, 'בוא בחדריך', גם בימי בין הזמנים, הנועדים עם סיומו של זמן הקיץ – וכל ישיבה תקיים סדריה בהיכלה, מקום בו התייגעו הבחורים עד כה בלימודם – כאשר תקבע ההנהלה הרוחנית".

עוד הוסיפו בקריאתם כי "ההתגברות וההתחזקות בלימוד התורה הקדושה – היא חובת השעה והזמן". ויש "להתפלל ולהעתיר לפני שוכן מרומים, להודות לו על טובו ורוב חסדיו אשר עין בעין נראים באלו הימים, ולבקש ממנו על העתיד – שיעבור זעם, ויבואו ימי שלום ושלווה, רגיעה והשקט".

חתונת נכדת האדמו"ר מבעלז. בחדרי חרדים,
חסידי בעלז/בחדרי חרדים

מאיר ברגר, חסיד בעלז, וכתב בעיתון החרדי "המבשר", הסביר בשיחה לוואלה! יהדות כי ההחלטה לבטל כליל את חופשת בין הזמנים היא המשך לתחושת השותפות של היהדות החרדית והעם כולו ללוחמים שמחרפים נפשם בחזית ומתוך הבנה שהתורה מספקת הגנה רוחנית על כל העם בישראל ובעולם. לדבריו, זוהי החלטה דרמטית שממחישה את האחדות בעם.

"המשמעות היא שהתלמידים בישיבות ילמדו רוב היום, ואולי יהיו כמה שעות בודדות של הרצאות ושיחות כדי שתהיה אפשרות לתלמידים להתאוורר יותר. לא יהיו טיולים וקמפים כמידי שנה".

בעוד האדמו"רים ביטלו לחלוטין את חופשת הקיץ, הרב אהרון לייב שטיינמן, מנהיג רוב הציבור החרדי-ליטאי, הביע את דעתו הערב וקבע כי יש לדחות את תחילת החופשה עד לשבת הבא ובכך להאריך את הלימודים במספר ימים נוספים. הרב נימק את החלטתו בכך ש"תפסת מרובה לא תפסת" ויחד עם זאת אסר לצאת לטיולים מאחר ש"אם בחורי ישיבות ייצאו לטייל, יהיה זה חילול השם".

חרדים מביטים בגולשים בים באשדוד, ספטמבר 2013. רויטרס
"אם בחורי ישיבות ייצאו לטייל, יהיה זה חילול השם"/רויטרס

גם הרב שמואל אוירבך, מנהיג ?הפלג הירושלמי? בציבור החרדי- ליטאי, קיבל היום החלטה דומה. הוא ציין בשיחה עם מספר ראשי ישיבות כי בישיבת ?מעלות התורה? שבנשיאותו ימשיכו ללמוד מספר ימים נוספים אך ?אין מקום להורות כך לאלפי בני התורה משום גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה?, כלשונו.

מוקדם יותר היום, מספר ראשי ישיבות ליטאיות כבר הכריעו וקבעו שבישיבות בהן הם מלמדים – לא תהיה חופשה. כך למשל, הרב מאיר צבי ברגמן, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, אמר לתלמידיו להישאר בישיבה כי "אם בני הישיבות יקיימו את בין הזמנים – הרי שהדבר יעשה חילול השם גדול, כשאותם מסיתים ומדיחים, שמחכים לכל הזדמנות, יפתחו פה לדבר סרה בעולם התורה". הוא גם הדגיש את חשיבות הלימוד בעת הזו.

בנוסף לחסידים והליטאים, גם הספרדים קיבלו היום החלטה מגובשת. מועצת חכמי התורה של ש?ס - ההנהגה הרוחנית של רוב הציבור הספרדי - קבעה היום כי יש לדחות את החופשה בשבוע ימים ולהישאר ללמוד בישיבות. ?עם ישראל מצוי בימים קשים ונתון להתקפות אויב?, כתבו הרבנים החברים במועצת החכמים, ?ואין לך לצערנו יום שאין קללתו מרובה מחבירו ורבים הנופלים בחזית ובעורף. ואנו בני התורה, אין לנו שיור אלא התורה הקדושה ובימים קשים אלה, על כולנו מוטלת החובה שלא לעמוד מנגד ולהרבות תורה ומעשים טובים כאשר קיומו של עם ישראל תלוי בזה.

הם הוסיפו כי ?אין ספק שבימים כתיקונם נחוצים ימים אלה להתרעננות ולאגירת כוחות חדשים בפרט לקראת הימים הנוראים וימי ההתעלות הבאים עלינו לטובה. אלא שלדאבונינו ?עת צרה היא ליעקב? כאשר רבים מאחינו בני ישראל מחרפים את נפשם במלחמה באויבי ישראל העומדים עלינו לכלותינו, ואיך נוכל אנחנו ונעמוד מנגד?.

הראשון שהציף את הדיון היה הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון יצחק יוסף. לפני מספר ימים, כפי שפורסם לראשונה בווואלה! יהדות, התבטא הרב יוסף שבנשיאותו ישיבת "חזון עובדיה" כי אם מצב הלחימה יימשך – יש לבטל את החופש. "איך אפשר שנצא לבין הזמנים ואחינו נמצאים ככה במלחמה, במצב כזה קשה? אדרבה, צריכים להתחזק בלימוד התורה ולכוון שהלימוד יגן עליהם, יציל אותם מכל פגע רע ויחזרו לבתיהם בריאים ושלמים".

סביב הדיונים האם לבטל או לקצר את חופשת הקיץ של תלמידי הישיבות והכוללים לנוכח המצב עלו מספר שאלות. בין היתר, ההתארגנות הלוגיסטית לקראת שנת הלימודים הבאה, וכושר הלימוד של הבחורים בשנת הלימודים הבאה שעלולה להיפגע.

עדכון אחרון ב22:25

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully