וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים נגד סרבני 8200: "נחליף אותם"

14.9.2014 / 14:48

פרסום ראשון: חרדים ששירתו ביחידת המודיעין המיוחדת הביעו "זעזוע ושאט נפש" ממכתב הסרבנות של חבריהם. "כחיילים שהשאירו דעות ושיקולים שונים מאחור והתייצב לשירות משמעותי בצה"ל, אנו לא רואים מקום לאמירות מעין אלו בצה"ל בכלל וביחידה בפרט. נחליף אותם בהתנדבות"

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
חיילים חרדים/נועם מושקוביץ

כ-30 חיילים חרדים ששירתו ביחידת 8200, חתמו היום (ראשון) על כתב סירוב נגד מכתב הסרבנים של חבריהם ליחידה. לדבריהם, הם "בחרו לערב שיקולים פוליטיים והצהירו על סרבנותם לשרת שירות מילואים ביחידה. אנו מוכנים להחליף את אותם 43 סרבנים ולהתייצב בהתנדבות מלאה לימי מילואים כפי שיידרש".

במכתב המקורי, ציינו 43 הסרבנים כי הם לא מוכנים להמשיך לשרת במילואים, לאור הפגיעה בחפים מפשע. "אנו מסרבים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", כתבו החיילים. "איננו מסוגלים מצפונית להמשיך ולשרת את המערכת הזו ולפגוע בזכויותיהם של מיליוני בני אדם. לכן, אלה מביננו שהם חיילי מילואים, מצהירים שיסרבו לקחת חלק בפעולות נגד הפלסטינים".

המכתב הנגד המכונה "הסירוב לסירוב" נחתם על ידי חיילים חרדים ששירתו בתוכנית "בינה בירוק" ביחידת 8200 ותוכנו מתפרסם כאן לראשונה. "כחיילים חרדים שהשאירו דעות ושיקולים שונים מאחור והתייצב לשירות משמעותי בצה"ל, אנו לא רואים מקום לאמירות מעין אלו בצה"ל בכלל וביחידה 8200 בפרט. אנו בוגרי היחידה, מבקשים להביא זעזוע ושאט נפש ממכתבם של חברינו ליחידה אשר בחרו לערב שיקולים פוליטיים והצהירו על סרבנותם לשרת שירות מילואים ביחידה.

"ככאלו המכירים את פועלה של היחידה ויכולותיה, מבינים אנו את הצורך הקריטי והאסטרטגי שבפעילות היחידה למען ביטחונה והמשך קיומה של מדינת ישראל. משעה שאנו נקראים לדגל, אנו מתייצבים בעוז ובגאווה כפי שעשינו בעבר ומשאירים בצד שיקולים או דעות ובאים למלא את חובתנו – זכותנו בהגנה על העם והמולדת. כפי שעשינו בעבר, גם בעתיד בכוונתנו להמשיך ולהתייצב בכל עת שיקראו לנו – ואף בהתנדבות מלאה".

מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
בסיס גלילות./יותם רונן

החיילים הוסיפו עוד כי "כמשרתי היחידה במספר תפקידים, איננו יכולים להישאר אדישים אל מול האשמות חסרות השחר של חברינו ליחידה על היעדר כללי אתיקה ומוסר בעבודת הקודש של המודיעין ביחידה. במהלך שירותינו נחשפנו למקרים רבים בהם יכולות היחידה ואיסוף המודיעין הביאו להצלת חיי אדם ושמירה על ביטחונה של מדינת ישראל וכלל אזרחיה".

קובי זקס, אחד ממארגני היוזמה הסביר לוואלה! יהדות כי מכתב הסרבנים הפריע להם מאד "היחידה עושה פעולות מודיעיניות שנועדו אך ורק להגן על המדינה וזה מה שעומד לעיניי החיילים. היה נראה שמטרתם נועדה לגרוף רווח פוליטי. זה הכתים את השם שלנו, ואת היחידה ויצאנו להגן עליה. הפריע לנו שמשקרים ואם זו בעיה, גם אלה מאתנו שמשוחררים ממילואים, מוכנים לבוא ולהחליף אותם".

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס הבוקר (ראשון) למכתב הסרבנים של יוצאי יחידה 8200, ואמר כי "רק עשרה מתוך 43 החותמים על המכתב שייכים באמת למעגל העשייה". אלמוז כתב בדף הפייסבוק שלו כי "השאר הם חיילים המשרתים במעטפת".

תא"ל אלמוז כתב כי אין מקום לסרבנות בצבא: "יש מחלוקות ויש עמדות פוליטיות. חגיגה של דמוקרטיה. אנחנו בצה"ל מהווים מכנה משותף אולי הרחב ביותר בחברה הישראלית, ומקפידים שבעתיים על הבעת עמדות פוליטיות בפורומים שלא נועדו לשם כך".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully