וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה ייקבר הפתק של האפיפיור מהכותל?

18.9.2014 / 12:24

עושים מקום לפתקים החדשים: לקראת ראש השנה נערך בכותל המערבי מבצע ניקיון. מאות אלפי הפתקים מוצאים מהאבנים בשקיות אטומות ובפיקוח מאבטחים שמוודאים שאף אחד לא יציץ בהם. גם הפתקים של האפיפיור וראש ממשלת בולגריה יקבלו יחס דומה לשלכם

פינוי פתקים מהכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
פינוי הפתקים./הקרן למורשת הכותל

גם בכותל מתכוננים לקראת השנה החדשה: ראש השנה מתקרב, ואלפים רבים נוהרים לבקר בכותל המערבי בירושלים. מדי ערב, מגיעים עשרות אלפי איש לרחבת הכותל, רבים מהם במסגרת סיורי הסליחות. הנהירה לכותל המערבי מתרחשת בימים אלו, לקראת סוף חודש הסליחות ובמהלך עשרת ימי תשובה ועד לליל יום הכיפורים.

כמו לפני כל ראש השנה, אתמול (רביעי) החל מבצע לניקוי אבני הכותל מאלפי הפתקים הנטמנים בו מדי יום על ידי המבקרים הרבים. ניקוי הכותל מהפתקים מתקיים בסימן של "ישן מפני חדש תוציאו". פתקים אלו מפונים על ידי עובדי הכותל פעמיים בשנה (ערב פסח וראש השנה) ונטמנים בגניזה.

עבודת הוצאת הפתקים נעשית תחת פיקוח רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ'. הרב אמר לוואלה! שמדובר במיליוני פתקים, הן בגלל מספר האנשים הגדול שפוקד את הכול במהלך השנה וגם בזכות האמצעים הטכנולוגים המאפשרים להעביר בקשות מכל העולם באמצעות האינטרנט. "הפתקים אינם קדושים ולמרות זאת עובדי הכותל אוספים אותם בשקיות גדולות ואטומות ומתוך כבוד קוברים אותם בהר הזיתים".

פתקים לאלוהים בכותל המערבי, ירושלים. ShutterStock
"הם לא קדושים". הפתקים בכותל/ShutterStock

ההוצאה נעשית תחת פיקוח של מאבטחים שמוודאים שאף אחד לא יקרא את הפתקים לפני הקבורה. סביר להניח כי בניהם נמצאים גם הפתקים של האפיפיור פרנסיסקוס ושל ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב.

"עובדי הכותל מוציאים את הפתקים באמצעות מקלות עץ", מסביר רבינוביץ', "ולא במתכת כדי לא לפגוע באבני הכותל. הם גם טובלים קודם במקווה כי יש עניין בהלכה שאסור להכניס ידיים לחריצי הכותל". הוצאת הפתקים אורכת לעתים יומיים או שלושה משום שהפעולה נעשית בשעות ריקות ברחבת הכותל ולא בשעות העומס, "כדי שלא להפריע למתפללים ".

פינוי פתקים מהכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
משתמשים במקלות מעץ./הקרן למורשת הכותל
האפיפיור פרנציסקוס ביקר בכותל המערבי. צילום מסך
האפיפיור בכותל. גם הפתק שלו ייטמן/צילום מסך

הרב רבינוביץ' מסביר כי מקור הפתקים הוא מ"האור החיים" ששלח לפני 300 שנה פתק שיטמינו בין אבני הכותל המערבי. עניין הפתקים, כך מסביר הרב, הוא בהוצאת התפילה מהכוח לפועל. "הקדוש ברוך הוא יודע הרי מה כל אדם רוצה, רק שאדם צריך להוציא מהכוח לפועל. יש אנשים שלא יודעים איך להתפלל, אינם מתחברים לטקסטים ולתפילה ולכן הם עושים שימוש בכתיבת הפתקים ובכך מוציאים את תפילתם מהכוח לפועל".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully