וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 ימים בחג, דירה ליד הרבי ב-5,000 דולר

30.9.2014 / 12:37

זה כבר הפך מזמן לתופעה: בעוד רבים מכם עושים חשבון על גובה שכר הדירה, במגזר החרדי יש מי שמוכן לשלם אלפי דולרים עבור ימי שכירות בודדים, בעיקר בתקופת החגים. התנאי: קרבה לביתו של האדמו"ר או לחצר החסידות. "התשואה מהשכרה לתקופות קצרות גבוהה ויותר מכפולה"

ביתו של הרב שטיינמן שנפרץ היום בבני ברק, אוקטובר 2013. דרור עינב
ביתו של הרב שטיינמן בבני ברק./דרור עינב

רוצים להשכיר דירת 4 חדרים במאה שערים לסוף השבוע של יום כיפור? שלמו 3,000 שקלים. מתאים לכם יותר דירת 4 חדרים בשכונת מוסררה מראש השנה ועד יום כיפור (תקופה של שבועיים)? יעלה לכם 10,000 שקלים. צנועים יותר? דירת חדר בקטמון הישנה, תעלה לכם 1,400 שקלים בלבד וביום כיפור תשלמו עליה 1,000 שקלים. חושבים כבר על השנה הבאה? דירת 3 חדרים ברחוב מאה שערים בירושלים ל-4 ימי ראש השנה במחיר של 4,500 שקלים.

המחירים האלה מופקעים. הם הזויים מאד בהשוואה למחירים בשוק הנדל"ן הישראלי, אבל בעוד רבים מכם עושים חשבון על גובה שכר הדירה, במגזר החרדי יהיו כאלו שמוכנים לשלם אלפי שקלים עבור ימי שכירות בודדים באזורים מסוימים, בעיקר בתקופת החגים. התנאי הוא שהדירה תהיה קרובה למרכז החסידות אליה הם משתייכים, לאדמו"ר, לבית הכנסת הנחשב בשכונה או למשל לכותל המערבי.

"כשמדובר בשוק הנדל?ן ניתן להבחין בשני שווקים המתנהלים במקביל: השוק החילוני, והשוק החרדי", מסביר לוי יצחק, שמאי ועורך מחירון הנדל"ן, "סולם העדיפויות שונה לחלוטין, כך גם הערכים והצורה בה נתפסים הנכסים. בעוד שמרבית החילונים יעדיפו נכס שקט, ממוקם באזור משובח, קרוב ונגיש למרכזי קניות או אוניברסיטה ותחנת רכבת ,למשל, אצל החרדים את המקום הראשון תתפוס הקרבה לבית כנסת או המרחק מביתו של הרב. בית הרב והסמיכות אליו בעלי חשיבות עליונה, וחלק גדול ממחירי השכירות או גם מחיר הרכישה של נכסים סמוכים, מושפעים מהקרבה הפיסית".

חתונת נכדת האדמו"ר מבעלז. בחדרי חרדים,
את המקום הראשון תתפוס הקרבה לבית הכנסת או לרב/בחדרי חרדים

בתקופת החגים למשל, מושכרים נכסים קרובים לבתי רבנים וחצרות חסידיות בסכומים גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי נכס זהה המצוי במרחק רב יותר. הבדלי התמחור באים לידי ביטוי באופן הבא: בעוד בשוק החילוני מושכרות הדירות בעיקר לפי מספר חדרים, בשוק החרדי, הן מושכרות לפעמים לפי מספר המיטות, כולל עריסות ולולים שניתן למקם בנכס.

כך לדוגמה, דירת 5 חדרים בשכונת קריית משה בירושלים, ברחוב בו ממוקמים בתי כנסת מרכזיים, הושכרה ב-1,000 שקלים ליום בראש השנה וב-4,000 שקלים לכל סוף השבוע. בסוף השבוע הקרוב, יום כיפור, היא תאכלס משפחה עם 8 ילדים, והמחיר שתשלם המשפחה הוא 3000 שקלים.

"חשיבות רבה נודעת לסגירת העסקה מוקדם", אומר יצחק, "ככל שעונת החגים קרבה, מספר הנכסים האטרקטיביים לקהל החרדי הולכים ומצטמצמים, ההיצע קטן והמחיר ממריא. כך למשל דירת 2 חדרים בגאולה, שברגע האחרון נותרה ריקה, הושכרה ליום כיפור במחיר שיא של 5000 שקלים".

התופעה הזו כה נפוצה בריכוזים החרדיים, עד שבאתר "תרי זוזי" – לוח יד שניה ואינדקס העסקים של הציבור החרדי, הקימו לאחרונה מדור שבו ניתן לפרסם דירות להשכרה לחגים ולתקופות קצרות. ישורון תורג'מן, מנהל השיווק באתר ומומחה לאינטרנט במגזר החרדי מסביר ש"משפחות חרדיות מעדיפות להתארח בחגים אצל המשפחה או חברים, לחסוך בהוצאות האוכל, החשמל והמים ולהשכיר את הדירה במחירים שווים".

במדור החדש של "תרי זוזי" משווקות כבר עשרות דירות לתקופת החגים, תורג'מן מספר שמחירי הדירות נעים בין 1,000 ל-5,000 דולר, "זה תלוי במצב הדירה, בתכולה שבה ובעיקר עד כמה היא סמוכה לחצר החסידות, לאדמו"ר או למשל לכותל המערבי. המחירים האלה מופקעים ולפעמים גם בכוונה תחילה. יש כאלה שמעדיפים להשכיר לתיירים מחו"ל שלא מעוניינים לקחת חדר במלון ומעדיפים במקום לשהות בתוך שכונה חרדית ובסמיכות לחסידות אליה הם משתייכים".

חסידים עם משקפיים. מנדי אור
בחדרי חרדים,
מוכנים לשלם הרבה כסף כדי לשהות ליד האדמו"ר./מנדי אור בחדרי חרדים

ולא רק בתקופת החגים קיים ביקוש לדירות לקהל החרדי, בכל ימות השנה ובעיקר בסופי השבוע הן מתמלאות בשוכרים. "חלקם מגיעים מאזורים שונים בארץ", אומר לוי יצחק, "חלקם תושבי חוץ ויש גם תלמידים, שלומדים מחוץ לעיר, ומגיעים לעשות את השבת בעיר הקודש. בעלי דירות המצויות באזורים אטרקטיביים, כמו בסמיכות לבית כנסת, ליד ביתו של הרב, או לחילופין קרוב לכותל ועם נוף לכותל ולעיר העתיקה, אינם מעוניינים להשכיר את הנכס בשכירות חופשית לתקופות של חודשים או שנים. התשואה מהשכרה לתקופות קצרות גבוהה ויותר מכפולה".

לדוגמה, דירת 4 חדרים משופצת בגאולה תושכר לכל היותר ב- 5000-5500 ש?ח לחודש. בשכירות מגדרית לסופי שבוע או לחגים התשואה משלשת את עצמה. נוסף לכך גם החלפת דירות היא תעשייה מוכרת במגזר החרדי. "כל משפחה רוצה לצאת ולטייל ולשנות אווירה", אומר תורג'מן, "חלקם עושים זאת באמצעות החלפת דירות ובמקום לשלם למלון בירושלים, המשפחה מחליפה עם משפחה בעיר אחרת דירה, הילדים נהנים משינוי אווירה ובלי הרבה הוצאות".‬

‫במגזר החילוני קוראים לזה "סאבלט", אנשים שמסבלטים את הדירה לחודש חודשיים כשהם יוצאים לחו"ל. במגזר החרדי, זה נפוץ בעיקר בתקופת חגי תשרי. ובשבתות.‬ "‫אם חבילת נופש במלון תעלה למשפחה בת חמש נפשות, יותר מ-5,000 ש"ח לשלושה ימים. דירה להחלפה הם יוכלו למצוא גם במחיר אפסי".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully