וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב אלי סדן: "רמטכ"ל דתי זה אסון"

20.10.2014 / 10:53

מי שנחשב לאבי המכינות הקדם צבאיות התייחס בראיון לערוץ 10 לאפשרות שבישראל יכהן כיום רמטכ"ל דתי: "שלא תהיה תחושה שהדתיים כופים את עצמם, זה קטסטרופה ויחריב את המדינה. רמטכ"ל דתי היום זה אסון וזו דעתי"

חדשות 10

הרב אלי סדן, מי שנחשב לאבי המכינות הקדם צבאיות הדתיות, המשמש כראש מוסדות ”בני דוד“ שבעלי, טוען כי בישראל 2014 לא יוכל לכהן רמטכ"ל דתי, "רמטכ"ל צריך קונצנזוס לאומי כדי להוליך את הצבא קדימה. ברמה שיש היום במדינה, אני חושש שיש הרבה אנשים יחששו מרמטכ"ל דתי ולכן אני מתנגד לזה. אני לא רוצה שתהיה לרגע אחד תחושה במדינה, שהדתיים כופים את עצמם ומוליכים את המדינה למקום שרוב הציבור לא רוצה בו. זה אסור, זה קטסטרופה, זה יחריב את המדינה".


בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות:

שאלת רב: נשואה ומאוהבת בגבר אחר. מה לעשות?

למה לא צריך רבנים ראשיים לירושלים?

להיות דתייה חסודה ולקנא בבר רפאלי

הרב אלי סדן, מייסד וראש מכינה קדם צבאית בני דוד שביישוב עלי שבשומרון בשיעור מיוחד לכבוד יום הזיכרון , מאי 2011. עומר מירון
הרב סדן./עומר מירון

הרב סדן אמר את הדברים בראיון שישודר הערב בערוץ 10 במסגרת סדרת כתבות של רועי שרון על הקרע בתוך הציונות הדתית כשמצד אחד הפלג הליברלי ומן הצד השני הפלג החרדי לאומי המכונה "חרדלי". "אני מתחייב לאמת שלי", אמר הרב סדן, "אני יודע, שמדינת ישראל תשע"ד זו מדינה שמורכבת מחלקים שונים של האוכלוסייה שהצורך לשמור אותם ביחד עם כל הסיבוך התרבותי, המנטאלי והחששות ההדדיים, זה מלאכת מחשבת וצריך לטפל בזה כמו בחנות חרסינה".

עם זאת, הסתייג ואמר כי אם יהיה "בחור דתי מבריק שיעריצו אותו וגם כל החילונים לא יחששו ממנו" ויבקשו ממנו לכהן בתפקיד הרמטכ"ל, "זה לא דבר שלילי", כלשונו, "אבל אני רק אומר שלפי מה שאני מבין היום את הקונסטלציה החברתית במדינת ישראל, רמטכ"ל דתי היום זה אסון וזה דעתי".

אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
"רמטכ"ל צריך קונצנזוס לאומי". אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

בריאיון התייחס הרב סדן גם לסערת "הדף הקרבי" שפרסם מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עופר וינטר, למפקדי החטיבה בתחילת מבצע "צוק איתן". המכתב החל במילות חיזוק ללוחמיו הנמצאים "בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי", אך בהמשך שינה את הטון והפך ממכתב ממלכתי של מפקד לחייליו למעין קריאה להילחם באויב בשם האל והדת היהודית. "אין מה לעשות, אנשים מביאים את העולם הפנימי שלהם וזה לגיטימי, והצבא ככה מתנהל הרבה שנים. ומי שאומר שאם אתה דתי אסור לך להביא את העולם שלך, אני חושב שזה לא מוסרי ולא דמוקרטי. זה עין רעה".

עוד הוא הוסיף: "אני מסכים שאסור שבצבא אדם יכפה או ינצל את הכוח הפיקודי שלו בשביל להשפיע על חייל. ומי שמכיר את מחט גבעתי יודע שהוא פלורליסט בצורה מדהימה, בכל האופי שלו, בכל הסגנון שלו ואין שם שום ניסיון לכפות שום דבר וכל אלה שיש להם רעה על הדבר הזה, במחילה שיהיו קצת יותר צנועים וקצת יותר דמוקרטים".

הרב אלי סדן, מייסד וראש מכינה קדם צבאית בני דוד שביישוב עלי שבשומרון בשיעור מיוחד לכבוד יום הזיכרון , מאי 2011. עומר מירון
מכינת עלי./עומר מירון

בהמשך העביר ראש המכינה בעלי ביקורת על המח"טים החילונים בצה"ל, "יש עד היום מפקדים בצה"ל שמנצלים את הפיקוד שלהם בשביל לעשות חינוך מחדש לדתיים. עכשיו אני רוצה להגיד את זה הם עושים את זה מתוך תמימות, הם חושבים שיש באמת סכנת הדתה לצה"ל, הם חושבים שיש הקצנה דתית. אז הם כאילו מרגישים שהתפקיד שלהם בתור מפקד זה לאזן את הדברים. אני חושב שהם טועים, הם לא עושים את זה מתוך רוע לב אבל הם טועים במציאות". באשר למפקדים הדתיים אמר לסיום: "הם יודעים בדיוק מה מותר להם לעשות ומה אסור להם לעשות".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully