וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוק החדש של טוני: גויים מחויבים לכיפה?

וואלה! יהדות ובית הלל

13.1.2014 / 11:33

בטקס האשכבה של רה"מ לשעבר שרון, מנהיגי אומות העולם הגויים, ג'ו ביידן, טוני בלייר ועוד נראו עם כיפות לראשם. האם זו הלכה? האם הם צריכים לחבוש כיפה בטקס יהודי?

ג'ו ביידן בטקס האשכבה של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
סגן נשיא ארה"ב עם כיפה לראשו/נועם מושקוביץ

שאלה

ראיתי את טקס האשכבה של רה"מ לשעבר אריאל שרון ושמתי לב כי מנהיגי אומות העולם הגויים, טוני בלייר ועוד חובשים כיפות. האם זו הלכה? האם הם צריכים לחבוש כיפה?



יש לכם שאלה לרבנית או לרב? שלחו לנו

תשובה

חבישת כיפה היא מנהג יהודי ששורשיו קדומים. רמזים לו במקרא, אך בתקופת התלמוד הוא כבר מנהג מובחן. נהגו בו חסידים ואנשי מעשה שבטאו בכך את דבקותם בבורא. כיסוי הראש נחשב גם סגולה ליראת שמים וכגורם המרחיק את האדם מן העבירה. מה שהיה בתלמוד מנהג חסידות, הפך למנהג רווח ומחייב לפני כמה מאות שנים. הכסות לראש נחשבת כמבטאת יראת שמים וענווה. האדם זוכר שיש סמכות מעליו ומכיר במגבלות כוחו.

בימינו הכיפה היא אחד מן הסממנים הבולטים של השתייכות חברתית ודתית. עם זאת, מבחינת ההלכה, יש חשיבות גדולה יותר בחבישת כיסוי ראש, בשעת אמירת ברכות ותפילות. על רקע זאת, מקובל בזמנינו לחבוש כיפה בשעת טקסים דתיים, גם על ידי המשתתפים הפאסיביים. גם מי שלא נמנה על מקפידי קלה כבחמורה נוהג כן מתוך כבוד לאירוע ולכללי הטקס המסורתיים. כך נוהגים גם מי שאינם יהודים המשתתפים בטקסים היהודיים, בכניסתם לבית כנסת בלוויה ובשעת העמדת חופה.

אם כן, חבישת כיפה על ידי אורחים שאינם יהודים, בטקסים יהודיים-דתיים, אינו חובה אלא נימוס מכבד.

המשיב: הרב עמית קולא מארגון רבני בית הלל

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully