וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שמע ישראל" אינה קיצוניות דתית

הרב אליעזר שנוולד

14.7.2014 / 11:00

מה קרה שקמה מהומה סביב פקודת היום של מח"ט גבעתי? האם התקפה עליו היא של אלה המנסים להצר צעדיהם של מפקדים מוכשרים ומובילים בצה"ל רק בשל היותם דתיים?

צילום: דובר צה"ל

מפקד גבעתי אל"מ עופר וינטר עסוק בהכנות אינטנסיביות לקראת אפשרות שחטיבתו תתבקש לעמוד בחוד החנית של המתקפה הקרקעית על עזה. אם יחליט הדרג המדיני על מהלך קרקעי יידרש להתמודד עם אתגר מבצעי מורכב ביותר. בצד היכולת המבצעית הגבוהה, שלו ושל מפקדי היחידה, תתבקש גם תשומת הלב להנעת החיילים, לחיזוק רוח הלחימה היחידתית, ולהעצמת החוסן של הלוחמים להתמודדות עם אתגרי הלחימה שיהיו אתגרים לא פשוטים.


אמנם עופר עצמו כבר מנוסה באתגרים מסוג זה, בעזה, כולל בעת היותו מפקד הגדס"ר בשנת תשס"ד – 2004, במבצעים הקשים בשכונת זייתון ובציר פילדלפי. וכן בפעולות עלומות ויוצאות דופן בעת היותו מפקד יחידת דובדבן מול האויב הטרוריסטי ביהודה ושומרון. האתגר הגדל של המפקדים בחטיבה יהיה להניע את המערכת החטיבתית.

אך טבעי שהמח"ט המבקש לחזק את רוחם של לוחמיו מוציא להם פקודת יום. ובו הוא מביע את תפיסתו, תפיסה מבצעית תובענית ברוח מורשת ישראל. בפקודה הוא מזכיר את הקריאה "שמע ישראל" שהיא אחת מתוואי הזיהוי של המורשת היהודית, שמשותפת לכלל הציבור בישראל, היא לא נחלתם של קיצוניים דתיים! היא נקראה על ידי בני עמנו, דתיים ולא דתיים, בעיתות גבורה, כשנדרשו, ולפני שהרגישו שזו שעתם האחרונה, קריאה זו נשמעה בצורה מטלטלת בשנות השואה כשהובילו את רבבות בני עמנו למוות, בתאי הגזים ומול בורות הירייה, לא רק על ידי אנשים דתיים.

קריאה זו הולחנה והושרה בעיתות שמחה ועצב על ידי יהודים בכל העולם, דתיים ושאינם דתיים, בפקודה ציטט גם בהתאמה נדרשת קטע מתפילת "הנני העני ממעש" ביום הכיפורים, שמשותפת לכל בית ישראל דתיים ושאינם דתיים. בפקודה גם ציטט בהתאמה כמה פסוקים מהתנ"ך, עליו נשבעים חיילי ישראל בהצטרפם לצה"ל, וגם מהתפילה לפני היציאה לקרב, תפילה רשמית של צבא ההגנה לישראל, שהוקראה בכל המלחמות, ולעולם לא עוררה מחלוקת.

חיילי צה"ל ערוכים בגבול רצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 12 ביולי 2014. AP
חיילי צה"ל בגבול עזה/AP
חיילי צה"ל ערוכים בגבול רצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 12 ביולי 2014. AP
חיילי צה"ל ערוכים בגבול רצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 12 ביולי 2014/AP

אני מכיר את חטיבת גבעתי היטב! החל מהיום שבו אל"מ דאז יהודה דובדבני הקים אותה על בסיס של תלמידים מישיבות ההסדר, אחי סמ"ר מאיר שנוולד הי"ד היה לוחם בחטיבת גבעתי ונפל עם חבריו בכפר דרום, תלמידי לאורך השנים שימשו כחיילים וכמפקדים בחטיבה, המח"ט אל"מ עופר וינטר קורא נכון את חטיבתו ואגרתו קולעת אל המטרה!

אז מה קרה היום שקמו אלה שעוררו מהומה סביב פקודת היום של מח"ט גבעתי? האם תוכנה של פקודת היום? האם היא משקפת סוג של בורות במקורותיהם של הציטוטים הללו ועל כן הם מייחסים לאמירות הללו מסוג של קיצוניות דתית, של גחמה לצבא מלחמות הדת? או שמא זו התקפה לשמה, והאיגרת היא רק קרדום לחפור בה – לאלה, בעלי האג'נדה, והעיתונאים והעיתונים המוכרים לכולם, שמנסים להצר צעדיהם של מפקדים מוכשרים ומובילים בצה"ל רק בשל היותם דתיים? של אלה שמנסים להוכיח באותות ומופתים שיש "הדתה" בצה"ל, שד דתי שצריך להלחם בו בכל דרך כדי שלא ישתלט חלילה על צה"ל ויפגע בו.

תרגיל של חטיבת גבעתי בגולן, דצמבר 2013. דובר צה"ל
תרגיל של חטיבת גבעתי/דובר צה"ל
מח"ט גבעתי מתכונן לעזה: "נערכים לכל פעולה". שלומי גבאי
אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

בפקודת יום שהוציא אלוף פיקוד הדרום ישעיהו שיקה גביש ערב מלחמת ששת הימים, כתב ("שומו שמים"): "גורל מדינת ישראל נתון בידיכם. עיני העם כולו נשואות ברגע גורלי זה אליכם ומתפללות לניצחונכם ולשלומכם. העם גאה ובוטח בכם. עלו והצליחו. ויהי ה? עמכם". מעניין מה היו אומרים וכותבים על כך היום כל אלה שהזדרזו לתקוף את אל"מ עופר וינטר. ולנו רק נותר להתייצב מאחריו, הציבור הרחב, מפקדי צה"ל לדורותיהם, מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל, לחזק את ידיו, ולברך אותו ואת חטיבתו, שאם תידרש לבצע את המשימה הקשה היא תעמוד בה בהצלחה, ולוחמיה יחזרו ממנה בריאים ושלימים.

אל"מ עופר וינטר, חזק ואמץ!

הרב אליעזר שנוולד, ראש ישיבת ההסדר מאיר הראל במודיעין. באדיבות המצולמים
הרב אליעזר שנוולד/באדיבות המצולמים

הכותב הינו הרב, אל"מ (מיל) אליעזר שנוולד- ראש ישיבת ההסדר 'מאיר הראל' במודיעין ואופקים

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully