וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנהיה לחג ולא קורבן (ות)

ג'ידא רינאוי זועבי ואיציק סודרי

1.10.2014 / 13:00

יום הכיפורים וחג הקורבן חלים השנה יחדיו. החג היהודי מתאפיין בצום, בהתכנסות ובשקט ואילו המוסלמי נושא אופי חגיגי קהילתי עם סעודות וחגיגיות מוחצנת. האם אנחנו חברה רב-תרבותית בוגרת ומכילה? ג'ידא רינאוי זועבי ואיציק סודרי קוראים לכבוד הדדי, איפוק וריסון

מערכת וואלה!

שני מועדים דתיים מאוד זימנו עצמם למרחב וזמן זהים. יום הכיפורים וחג הקורבן ("עיד אל אדחא") חלים השנה באותו מועד (שישי-שבת הקרוב). מדובר בשני אירועים מרכזיים מאוד בחיי שני הציבורים- היהודי והערבי במדינת ישראל.

קשה לדמיין חגים בעלי צביון שונה ולמעשה כה מקוטב: יום הכיפורים מתאפיין בצום, בהתכנסות ובשקט. לעומת חג הקורבן הנושא אופי של חגיגה קהילתית, סעודות, התרועעות וחגיגיות מוחצנת.

קיימת חשיבות רבה בהכרת החגים והמנהגים של שכנינו וזולתנו, וכמובן בכיבודם. הניכור והמשטמה שאנו מטפחים, מתחיל קודם כל בבורות, באי-ידיעה, בחוסר עניין לדעת ובסירוב שלנו לחרוג מעצמנו ולהיחלץ מדלת אמותינו. מכאן הדרך של היהודים להסקת מסקנות מופרכות ("הערבים מתגרים בנו במפגיע") קצרה, מאוד קצרה. באותה מידה מופנית הקריאה לציבור הערבי לכבד את יום הכיפורים ולציין את חג הקורבן באורח כזה שלא יפגע בשכנים היהודים.

חסידי ברסלב חוגגים ראש השנה באומן. רויטרס
חסידי ברסלב חוגגים ראש השנה באומן/רויטרס

אנו ניצבים לפני מבחן חשוב באזרחות. זו הזדמנות נאותה מאין כמותה לבחון את תקפותו של הדו-קיום, את היומרה לחברה אזרחית בוגרת, לרב-תרבותיות, לשווים אבל שונים. האם אנחנו אמנם פסיפס של זהויות תרבותיות וקהילות, המהווה יחדיו חברה או שמא אנחנו כנופיות מתגוששות?

ראוי להזכיר את שרשרת האירועים האלימה שהתרחשה בעכו ביום הכיפורים לפני 6 שנים (2008), כדי להציב לעצמנו תמרור אזהרה מפני הידרדרות. הרי בקלות ניתן להצית תבערה דתית ולאומית בחברה קונפליקטואלית כשלנו.

חומרי בעירה לא חסר. דרכם של הפירומנים ואנשי המדון והזדון קלה מדי ומה שחסר זו הכרה שהגיע הזמן שהשוליים הללו יפסיקו למשול ברוב השפוי של החברה הישראלית.

האתגר לעבור את היממה הדואלית הזו של יום הכיפורים/חג הקורבן, רובץ בעיקר לפתחן של הערים המעורבות וכן מרחבים שבהם מתקיימת שכנות כמו נצרת ונצרת עלית.

בשלה השעה לבגרות אזרחית. לרוח טובה של סובלנות. איש באמונתו יחיה ואיש את חגיו יחוג. לא צריך להתבטל ולא צריך לבטל.

מתפללים מוסלמים ברמאדן. מכה, ערב הסעודית. רויטרס
מתפללים מוסלמים ברמאדן. מכה, ערב הסעודית/רויטרס

זאת ועוד: האזרחים הערבים הם חלק בלתי נפרד מהמדינה. לא צריך לאפשר לקונפליקטואליות הפוליטית ולסכסוך הלאומי להפוך לחוט השני של החיים בין שני הציבורים בתוך מדינת ישראל ולפגוע במרקם היחסים. מן הראוי שהאזרחות תנצח ונלמד לחלוק את המרחב הציבורי מתוך כבוד.

מילה אחרונה למנהיגי וקברניטי שני העמים, לראשי רשויות בערים מעורבות, למחנכים, לאנשי דת, רבנים ופרנסי ציבור באשר הם - זוהי שעתכם.

קראו בקול ברור לכבוד הדדי, לאיפוק ולריסון. למה לנו לכבות שריפות כאשר אפשר לעסוק במניעתן.


על החתום:

ג'ידא רינאוי זועבי ואיציק סודרי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'ידא רינאוי זועבי ואיציק סודרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'ידא רינאוי זועבי היא מנכלי"ת מרכז אינג'ז לקידום הרשויות הערביות.

איציק סודרי הוא יועץ תקשורת לרשויות מקומיות. לשעבר דובר תנועת ש"ס.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully