וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בראשית ברא אלוהים את המדע

17.10.2014 / 10:27

הפסוק בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ זכה לאחרונה לאישוש מדעי אבל את אהרון קריב זה לא מעניין, הוא ימשיך להיות אתאיסט בכל מה שנוגע למדע, ומאמין בכל מה שנוגע לאמונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתנגשות לכאורה בין הדת למדע גרמה לרבים מאלו שאינם מכירים היטב את שני חלקי המשוואה - הדת והמדע, לחשוב שהדת נשארה תקועה עמוק בימי הביניים. על פי אותה תפיסה, באותו זמן אכן הדת הייתה בשיא פריחתה, אקטואלית ורלוונטית. בנוסף לתפיסה זו, הדת לא הצליחה להתקדם עם הזמן, והמדע מגלה לנו דברים שפעם היה אסור להאמין בהם.

האמת שבכל מה שנוגע לנצרות אני לא מתווכח. ייתכן שהיא באמת מאותגרת מכל "אף על פי כן נוע תנוע", ואולי היא גם הייתה רלוונטית פעם. לעומתה - היהדות מעולם לא הייתה מקובלת באופנה ואף פעם לא הייתה רלוונטית.

עכשיו זה מדעי: יש אלוהים

למה החרדים מפחדים מהאבולוציה?

מאמינים יקרים, אתם יכולים להפסיק לפחד מהאבולוציה

המשפט "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" שפותח את התנ"ך, פותח חזית מתמדת מול האופנות החולפות, ולא משנה באיזו תקופה היסטורית אנחנו נמצאים. התנ"ך כולו נמצא במאבק מול הפגאניות השולטת. כמו גם המאבק האדיר של אברהם אבינו-"אברהם העברי" שניצב בודד מול עולם שלם שהאמין באלים, וכמובן, האזהרות החוזרות ונשנות של "כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען לא תעשו" ואפילו "בחוקותיהם לא תלכו".

גם בתקופת בית המקדש השני, כשהעם נהנה מאוטונומיה מסוימת, הוא היה כפוף למרותו של שלטון זר. פעם זה גם הגיע להתנגשות תרבותית של ממש מול האימפריה היוונית. היוונים, שלכל הדעות לא היו טיפשים, ביקשו לכפות את התרבות והפילוסופיה היוונית על העולם הרוחני היהודי. בראש החץ של המאבק עמדו דווקא כמה כהנים כחושים ממשפחת החשמונאים. הם סרבו לכופף את הראש מול התרבות היוונית המרתקת והפורחת ויצאו למערכה קרבית חסרת סיכוי מול הצבא האימתני. מה שהסתיים בניצחון צבאי לא צפוי ב"נס חנוכה".

מאוחר יותר נאלצו ענקי רוח כמו הרמב"ם להתמודד בגבורה מול דעות אתאיסטיות ולפיהן העולם מעולם לא נברא. הוא היה קדמון, קיים מאז ומתמיד. קצת יותר מאוחר, לפני כ-750 שנה, היה זה הרמב"ן שהוזמן לוויכוחים פומביים, והפעם נגד הדת האחרת, הנצרות.

דיוקנו הנפוץ של הרמב"ם מהמאה ה-18. Creative Commons
להתמודד בגבורה מול דעות אתאיסטיות. הרמב"ם/Creative Commons

קצת מוזר, אבל דווקא התקופה הנוכחית, עידן המדע, הוא הזמן בו היהדות קיבלה בלי כוונה הכרה רשמית מתוך הידע המדעי. תאוריית המפץ הגדול, מן המאוששות ביותר מבין התאוריות המדעיות, הכירה דה-פאקטו בקיומו של רגע בריאה. נקודת זמן שבו נוצר היקום כולו יש מאין. אנשי המדע יודעים להקביל באופן מדויק בין פסוקיו הראשונים של ספר בראשית לבין שלבי התפתחות היקום כפי שעולה מן הממצאים המדעיים. מוצא היקום, האנרגיה והחומר, הצמחיה, עולם החי התת ימי, עולם החי היבשתי, ובשורה התחתונה - האדם. גם מאוחר יותר מתוארת התפתחות האנושות עם ההתפתחות הטכנולוגית, פיתוח כלי נגינה ואמנות.

אז נכון, רבים מקרב המאמינים ממש מאושרים. המדע מאושש סופסוף דבר שעד היום נאלצו להאמין בו ללא ביסוס עובדתי. לא אני. עבורי זה לא משנה אם המדע מתנגש עם היהדות או מאושש אותה. זה גם לא יזיז לי אם מחר בבוקר אקום ואגלה איזו תגלית מדעית מרעישה שהאדם נברא מאליו באיזו התפתחות אבולוציונית אקראית ועיוורת. קודם כל מפני שחשוב לזכור שספר בראשית הוא לא ספר מדע וגם לא ספר היסטוריה. הוא ספר שמעניק לנו הנחיות לחיים תקינים, והתיאור הלכאורה מדעי-היסטורי שמופיע בו משמש גם הוא תפקיד בהנחיית האדם ולא בתיאור עובדתי. ואת זה כבר כתבו פרשני המקרא במאה ה-11, בעידן שבו דווקא היה נוח לקבל את הכתובים ככתבם וכלשונם.

אבל מעבר לכך, האמונה היהודית שלי מבוססת על הרבה יותר מאשר ביסוס אקדמי כזה או אחר. וגם אם אני חי בתקופה בה במקרה האמונה הדתית והמדעית עולות בקנה אחד זה לא יתרום לאמונה שלי. בדיוק כמו שהאמונה שלי לא תתערער אם אחיה בתקופה שבה המדע, באחד מגלגוליו, יספר לי דברים הפוכים מהאמונה היהודית.

הכותב הוא תושב בני ברק, אברך ומרצה לתלמוד

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • בראשית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully