וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל תקראו לי אנטישמי"

9.3.2014 / 8:00

יש חרדים שיפגינו, יש שידברו בתקשורת, יש רבים שיישבו בבית המדרש וימשיכו ללמוד תורה. אבל לאלישע כץ, צעיר חרדי, יש דרך מקורית להפגין את את תסכולו מהמצב -הוא פשוט מצייר

אלישע כץ. אלישע כץ,
דיוקן עצמי/אלישע כץ

הוא מעולם לא חשב להתעסק בציורי קריקטורות, אך המציאות המכאיבה הובילה אותו לשם. היה לו קשה לשבת בשקט אל מול מה שהציבור החרדי תופס כמסעות הסתה ולכן החליט להשיב בכלים העומדים לרשותו. אצל אלישע כץ, צעיר חרדי בן 24, הציור הוא כלי המלחמה.

כבר משחר ילדותו נמשך לציור. "כשהייתי בכיתה ה', זכינו לביקור נדיר של סבי שגר באיראן. יצאתי איתו לסיבוב קצר בחוץ, לא ממש הכרנו. שברתי את השיניים בפרסית כדי לנסות לדבר קצת. ואז סבא שאל אם יש לי תחביב, אמרתי שאני אוהב לצייר. כשחזרנו הביתה, סבא ביקש שאראה לו איך אני הציורים שלי. ניסיתי להעתיק ציור של מטוס. סבא הבין שאני לא באמת מצייר ברמה גבוהה ולקח את העיפרון אליו ליד. הוא נתן לי טיפים על איך מסתכלים על תמונה, יחסים, פרופורציות ומרחקים. מאז לא הפסקתי להעתיק ולצייר".

אל עולם הקריקטורות הוא הגיע בעקבות כאב שהוא חש כתוצאה מהמצב הפוליטי והחברתי בישראל. מחוץ לשעות לימודיו בכולל, הוא יושב ומביע בציוריו את מחשבותיו. כשאריאל שרון נפטר צייר כץ את ראש הממשלה לשעבר תלוי עם חוט כתום. כץ חושב כי שרון ז"ל פשוט תלה את עצמו, התאבד, לאחר שבגד בשלום בו התגאה ופינה את תושבי גוש קטיף. "חזרתי הביתה מהישיבה ביום של ההתנתקות, ראיתי סרט מהפינוי ולראשונה בחיי פשוט הזדעזעתי ובכיתי כמו ילד קטן. לקחו אנשים ופשוט מחקו להם חיים. לחלוטין".

קריקטורות של אלישע כץ. אלישע כץ,
קריקטורות של אלישע כץ/אלישע כץ

את הקיריקטורה שלמעלה, בה מצוייר השר נפתלי בנט, אוחז בשק מלא בכסף עליו עם המילים "תקציב ליש"ע", צייר כץ כשניסה להסביר לא את דעתו אלא את דעתם של רבנים מהציונות הדתית. הקריקטורה זכתה לגינויים מצד אחד שטענו כי היא אנטישמית ומצד שני זכתה לתשבחות שגיבו את מלחמתו בציבור שלא אוהב את החרדים בלשון המעטה. וכך הוא כתב על הציור:

"הביקורת מופנית אל בנט ומפלגתו. לא אל הציבור היקר והאהוב, אותו בנט היה אמור לייצג ונכשל כישלון חרוץ ואכזב אכזבה מרה. מי אמר שהוא נכשל? הרבנים מכל הזרמים ובפרט אלו שתמכו בו. אלו שבתמימותם הטהורה, נפלו ברשתו וברשת אחיו עוכר הישראל, לפיד:

רבה של רחובות, הרב שמחה קוק: "הבית היהודי רימו אותי. לפני הבחירות שאלתי את בנט: מה יהיה עם גיוס בני הישיבות? הוא ענה לי: 'אתה חושב שאני אמנע מבחור ללמוד תורה? מי שירצה ללמוד ילמד'. ואז אחרי הבחירות הכל התהפך, מאז שחתמו עם מפלגה מרשעת לעם ישראל".

הרב טאו, נשיא ישיבת הר המור: "אין לו ריח תורה, ניכר על איש זה שלא עבר על פיתחה של תורה, אז הוא ישמור על התורה?".

הרב דוד דודקביץ' רב הישוב יצהר: "נפתלי בנט לא מייצג אותנו. איננו חברים לאיש משחית ".

הרב גיורא ברנר, ראש כולל בגבעת אסף: "אני מכיר בסכנת בנט ולפיד הרבה יותר טוב ממה שאתם מבינים. זה הרפורמים שנכנסים בדלת האחורית".

הרב שפירא: ?הפכת אותנו לסמרטוטים?

תוסיפו לאלו את כל רבני הציבור החרדי, שדעתם ברורה בנושא והרי לכם תמונה מזעזעת, של פרצופו השפל והאמיתי של נפתלי בנט, אחי המסכן והאומלל. אז אתם עדיין מעיזים לשאול למה?"

.

גם את שיטת העבודה של יאיר לפיד, המשסה את הציבור בחרדים על מנת לזכות באהדה, הוא מסכם בתמונה של שור זועם אל מול מטפחת אדומה, כשהשור הוא הציבור והמטפחת האדומה הם החרדים כמובן, אלישע מסביר את האמירה של הציור בדף הפייסבוק שלו כך:

"בתור מי אתה מטיף לנו על שיויון בנטל ועל תרומה לקהילה?תזכיר לי מה הוספת לעם בישראל, חוץ מצער ועגמת נפש? מה תרמת לאומה חוץ ממיסים וגזרות? שקרן! בוגד! הדבר היחידי שאתה יודע לעשות, זה לתקוע סכין בגב של הבוחרים שלך. בעצם... אתה יודע לעשות עוד דבר, עוד דבר ממש חשוב, דבר שלמדת עוד על ברכי אביך - אתה יודע לנבוח ככלב אומלל בכל הזדמנות: ?החרדים?!! ?החרדים?!! ?גרסא דינקותא? אנחנו קוראים לזה. יאמר לזכותך, אתה בן טוב. כשאני חושב על זה... אתה יותר מכולם צריך להיות אסיר תודה לחרדים. לאן היית מגיע, אילולי הנביחות האלה?"

קריקטורות של אלישע כץ. אלישע כץ,
קריקטורות של אלישע כץ/אלישע כץ

יונתן פולארד זכה לקריקטורה שצברה לא מעט שיתופים. בקריקטורה הוא ממחיש את אי שחרורו של פולארד לצד היחס שמקבלים הרוצחים אותם ישראל משחררת. "אז שואלים למה עושים פעולות ?תג מחיר?? כי זה משתלם. אוכל חינם, לימודים חינם, לינה-חינם, אחלה חיים שבעולם. בעצם במדינה כזו חסרת שפיות, כל עוד אתה לא ?בן מיעוטים?, אין מה לבנות על זה. כן, אמרתי 'מדינה חסרת שפיות'. כששוב ושוב מנסים לעשות ?שלום? עם מחבלים, כששוב ושוב משחררים רוצחים עם דם על הידיים, כדי להשיג את השלום המיוחל ולא לומדים מטעויות העבר, זה שורש השיגעון. איך אמר אלברט אינשטיין? אי שפיות, זה לעשות אותה פעולה, פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות'.

קריקטורות של אלישע כץ. אלישע כץ,
קריקטורות של אלישע כץ/אלישע כץ

הקריקטורה שזכתה לגינויים רבים בעקבות ריח האנטישמיות שנודף ממנה, היא תמונה של נפתלי בנט שורף כל דבר שקשור לתורה. כץ לא מתרגש מהמגיבים, "דווקא 'הבית היהודי', שאמור לייצג את היהדות, לפחות זה מה שאני מבין מהשם שהם בחרו לעצמם", מסביר כץ, " מביא לכזה הרס וחורבן לדת היהודית בארץ. כאלה גזרות אנטישמיות, כאלה רדיפות, כזו שנאת דת, שפורצת מתוך הכנסת הישראלית, שמסתובבת ומהדהדת בארץ היהודית, שלנו. בזכות מה אנחנו יהודים, אם לא בזכות התורה?" שואל כץ בכאב, "איזו זכות וריבונות יש לנו על האדמה הזו אם לא בזכות התורה? מפחיד אותי שזה מה שמתחיל חדש בעם ישראל".

ומה אתה עונה לאלה שחושבים שהציורים הם אנטישמים?

?אנטישמיות? פרושה; שנאת יהודים ככלל. שנאה על רקע דתי, שנאה על רקע כלכלי-חברתי, שנאה על רקע תרבותי וגם שנאה על רקע גזעני. מתקופתו של המן הרשע ועד ימנו אנו, האנטישמים מכלילים ומדברים באותה שפה; ?ישנו עם אחד מפורד מכל העמים, דתי המלך אינם עושים ולמלך אין שווה להניחם?- מכפישים ומסיתים את כל העם נגד המיעוט הנרדף. -?אם על המלך טוב יכתב לאבדם?- הרי הם אוכלי חינם, פרזיטים צריך למצא להם פתרון סופי. והיהודים? צמים, מתפללים, ומכינים אוזני המן. זו דרכם של היהודים להתמודד עם השנאה והרדיפות, לשים את ראש הרודפים ללעג וקלס, את המנהיג האיום, אך מעולם לא מכלילים ומשמיצים ציבור שלם. אז אל תקראו לי אנטישמי.

קריקטורות של אלישע כץ. אלישע כץ,
קריקטורות של אלישע כץ/אלישע כץ

גם על מלחמות נשות הכותל והחרדים, יש לאלישע מה לומר. "מעניין היה להציץ בעולם אחר, בו רק הנשים חייבות. חייבות לקום מוקדם, חייבות להתפלל לפני שיוכלו לאכול, חייבות להניח תפילין, חייבות לקרא קריאת שמע בזמנה, חייבות ללמוד תורה בכל רגע פנוי, חייבות וחייבות וחייבות וחייבות ורק לגברים יש זמן חופשי".


למי בעצם הציורים פונים? לחרדים? לחילונים? לדתיים?

כשציירתי את הקריקטורות הראשונות, יותר חשבתי על איך אני רואה את הדברים. הוצאתי לנייר את מה שהיה לי בלב, בלי לכוון יותר מדי לקהל מסויים. כך ציירתי כמות מסויימת של קריקטורות ואז... פתחתי פייס והעליתי אותם.מאז, התחלתי לחשוב על כל העסק אחרת. לכוון יותר לקהל מסויים.

לדעתי, קריקטורה לא תמיד מחייכת. לפעמים היא נושכת וכואבת. אך תמיד משאירה רושם מיוחד וגורמת לחשוב שוב על הדברים. כשאני מצייר דמות מסויימת, אני מצייר את מה שאני רואה בה. באישיות שלה. מדביק את האישיות הפנימית למראה החיצוני. לפעמים זה נראה רע, לצערי...

קריקטורות של אלישע כץ. אלישע כץ,
קריקטורות של אלישע כץ/אלישע כץ

וכמובן שיש ביקורת חריפה על גזירת הגיוס. "הכותרות זועקות: 'הרדיפה נמשכת: בוטלה העברת תקציבי הישיבות', 'מכה לעולם הישיבות הקדושות'. אני קורא את הכותרות ושואל את עצמי, זה מה שמטריד אותם, 'מכה לעולם הישיבות'? נכון, הישיבות יפלו לקשיים. זה מקומם, זה מרתיח." כץ ממשיך ושואל: "למה ששחקנים שונאי ישראל מ'הבימה', שלא משרתים בצבא, מפני שאוחזים בדעות שמאלניות, יקבלו תקציבי עתק ולעומתם הישיבות לא יקבלו כלום?"

"אותי תוקף פחד איום לגבי עצם קיומנו. איזה היגיון חומרי יש בכך, שאנו שחיים כאן ככבשה בין שבעים זאבים? אמנם נכון, אנו בעולם החומר. צריכים כסף, זקוקים לצבא. אבל מאמינים שיש כח רוחני שמנהל את העולם. כח אלוקי שנתן לנו ספר הדרכה, כיצד לחיות וכיצד לשרוד. התורה מבטיחה ?אם בחוקותיי תלכו- שתהיו עמלים בתורה - ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ וחרב לא תעבור בארצכם?.

כשאני שואלת את כץ אם זה מספיק ולא צריך צבא, הרי בכל הדורות עם ישראל החזיק בצבא גדול? כץ עונה, אבל לא מהבטן "התלמוד הבבלי, במסכת סנהדרין דף מט. מלמד אותנו כך: ?אלמלא דוד שהיה לומד תורה- לא עשה יואב מלחמה. ואלמלא יואב שלחם- לא עסק דוד בתורה?. צריך שילוב של חומר ורוח. זהו סוד קיומו של העם היהודי. לאור האמונה החזקה הזו, מסרו אבותינו את נפשם במשך אלפי שנים. כיום, עם ישראל נמצא במצב, שרוב העם לא מוכן ללמוד תורה. לא מוכן ללחום בצבא ה?. באים ודורשים שכולם יישאו בעול הצבא? מוסכם. אך בתנאי שבאותה מידה, כולם יישאו בעול התורה. ?על מה אבדה הארץ - על עוזבם את תורתי? .

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully