וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אברהם פריד מאחל שנה טובה

16.9.2014 / 10:00

בגיל 9 הצטרף כסולן למקהלה. כשהיה תלמיד ישיבה התבייש להיות זמר ובשנים האחרונות התקרב למוזיקה הישראלית. אברהם פריד - גדול זמרי המוזיקה החסידית, מגיע לישראל ומאחל לצופים, למרגלות היישוב בית אל, שנה טובה וגאולה

צילום: אמציה האיתן, עריכה הלל מאיר

כבר שלושה עשורים שאברהם פריד, מלך הזמר החסידי ומי שנחשב למייסד ז'אנר הרוק החסידי-מודרני, רוכב על גלי הפופולאריות במגזר החרדי ואף מחוצה לו. משחרותו ועד היום החסיד הצנום וצנוע ההליכות לא ייעף מניתור, קיפוץ ופיזוז מבמה לבמה כמעט מידי ערב ואת מלאכת השירה הוא מנהל כפרפורמר מן השורה הראשונה, והכל בשליחות רבו, הרבי מליובביץ'.

אני פוגש את פריד למרגלות היישוב בית אל, במקום בו חלם יעקב אבינו על פי המסורת את חלומו. "זה מדהים לעמוד כאן, במקום שבו כל ההיסטוריה של העם שלנו, האבות והאמהות התחילה" מתאר פריד לוואלה! יהדות. "אני ממש מתרגש להיות פה, איך זה שלא הגעתי לכאן עד היום?!".


פריד ופמלייתו הגיחו לביקור בן שלוש שעות ביישוב לקראת מופע ענק שייערך במקום הערב. הוא ביקר במוסדות החינוך ביישוב, קיבל סקירה מראש המועצה ובכירים נוספים באתרים ארכיאולוגיים מרכזיים בקרבת המקום והמשיך לפיקניק בחורשה מקומית. גולת הכותרת הייתה הפתעה שארגנו לו מארגני ההופעה - ירי M-16 במתחם המטווחים ביישוב. מתחם שמוסב בימים אלו לרחבה ענקית, בה תקום בימת ענק לקראת הערב וצפויים להצטופף בתחומה כשלושת אלפים צופים, מאזור ירושלים ויישובי הסביבה.

צמאה לך נפשי

אברהם פריד נולד בשם אברהם שבתאי הכהן פרידמן והתחנך לרגלי חסידות חב"ד. בגיל תשע הצטרף כסולן למקהלה ששרה שירים וניגונים חסידיים, לקהל לא דתי ברחבי העולם ובהגיעו למצוות זנח את תחום השירה עם שינוי ובגרות קולו.

"בצעירותי, השירים הדתיים היו בעיקר שירי כאב על השואה. אולם, הדברים ששמעתי מהרבי בהתוועדויות היו דברי חיזוק ועידוד ולא מצאתי להם ביטוי במוזיקה. הייתי בן עשרים וחשבתי שאולי כדאי לחזור לשיר כדי להביא לעולם שירים של שמחה ועידוד, להרים את מצב הרוח בעם. נכנסתי לעשייה מוזיקלית חשאית והבאתי לעולם את אלבומי הראשון – 'אף יהודי לא נשאר מאחור', על פי משפט ששמעתי מהרבי שבבוא הגאולה, אף יהודי לא יישאר מאחור בגולה. פיציתי בתקווה תחת ייאוש".

כאמור, הקפיד פרידמן הצעיר על יצירה חשאית ולשם כך השתמש בשם הבמה 'אברהם פריד' שיחליף ברבות הימים את שמו המקורי ויהפוך קבע.

מישהו הולך תמידי איתי

זו בושה להיות זמר?

"באותה תקופה, כשהייתי תלמיד ישיבה, התביישתי בזה. זה לא היה מקובל. לא היו אז זמרים בתחום שלנו, בחור חרדי וזמר היה חידוש. הגעתי למצב שהחברותא שלי היה מספר לי על האלבום החדש שיצא ושר לי שירים ממנו, בלי שיהיה לו מושג שזה אני. על הופעה מול קהל ובבמות לא היה מה לדבר בכלל, לא חלמתי על זה בחלומות הכי קיצוניים שלי".

בשלב מסוים, הזמיר הצעיר לא יכול היה להתאפק וסיפר לחברו כי פריד הוא פרידמן. השלב הבא היה מבול של טלפונים והזמנות לבוא להופיע פה ולשיר שם, כשכולם נתקלו בחומה בצורה. אחרי ניסיונות שכנוע רבים נסדק הסירוב ופריד איבד את אלמוניותו לטובת הקריירה שנפרסה תחתיו ותימשך כל חייו.

בשנים האחרונות התקרב פריד למוזיקה הישראלית, חידש קלאסיקות עבריות וביצע דואטים עם אמנים כמו יהורם גאון, חנן יובל, עמיר בניון, בועז שרעבי ועוד.

"כשחגגתי עשרים וחמש שנות עשייה, החברים שלי עשו קליפ עם זמרים שונים שברכו אותי ואחד מהם היה יהורם גאון. הוא אמר: 'אבריימל, זה שאתה יודע לעשות שיר חסידי אנחנו יודעים, אבל נראה אותך מבצע שיר ישראלי'. יובל סטופל המנהל המוזיקלי שלי בישראל לקח את זה ברצינות. הוא חיפש שיר ישראלי מתאים, עד שמצא את 'רק תפילה אשא' והציע לי. לקחנו את השיר ועשינו לו עיבוד ששינה אותו מהקצה אל הקצה, בקצב אחר ואנרגיה אחרת. מאז ב"ה נולדו שידוכים מיוחדים וזה יוצר קידוש ה' נפלא. להופיע עם הזמרים האלה זה תענוג. הם גדולים ואני נהנה לפגוש אותם. אני שומר איתם על קשר".

ארץ צבי - אברהם פריד ויהורם גאון

ומה מעריצך למגזר החרדי חושבים על האיחודים האלו?

"הבורא ברוב חסדו נתן לנו בחירה חופשית ואני מכבד ומעריך את אלו שלא רוצים לשמוע את השירים האלו. זו זכותם. אני מרגיש שזה קידוש השם גדול. חוץ מכך שמאז התחילו להגיע להופעות שלי גם אנשים שבינתיים לא דתיים, ודרך המופע הם גם מתוודעים לשירים הדתיים".

לסיום, מבקש פריד לאחל שנה טובה לקוראי וואלה! יהדות. "יהי רצון ותהא שנת תשע"ה לשנת הגאולה, אמן".

אברהם פריד יופיע הערב (שלישי) בבית אל. פתיחת שערים ב19:00.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully