וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנדבים והאמיצים: שישה צעירים שהולכים נגד הזרם

עדי לוריא

3.7.2013 / 17:22

"בציונות הדתית מלמדים שצריך להיות הכי קרביים שיש. אם לא הלכת לקרבי אתה כבר במעמד נמוך". ראיון נוקב עם שישה מתנדבים מהשירות הלאומי שמסרבים ליישר קו עם התרבות השלטת

"אני לא מגדיר את עצמי כחלק מהציונות הדתית" אומר ערן בעצב: "כלומר, אני כן בחור דתי, אבל אני לא מרגיש חלק מהקבוצה הזו".
ערן איצקוביץ', הוא אחד מקבוצה של שישה בנים דתיים שקיבלו פטור משירות צבאי ובחרו להתנדב לשירות לאומי במקום. השישה גרים יחדיו בירושלים, בדירה של "האגודה להתנדבות" המיועדת למתנדבי שירות לאומי. בדירה אני פוגשת גם את: אלעזר אילני בן 23 מנתיבות, שלום ליבוביץ' בן 20 מבית שמש, נתנאל אבני בן 22 מדולב ואת חיים סופר וחיים מאיר בני 21 מירושלים.

בנים בשירות הלאומי. באדיבות המצולמים
שלום/באדיבות המצולמים

כל אחד בדירה עבר דרך שונה מחברו, לכל אחד סיבות שונות לפטור. יש ששירתו זמן מסוים והשתחררו, יש מי שקיבל פטור מיידי ויש אפילו את מי שעוד נאחז בחלום ומנסה להתנדב. הדבר שמאחד את כולם היא העובדה שהם בחרו להתנדב ולתרום על אף שצה"ל שיחרר אותם.

אנשים שמחים לשמוע שלמרות שלא יכולתם להתגייס החלטתם להתנדב?

חיים מאיר: "לא ממש.בדרך כלל,שאני מספר לאנשים על כך שאני מתנדב בשירות הלאומי זה מרכך את המכה,אבל אחרי שהם שומעים שלא התגייסתי,הם מפסיקים להקשיב."

אלעזר: "ברגע שאתה אומר שלא עשית צבא,זה מדליק אצל אנשים נורה אדומה,ישר חושבים שמשהו איתך לא בסדר, ואז הם תופסים מרחק."

בנים בשירות הלאומי. באדיבות המצולמים
ערן/באדיבות המצולמים

ומדוע לדעתכם אנשים מגיבים כך?

שלום: כי מחנכים אותנו לזה, מלמדים אותנו שצריך להיות הכי קרביים שיש. במיוחד בציונות הדתית, אם לא הלכת לקרבי אתה כבר במעמד נמוך יותר. כולם מקבלים זימונים לסיירות, מתקבלים ליחידות קרביות ואתה לא.

ערן: מבחינתי, הערכים שגדלתי עליהם נשברו. חונכנו לעשות צבא ולהיות קרביים אבל גם חונכנו על "ואהבת לרעך כמוך" וברגע ששופטים אותך על היותך שונה זה פוגע. כשהחברה שעד עכשיו שייכת את עצמך אליה מפנה לך עורף- זה שובר.

נתנאל: לפעמים, קשה לסביבה שקרובה אליך לעכל את זה שלא התגייסת. כבר שמעתי מחברים משפט כמו: איזו בחורה תסכים לצאת עם מי שלא עשה צבא?. יש הורים שמתביישים לומר "הבן שלי לא עשה צבא".

בנים בשירות הלאומי. באדיבות המצולמים
אלעזר/באדיבות המצולמים

אז איך אתם מתמודדים עם זה?

חיים סופר: אני הפסקתי להתבייש. כמה זמן אני יכול להיות עם הראש למטה? אני מתנדב כבר שנתיים ותורם את חלקי למדינה, למה שאני אתן למישהו אחר להגיד לי שזה לא בסדר? מי שלא מתאים לו זו בעיה שלו.

נתנאל: זה לא קל, אבל היום אני כבר הרבה יותר בטוח בעצמי. שירתי שנה וחצי בצבא ואח"כ עשיתי עוד שנתיים שירות לאומי. אין בי שום ספק לגבי התרומה שלי.

בנים בשירות הלאומי. באדיבות המצולמים
חיים וחיים/באדיבות המצולמים

יהודה שפר, רכז השירות הלאומי של בנים דתיים ב"אגודה להתנדבות" אומר לנו כי בכל שנה יש כמה מאות בנים דתיים שלא מתגייסים לצה"ל ורובם לא מודעים לאפשרות להתנדב או שמתביישים

אז מה עושים?

"קשה לנו מאוד להגיע לאותם בנים" אומר שפר: "הם מעדיפים להוריד פרופיל וכך יש מצב אבסורדי שבגלל הבושה,הם לא מגיעים לתרום בשירות הלאומי.זה הזמן לתמוך בבחורים האלה שכבר נדחו פעם אחת על ידי הצבא. אסור לדחות אותם גם בחברה,להיפך, צריך לתמוך בהם ולעודד אותם להתנדב במסגרות האחרות כמו השירות הלאומי".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully