וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילול אנדרטת אסון המסוקים: "לא הזיז להם"

קובי דוד

31.7.2013 / 11:28

אמו של אחד הנופלים באסון המסוקים הזדעזעה לשמוע על החרדים שרחצו במי הבריכה של האנדרטה לזכר 73 החללים. "הם ידעו לאן הם נכנסים, זה מחפיר", אמרה רותי שרייבמן

בשנת 2008 הוקמה סמוך לשאר ישוב בצפון אנדרטה לזכר 73 חיילי וקציני צה"ל שנספו באסון המסוקים לפני 16 שנים. במקום נבנה גם מקור מים עגול, בו הוטבעו בשיש שמותיהם של החללים, המהווה סמל למעגל החיים. אלא שאמש נודע כי אותו סמל זיכרון הפך לבריכת שעשועים על ידי קבוצת מטיילים שהתעלמו מהעובדה שמדובר באנדרטה לזכר ההרוגים. המעשה המבזה, שנעשה לכאורה ביודעין, עורר זעם רב – לא רק בציבור הרחב אלא בפרט בקרב קרובי הנספים באסון. "לא יאומן שאנשים מסוגלים לעשות דבר כזה".

עידו בן פורת ביקר אתמול יחד עם אשתו באנדרטה לזכר חללי אסון המסוקים הסמוכה לגבול הצפון. לתדהמתו, שתי משפחות חרדיות שהיו שם - נכנסו לתוך מקווה המים שבאנדרטה, ואף סירבו לקריאה לצאת. "לא האמנו למראה עינינו", אמר בן פורת, שצילם את המקרה, לוואלה! חדשות. "הילדים לבשו בגדי ים והשפריצו מים אחד על השני כאילו שהם נמצאים בבריכת שחייה".

בן פורת וזוגתו ניסו כאמור לשוחח עם הורי הילדים וביקשו מהם לצאת מהמים. "הופתענו לגלות שהם מבינים שמדובר באנדרטה לזכר החיילים. זה לא ממש הזיז להם", אמר והוסיף: "הם אמרו לנו שהם חרדים שלא משרתים בצה"ל, אבל משלמים מסים כמו כל התושבים – ולכן זכותם לעשות מה שהם רוצים. לדבריהם, מים לא יכולים לעלות נשמה, אלא הדלקת נרות וקריאת תהילים".

לדברי בן פורת, אדם דתי חובש כיפה, האירוע הנוכחי מחדד את הפילוג בין הזרמים השונים בחברה הישראלית. "ניכר כי הקרע שקיים בין הציבור החרדי לציבור חובש הכיפה הסרוגה עדיין קיים. הם הגיבו אלינו בצעקות, וזה ממש קרע את הלב", אמר. עם זאת, הוא ציין כי ברור שמדובר בקומץ שלא בהכרח מעיד על הכלל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הם הגיבו אלינו בצעקות"./מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובות נזעמות לא פחות הגיעו מכיוונם של הורים שאיבדו את יקיריהם באסון. "מאז הבוקר אני מקבלת המון תגובות מחברים, ממכרים ומבני משפחה שקראו על המעשה – אשר פשוט מזועזעים", אמרה רותי שרייבמן, אמו של סגן ניר שרייבמן, קצין בחיל התותחנים שקיפח את חייו בהתרסקות.

פותח מחדש את הפצעים

שרייבמן מצאה לנכון לציין, שעוד טרם ההלם מהחילול, היה במעשה של המשפחות החרדיות משום סכנת חיים אמיתית. "הדבר הראשון שחשבתי - יש שם חשמל במים. מדובר בחוסר אחריות של ההורים שנותנים לילדים להיכנס ככה למקור מים", אמרה.

לדבריה, זו אינה הפעם הראשונה שהאנדרטה מאבדת את מטרתה. "הייתה תקופה שאנשים היו זורקים למים מטבעות ובעקבותיהם היו מגיעים אנשים ונכנסים לגנוב את המטבעות מהמים", סיפרה, "גם המשפחות שהגיעו הפעם ידעו בדיוק לאן הן מגיעות, הן ידעו שמדובר באנדרטה לזכר חיילים שנפלו באסון המסוקים, הרי כדי להיכנס לתוך המים הם נאלצו לעבור בין עמודי השיש שעליהם חקוקים שמות הנופלים. מדובר פה פשוט בחוסר רגישות. זה מעשה מחפיר ומכעיס. בעלי אמר: 'תמיד אנחנו מזדעזעים מתופעות אנטישמיות בעולם – והנה זה קורה לנו בבית'", אמרה. היא הוסיפה כי חרף התקרית המקוממת הזאת, מרבית האנשים שבאים לאנדרטה מכבדים את קדושת המקום.

אלי בן שם, יו"ר ארגון "יד לבנים" שאיבד באסון את בנו, סגן קובי בן שם, אמר כי הוא לא מבין כיצד אנשים יכולים "להשתכשך בבריכה שמוקפת בשמות נופלים". לדבריו, "זה חילול נוראי של קדושת המקום וזכר הנופלים, וזה פותח מחדש את הפצעים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גל-עד לאסון המסוקים בשאר יישוב. שמוליק מסוט, ספק 500
האנדרטה לזכר נופלי אסון המסוקים בשאר ישוב/ספק 500, שמוליק מסוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully