וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסוף אתם תאמצו את שיטת החינוך החרדית

יאיר טיילור

13.8.2013 / 9:05

ביטול בחינות המיצ”ב הבהיר: במשרד החינוך מבינים שהשיטה בחינוך הממלכתי בעייתית וגורמת לתלמידים עוול. יאיר טיילור ממליץ למשרד על שיטה שבאמת עובדת. טור מחנך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלמידי בית ספר יסודי חרדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשקראתי על החלטתו של השר פירון לבטל את מבחני המיצ"ב (אלו שכל כך הרבה שנים ניסו לדחוף לנו, החרדים, בכוח עם בולדוזרים, בג"צים ומה לא) חשבתי לעצמי: איפה הייתם 65 שנה? באמת חשבתם שאתם יותר חכמים מסבא זושא? איזה נס שלא התפתינו כל השנים האלה לקבל את הכפייה שלכם, אחרת, איזה פראיירים היינו יוצאים.

עכשיו כולם מבינים את מה שאנחנו הבנו מזמן: ביטול הבחינות הללו מבורך, לא בגלל שהוא מונע תחרותיות ולחץ מיותר, וגם לא מפני שצריך לשים ערכים לפני הישגים כמו שאמר השר הנכבד לפיד (ואני חייב לומר שהיה כיף לשמוע אותו, פעם אחת, מדבר לעניין). עזבו, אלו לא הסיבות, אנחנו לא עד כדי כך קיצוניים, גם אנחנו חושבים שצריך להקנות לילד ארגז כלים שיעזור לו להסתדר בחיים. אז מדוע ביטול הבחינות הללו מבורך? פשוט מאוד, הוא נוגע במהות ובשורש של החינוך. ביטול הבחינות מדגיש שהעניין הוא לא מה ללמוד וכמה ללמוד, העניין הוא איך ללמוד.

עד היום, הדגש בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים היה הכמות, אבל לפתע, הבינו שאין טעם להעמיס על המוח של התלמיד האומלל מסה של חומר רק כדי שבסופו של דבר הוא יגלה שד"ר גוגל עקף אותו מימין גם בלי בגרות ומיצ"ב. הרי החומר הזה יוצא באותה מסיביות שבה הוא נכנס. לפתע הבינו שם, במשרד החינוך, כי מלמדים את הזאטוטים להיות שותפים לפס הייצור הקולקטיבי של חטיבה-תיכון-תואר ראשון-תואר שני. לפתע הם הבינו, שיש כישורים אחרים שהילדים שלנו צריכים ללמוד ולדעת, כמו לנהל משק בית או לפתוח עסק קטן. והכי חשוב, אולי בסופו של דבר הבינו שבבתי הספר לא מלמדים איך לחשוב מחוץ לקופסא, אלא רק איך להישאר בתוכה. אבל אני משער שגם אחרי שהם (אולי) הבינו שצריך ללמד איך לחשוב מחוץ לקופסא, יש בעיה: הם לא יודעים איך עושים את זה. אז אני כאן כדי לתת לאנשים המכובדים האלו עצה שיכולה לעזור להם. רוצים לשמוע? אין בעיה.

לפיד ופירון בישיבת הממשלה, מאי 2013. נועם מושקוביץ
השרים פירון ולפיד/נועם מושקוביץ

אם אתם מצפים לתשובת קסם מפוצצת, אני מוכרח לומר שהיא אמנם קיימת, אבל יש לי הרגשה שהיא תאכזב אתכם, כי שיטת החינוך של "לחשוב מחוץ לקופסא" היא שיטת החינוך שמיושמת בבתי הספר החרדים. כן, אלה שלובשים שחורים ומלמלמלים פסוקים עתיקים. רוצים דוגמא? בבקשה: לפני מספר שנים, כתבה סטודנטית צעירה עבודת מחקר תיאורטית המוכיחה כי לימוד גמרא מקדם ילדים עם ליקויי למידה. ומדוע? כי לימוד הגמרא דורש חשיבה מורכבת, פיתרון בעיות, הבחנות, הכללות, ויכולת לחשוב במושגים מופשטים. וכדי לתמצת את זה למשפט אחד - לימוד הגמרא מלמד איך ללמוד. לימוד הגמרא דורש מהלומד להבין את הצדדים השונים ומאפשר להגיע לפתרון מדוייק בנושאים רבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לימוד הגמרא מלמד איך ללמוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אצלנו, החרדים, מלמדים לשבת על טקסט גולמי, עתיק, בלי המון אמצעי עזר ואביזרי המחשה, ופשוט נותנים למוח לעבוד, לתרגל, להתאמץ. זה לא מגיע ביום אחד, לעתים זה לוקח שנים, אבל בשלב מסוים, כשהמוח מבין שהוא משקיע, הוא מקבל. כמו שמזמן אמרו חז"ל: "יגעת ומצאת - תאמין".

ואם בחינוך עסקינן, אז קבלו שיעור קצר בחינם, ככה בינינו, בלי בוחן פתע. לפני שאתם מבקשים לכפות את הגישה שלכם על מישהו אחר - בואו לפחות לשמוע מה יש לו להציע. אולי תלמדו משהו.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully