וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ספיידרמן: גם הרצל הוא גיבור קומיקס

כרמי ענבל

3.9.2013 / 14:19

"לודוויג, מסע בעקבות הרש"ר הירש" הוא ספר קומיקס חדש. במסע לארץ, לודוויג פוגש דמויות כמו הרצל והראי"ה. בנוסף לומדים את פרשנות הרש"ר. ראיון עם היוצר שלומי צ'רקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שנים של דחיות, פקדתי השנה סוף סוף את פסטיבל הקומיקס והאנימציה השנתי שבסינמטק ת"א. הסתובבתי בשעת לילה בין דוכני הקומיקס שברחבת הסינמטק כשלפתע צדו את עיני חוברת קומיקס. בשער שלה מצוירים כומר, קאדי ורב ומעליהם בוהן גדולה ומאופרת. ליד החוברת היה ספר קומיקס, שמאיור הכריכה שלו ניכר היה שמיועד בעיקר לילדים מן המגזר הדתי.

שלומי צ'רקה, היוצר שעמד באותה שעה מעל יצירות אלו, הסביר לי שהחוברת "ריסים בבוהן", שאותה הוציא באופן עצמאי, אכן מיועדת יותר לבוגרים, בעוד הספר - "לודוויג – מסע בעקבות הרש"ר הירש" - יצא בהוצאת 'ספריית בית-אל' וסביר להניח שבחורה חילונית פחות תמצא בו עניין. הסתקרנתי וליתר ביטחון רכשתי את שניהם. אחרי עיון בספר ובחוברת ולאחר תחקיר רשת קצר גיליתי שלשלומי צ'רקה כבר יצא שם של יוצר מגוון, מעמיק ומעט שרוט. זו לא הפעם הראשונה בה הוא מוציא קומיקס אינדי אוונגרדי לצד קומיקס מסחרי לילדים.בין השאר, ניתן לראות את עבודותיו גם באתר 'ארמדיל', אתר של קבוצת מאיירים דתיים הקיים כבר 8 שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר: "לודוויג – מסע בעקבות הרש"ר הירש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שקראתי את הספר הבנתי כי לודוויג הוא ספר מיוחד. זו הפעם הראשונה שנתקלתי בספר שבו יש סיפור מתמשך אחד לכל אורך הספר ומצד שני כל עמוד מייצג פרשה נפרדת מתוך חמישה חומשי תורה. הספר מלהטט בחן בין העלילה הכללית העוסקת בלודוויג היהודי-גרמני שעולה ארצה בסוף המאה ה19, ובין הנושא המסוים מתוך פרשת השבוע בכל פרק ופרק. גיבור הספר "לודוויג" הוא תלמיד של הרש"ר הירש, וכמעט בכל פרק הוא מביא פירוש של רש"ר על פרשת השבוע. קבעתי עם שלומי בערב נעים וירושלמי בבית קפה אינטמי. הוא כבר ישב שם עם הקפה שלו, מנצל את הזמן לאייר עוד כמה דברים.

לודוויג הוא גיבור הקומיקס, למה לא בחרת לספר את סיפור חייו של רש"ר הירש עצמו? "הרש"ר הירש אכן לא גיבור הספר, אבל רוחו מופיעה פעמיים בתפקיד אורח". אומר צ'רקה. "הוא נפטר ב1888 וחי את כל חייו בגרמניה. רציתי לשלב בסיפור את מה שקרה בארץ בסוף המאה ה19 ובעיקר בתחילת המאה ה20. וככה זכיתי שבספר מתארחים דמויות חשובות ומעניינות כגון הרצל והרב קוק האב.

בדרך כלל, היוצר מביא את עצמו, אני אומרת לצ'רקה, ואיך אתה בתור אדם עם כיפה על הראש מביא את הזהות הדתית שלך לידי ביטוי בקומיקס? "במקרה או שלא במקרה, אני בעל זהות דתית - אז יש סיכוי לא רע שאלמנטים בעלי אופי דתי יכנסו ליצירה ,כפי שאכן קורה פעמים רבות. כמו שאמרת: היוצר מביא את עצמו, אז אני מביא את עצמי בטבעיות ולא מנסה להיות משהו שאני לא. צ'רקה מוסיף שהדת היהודית היא משהו שהוא גדל לתוכו והיא משהו שהוא נוטה לחפור בינו לבין עצמו, ככה הוא בוחן את עצמו מחדש כל הזמן".

בכלל נושא הדת נמצא אצלך בין השורות והיצירות שלך מראות שאתה מאלה שיורים לכל הכיוונים. "גדלתי על הסימפסונים אחרי הכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת החוברת: "ריסים בבוהן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש אצלך מלחמות בין הקודש ובין החול תוך כדי יצירה? "כמו בחיים כך גם ביצירה, הקודש והחול משמשים בערבוביה. גם ברגע בו אני מתפעם למשל משיר לועזי וחילוני לחלוטין –קונוטציית ה'קדושה' לא זרה לי. בכלל, על פי רוב אני אדם של "גם זה וגם זה" ולא של "או זה או זה".

נשמע כמו פיצול אישיות. יש מטרה לאזן בין השניים? "תראי, הראי"ה קוק אמר שהקודש זקוק לחול כשם שהצורה זקוקה לחומר שהיא מעצבת, זו אמרה שנתקלתי בה בגיל 18 כשהתחלתי ללמוד בישיבת ההסדר בקריית שמונה. האמרה הזאת נחרטה אצלי חזק. היום היא נשמעת לי מאד מובנת מאליה אבל אז היא הייתה בבחינת גילוי."

פה ושם יש ב"לודוויג" וגם בקומיקסים שלך שהתפרסמו ב"ארמדיל" - מושגים דתיים- פנימיים. האם המטרה היא לדבר לקהל הדתי בלבד או שיש ציפייה שגם קהלים אחרים יבינו ויהנו? "תלוי, אני לא משווה בין העבודות שלי ב'ארמדיל' ליצירות כמו "לודוויג". בארמדיל - המטרה היא קודם כל לעשות קומיקס טוב שאהיה שלם איתו פחות או יותר, זה הטריגר הראשוני ואני בד"כ יוצר בצורה די אינסטינקטיבית ובלי יותר מדי חישובים והתחשבויות. מצד שני, כמובן שכל יוצר שואף שעבודתו תתקשר עם קהל רחב ושתהיה כמה שיותר אהובה- אבל זה כבר בדיעבד. לדעתי לתהליך היצירה אסור להיות נגוע בשאיפות כאלה כי הן פוגמות באמת שמאחורי היצירה. הרבה פעמים גם יש בעבודות שלי מושגים, בעיקר מושגים מתוך עולם המוזיקה, שרק מעטים יבינו, ומתוך המיעוט הזה - רוב מי שכן יבין יהיה לא-דתי. העולם מורכב.

ולגבי לודוויג? "מלכתחילה הוא פורסם כסדרת קומיקס בעיתון הילדים "אותיות", קומיקס שהיה חלק ממדור פרשת השבוע, אין ספק שהוא פחות "אמנותי" מהבחינה הזו ויותר 'מוזמן', אבל עדיין היה מאתגר וכיפי ליצור אותו."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "לודוויג – מסע בעקבות הרש"ר הירש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוץ מקומיקס ואיורים במה עוד אתה עוסק? "אני מלמד קומיקס וקריקטורות, מצייר קריקטורות באירועים ובכנסים, מעצב דמויות לאנימציה ועורך תכנים תרבותיים שקשורים בדרך כלל לאיור ולקומיקס בדרך זו או אחרת."

ואילו לא היית עוסק בקומיקס באיזה מקצוע היית בוחר? מאד הייתי רוצה להיות שדרן רדיו, גם בתור קומיקסאי עשיתי כל מיני דברים שמשלבים קומיקס ומוזיקה, מוזיקה זה הסם שלי, אשתי יכולה להעיד שאני לא מגזים.

אז בכל מקרה היית עוסק במשהו שמתכתב עם היצירה? "נכון, אבל אם לא אז הייתי עוסק במחשבת ישראל."


את הספר: "לודוויג – מסע בעקבות הרש"ר הירש". ניתן להשיג בחנויות הנבחרות

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully