וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

850 אלף איש ליוו את הרב יוסף בדרכו האחרונה

מסע ההלוויה ההמוני של הרב, שהלך אתמול לעולמו בגיל 93, הפך לאירוע הגדול ביותר בתולדות המדינה. בתום טקס קצר בבית העלמין סנהדריה נקבר מנהיגה הרוחני של ש"ס

צילום: עומר מירון, אבי כהן, לע"מ, רויטרס, קובי לביא – כיכר השבת; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

הרב למנוחת עולמים: 850 אלף בני אדם השתתפו אמש (שני) בירושלים בהלווייתו של מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, הרב עובדיה יוסף, שנפטר אתמול בבוקר בגיל 93. כשההמון מקיף את הרכב ובו גופתו של הרב, יצא מסע הלוויה מישיבת פורת יוסף לעבר בית העלמין סנהדריה - אליו הגיע כעבור כמה שעות. אחרי טקס קצר, אמירת הספדים וקדיש, נטמן הרב.

למעלה מ-300 פצועים נמנו בגלל הדוחק הרב, 15 מהם נזקקו להמשך טיפול בבתי החולים, אולם מצבם הוגדר קל. מדובר באירוע הציבורי הגדול ביותר מאז קום המדינה.

עוד בנושא:
בעולם מסקרים: נפרדים מ"האייתוללה של ישראל"
נתניהו: ”עם ישראל איבד את אחד מחכמי הדור”
דעה: מורשת הפוסק הגדול תיצרב בזיכרון של הדורות הבאים

מאות אלפים ליוו את הרב עובדיה בדרכו האחרונה. עומר מירון
ההמון סביב הרכב ובו גופת הרב/עומר מירון

על מנת לאבטח את מאות אלפי המשתתפים בהלוויה, פרשה המשטרה אלפי שוטרים ואנשי מג"ב לאורך הציר, כמו גם באזור בית העלמין. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו אמר כי מחוז ירושלים התמודד עם מבצע מורכב ומאתגר והוסיף: "התפקיד שלנו לוודא שמשתתפי מסע ההלוויה יוכלו לחזור הביתה בשלום". המפכ"ל אמר בתדרוך בחפ"ק במגרש הרוסים: "צריך לראות שעושים הכל כדי להימנע מפיקוח נפש ומפגיעה. ראינו אפילו כאלה שתלויים על אנטנות, וזו פשוט סכנת חיים של ממש", אמר דנינו, שהוסיף כי כשיש מאות אלפים אי אפשר שכולם יגיעו לאותו מקום. משטרת ישראל הודיעה כי היא פעלה על פי תכנית מבצעית שנקבעה מבעוד מועד, ואשר כללה תגבור מחוז ירושלים בלמעלה מ-4,000 שוטרים, במהלך ההלוויה הגדולה ביותר בתולדות המדינה – כך נמסר מדוברות המשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קבר הרב עובדיה יוסף, בית העלמין סנהדריה, ירושלים, 8.10.13. נועם מושקוביץ
קברו של הרב יוסף בבית העלמין סנהדריה, הבוקר/נועם מושקוביץ
קבר הרב עובדיה יוסף, בית העלמין סנהדריה, ירושלים, 8.10.13. נועם מושקוביץ
קבר הרב עובדיה יוסף, בית העלמין סנהדריה, ירושלים, 8.10.13/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זועקים לשמים. אלפים ליוו את הרב בדרכו האחרונה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
בית העלמין סנהדריה בהלווייתו של הרב עובדיה יוסף. עומר מירון
ירושלים התמלאה נחילי אדם/עומר מירון

"אין לנו אבא, אין לנו מנהיג", אמר בבכי יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לקהל ההמונים מחוץ לישיבת פורת יוסף. "עזבת אותנו בתקופה הכי קשה שלנו. מי ידריך אותנו? אנחנו יודעים את צוואתך, אנחנו בטוחים שעכשיו אתה מצווה מכל אחד מאיתנו - תתאגדו ביחד סביב מועצת חכמי התורה וחכמי ישראל ותמשיכו ביחד לעשות את שכבודו התחיל".

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה, ספד לו: "העולם של אתמול לא יהיה מחר. לא היה כמוהו ולא יהיה גם בעתיד". הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו הוסיף: "מרן לא היה רב של חוג אחד, הוא היה רבם של ישראל. הוא היה צירוף מזהיר של מוח מבריק, שהעיר לנו ולימד אותנו מה היא אהבת התורה. אם הרב עובדיה היה עומד איתנו, הוא היה מדגיש שהאחדות תישאר עימנו".

הלווייתו של הרב עובדיה יוסף ליד בית העלמין סנהדריה, ירושלים.. יואב דודקביץ'
עלו למרפסות כדי לצפות/יואב דודקביץ'
בית העלמין סנהדריה בהלווייתו של הרב עובדיה יוסף. עומר מירון
קברו של הרב בסנהדריה/עומר מירון

"הייתה לו רגישות בכל עניין ואכפתיות לכל אדם", אמר הנשיא פרס במשדר המיוחד של וואלה! חדשות. "לפעמים הוא עשה דברים שלא אהבתי ולפעמים שכן, אבל הייתה בינינו ידידות בלתי אמצעית ובלתי שבירה". הנשיא סיפר כי הגיע אתמול לבית החולים הדסה כדי להיפרד מהרב. "לחצתי את ידו, שהייתה עדיין חמה", אמר. "נשקתי על מצחו וידעתי שהוא מלא גאונות".

צעירים חרדים מבכים את מותו של הרב עובדיה יוסף. AP
הרחוב החרדי באבל/AP

ההלוויה יצאה לדרכה מהישיבה שבמרכז ירושלים בה התאספו המונים וקראו תהילים, והיא עברה דרך רחוב מלכי ישראל, שמגר, ירמיהו, בר אילן עד בית העלמין סנהדריה. כל הרחובות המובילים לבית העלמין נסגרו לתנועה, והציבור נדרש לא להגיע בכלי רכב פרטיים לרחובות המובילים לבית העלמין בסנהדריה. כמו כן, כביש מספר 1 המוביל לירושלים נחסם לתנועת כלי רכב פרטיים מגינות סחרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כסאו המיותם של הרב יוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך
בית העלמין סנהדריה בהלווייתו של הרב עובדיה יוסף. עומר מירון
קוראים תהילים ומתפללים לעילוי נשמתו של הרב/עומר מירון
מחוץ לבית ההספדים בסנהדריה לפני הלווייתו של הרב עובדיה יוסף. יותם רונן
במשטרה חששו מאסון. חלק אף נתלו על אנטנות כדי לראות את הלוויה/יותם רונן

גם במגן דוד אדום תיגברו כוחות לקראת הלוויה, ומפעילים עשרות ניידות, אופנוענים וחוליות רגליות במרכזי השכונות על מנת לאפשר הגעה מהירה והענקת טיפול רפואי מהיר לכל נפגע ברחבי העיר, גם במהלך מסע ההלוויה ולאחריה.

הרב עובדיה יוסף במהלך תפילה מיוחדת למען גלעד שליט, מרץ 2011. עומר מירון
נפטר אחרי שבועיים של אשפוז. הרב יוסף/עומר מירון

הרב יוסף הלך היום לעולמו בבית החולים הדסה עין-כרם אחרי שבשבועיים האחרונים היה מאושפז, תחילה בשל בעיה בלבו. מצבו הלך והחמיר בימים האחרונים, אתמול הוא הורדם והונשם, והיום קרסו מערכות גופו, והוא נפטר. הרב, מנהיגה של ש"ס בשלושת העשורים האחרונים שימש במשך עשור כרב הספרדי הראשי של ישראל. הוא נחשב לפוסק הלכה מרכזי בעולם התורה הספרדי ואף זכה בקרב חסידיו לתארים "פוסק הדור", "גדול הדור" ו"מרן" (מורנו בארמית). ב-1970 זכה הרב יוסף בפרס ישראל לתרבות תורנית על ספריו ההלכתיים. באמצעות ש"ס, שהוקמה ב-1984, הפך לגורם רב השפעה בזירה הפוליטית ולמוקד עלייה לרגל של בכירי המדינה. הרב הותיר אחריו 10 ילדים לאחר שבנו יעקב מת בשנה האחרונה, ומאות נכדים ונינים. הוא התאלמן מאשתו מרגלית.

גופתו של הרב עובדיה יוסף מגיעה לישיבתו בן פורת יוסף בירושלים.. יואב דודקביץ'
גופתו של הרב מגיעה לישיבה/יואב דודקביץ'
הלווייתו של הרב עובדיה יוסף, בית העלמין סנהדריה, ירושלים.. עומר מירון
עשרות אלפים מחכים למסע הלוויה בבית העלמין בסנהדריה/עומר מירון

"אוי לי שהגעתי ליום הזה, שאני צריך לבשר על נפילתו של אבי שלנו. כבה אור השמש, אבי אבי", אמר יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, אחרי היוודע דבר מותו. "יתומים היינו ואין אב. אני רוצה להודות לכל מאות אלפי האנשים בארץ ובעולם שהתפללו, בכו, קרעו את השמים. התפילות לא הולכות ריקם, אנחנו לא יודעים מה קרה עם התפילות שלנו. אנחנו לא יודעים מה נעשה עכשיו". עוד אמר דרעי, בעודו ממרר בבכי: "אנחנו מקבלים את דינך, אבל בורא עולם, איך נשאר לבד?".

"שמעתי ביגון כבד על לכתו של הרב הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, מגדולי הפוסקים בדורנו", אמר היום ראש הממשלה נתניהו. "הרב עובדיה היה ענק בתורה ובהלכה ומורה דרך לרבבות. הוא פעל רבות להאדרת המורשת הישראלית, ובה בעת פסיקותיו התחשבו בתמורות הזמן ובמציאות החיים המתחדשת במדינת ישראל. הוא היה חדור באהבת התורה והעם. הערכתי מאוד את אישיותו הלבבית ואת דרכו הישירה. בפגישותיי עמו תמיד החכמתי ולמדתי. עם ישראל איבד את אחד מחכמי הדור. אני שולח את תנחומי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי דרכו הרבים".

אנשים מתפללים בדרך ללויה של הרב עובדיה יוסף, בעליה לסנהדריה. ירושלים. נועם מושקוביץ
כל הרחובות בבירה התמלאו באלפי אנשים שביקשו להשתתף בלוויית הרב/נועם מושקוביץ
נשיא המדינה מבית הלוויות שמגר עם פטירת הרב עובדיה יוסף. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
דרעי, פרס וברקת בבית הלוויות שמגר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הרב יוסף היה ידוע גם בלשונו ה"ציורית", ולא פעם דיבר בחריפות רבה על מערכת המשפט ועל גורמים פוליטיים שונים. כך, למשל, לאחר שאריה דרעי הורשע בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ונדון למאסר בפועל, אמר יוסף כי השופטים "שוטים, ארורים ורשעים". בהזדמנות אחרת כינה את שופטי בית המשפט העליון "בועלי נידות". את ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה בעבר "עיזה עיוורת", ואל יוסי שריד הוא התייחס כאל "שטן שצריך למחוק אותו כמו עמלק". הוא זכה אמנם לביקורת נוקבת על התבטאויותיו, אך זו לא פגעה בעוצמתו הפוליטית, בסמכותו הרבנית או בכבוד שרחשו לו חסידיו ועוד רבים אחרים.

אנשים מתפללים בדרך ללויה של הרב עובדיה יוסף, בעליה לסנהדריה. ירושלים. נועם מושקוביץ
אנשים מתפללים בדרך ללויה של הרב עובדיה יוסף, בעליה לסנהדריה. ירושלים/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההמונים בהלוויה במבט מלמעלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אלי ישי מתבשר על מותו של הרב עובדיה יוסף, אוקטובר 2013. יותם רונן
ח"כ ישי מחוץ לבית החולים עין כרם/יותם רונן
בית החולים הדסה עין כרם לאחר הודעה על פטירתו של הרב עובדיה יוסף. יותם רונן
מתאבלים על מות הרב בירושלים/יותם רונן
דוחק בבית ההספדים בסנהדריה לשם תגיע גופתו של הרב עובדיה יוסף. יותם רונן
דוחק וצפיפות מחוץ לישיבה שבירושלים/יותם רונן

בהכנת הידיעה השתתפו: יוסי אלי ואמיר בוחבוט

עדכון ראשון: 17:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully