וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרבן גיוס בעל כורחו

29.10.2013 / 8:00

הוא רצה להתגייס אך לחץ ממשפחתו והישיבה גרמו לו להשתמט במשך שבע שנים. לאחר שהתחתן אשתו שכנעה אותו להתגייס. כיום אליעזר משרת בקבע במודיעין ורק מצטער שלא התגייס קודם

חייל חרדי בחיל המודיעין. דובר צה"ל
אליעז/דובר צה"ל

הוא רצה מגיל צעיר להתגייס לצה"ל, אך לחץ אינטנסיבי מצד משפחתו החרדית, הישיבה בה למד והקהילה, גרמו לו להשתמט מהגיוס, במשך שבע שנים, בניגוד לרצונו. בסופו של דבר, אשתו דחפה אותו לממש את חלומו הישן וכיום הוא משרת בחיל המודיעין, מסיים שלוש שנות שירות וכבר חתם על המשך שירות קבע. לדבריו, מי שלא רוצה ללמוד תורה, צריך להתגייס כמו כל ישראלי אחר. סמ"ר אליעזר (28) המשרת בחיל המודיעין, בתחום המחשוב, ומצליח מאוד בתפקידו, חושף את סיפורו האישי, כדי להראות לציבור החרדי, לא רק שהגיוס לצה"ל יכול להשתלב עם אורח חיים חרדי, הוא אפילו יכול לסייע בהחזקת עולם הישיבות.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

כשהגעתי לישיבה הגדולה בגיל 16, ידעתי שאני רוצה להתגייס לצה"ל

אליעזר, (שמו המלא שמור במערכת בעקבות סיווגו הביטחוני הגבוה), נולד בצפת לפני 28 שנים, בקהילה חרדית ליטאית רגילה. הוא עבר מסלול חיים זהה לכל בני קהילתו, תלמוד תורה בעיר, ישיבה קטנה וישיבה גדולה. למרות זאת, כבר בגיל צעיר חלם להתגייס. "כשהגעתי לישיבה הגדולה, בגיל 16, ידעתי שאני רוצה להתגייס לצה"ל, פשוט התאים לי להתגייס".

כשהגיע הצו הראשון לתיבת הדואר של משפחתו, החל אליעזר בתהליך כפי שהוא תכנן. "קיבלתי את הצו הראשון והתחלתי לעשות את התהליך בצורה רגילה, כמו כל נער בישראל, למרות שידעתי שהורי לא יקבלו את זה. היה ברור לי שאם ואעשה את זה, אגורש מהבית, אבל בכל זאת המשכתי והתחלתי גם בתהליך של הגשת בקשה לחייל בודד".

הסבירו מדוע הצבא זה מקום רע וגרוע ואסור לי להתגייס

השלבים הראשוניים הסתיימו בשקט, אך לקראת הגיוס, הסוד הכמוס נודע לסביבתו והלחצים החלו. "הכל היה סגור, כבר היה לי פרופיל ותאריך גיוס והדבר נודע למשפחתי ולישיבה בה למדתי. הם לא קיבלו את זה בצורה יפה והתחילו להפעיל עלי לחצים". כשאני שואל על איזה לחצים הוא מדבר, מפרט אליעזר את מה שעבר עליו: "שלחו אלי כל מיני בחורי ישיבה גדולים ונחשבים ש'ישבו עלי'. הפעילו עלי מסע שכנועים. הסבירו לי למה אני צריך להישאר בישיבה ולא ללכת לצבא וכמובן הסבירו לי, מדוע הצבא הוא מקום רע וגרוע, ואסור לי להתגייס".

"גם המשפחה התנגדה לגיוס. הם חששו שאני אמשיך כמו שני האחים שלי ואחזור בשאלה. אחד האחים שלי, עזב את הדת אחרי שהתגייס, והם היו בטוחים שזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות. היה ברור לי, שכמו שהקשר עם אחי התנתק למספר שנים, זה מה שיקרה גם איתי". הלחץ פעל על אליעזר והוא שלח בקשת דחייה לצבא, "בלשכת הגיוס התקשרו אלי ושאלו מה גרם לשינוי ולבסוף, וועדה דחתה את בקשתי".

עוד בוואלה! יהדות

הרבי שמת חסר כל - בגלל האהבה

מתיסיהו: "לא אלך לבית הכנסת בחג הזה"

אם אתגייס אז אני אקרע את אבא שלי לגמרי

לאחר דחיית הבקשה, הלחצים על אליעזר התגברו, גם בישיבה וגם בני המשפחה דרשו ממנו שלא יתייצב לגיוס. "הייתי אמור להתגייס ושבוע לפני הגיוס סבתא שלי נפטרה. במהלך השבעה אחד מבני המשפחה אמר לי שאני אדע שאבא שלי שבור מפטירת אמו ואם אתגייס אז אני אקרע את אבא שלי לגמרי. זה הרתיע אותי ולא התייצבתי בלשכת הגיוס בתאריך שנקבע לי".

אליעזר המשיך בישיבה כרגיל, וחל עליו סטטוס של משתמט. מדי פעם נעשו ניסיונות ליצור עמו קשר, אך שום דבר לא הועיל והוא המשיך בשגרת חייו, למרות שהחלום להתגייס לא התפוגג. לאחר תקופה, הוא עבר לישיבה אחרת, פתוחה יותר בנושא, ושנודע לו שהוא יכול לעבור למכון לב, ללמוד בישיבה, ללמוד מקצוע, וגם לשרת בצבא, הוא החליט לעבור לשם, אך עד מהרה הוא נפלט משם בגלל השתמטותו. "נכנסתי ללמוד במכון לב, והתחלתי מכינה להשלמת בגרויות, אך לאחר חצי שנה אמרו לי שאני לא יכול להמשיך כי אני בסטטוס של משתמט. חזרתי לישיבה ומאוחר יותר ניסיתי להיכנס לגדוד נצח יהודה, אבל התנאי היה שאשב בכלא לפני כן ונרתעתי מזה ולכן המשכתי בלימוד בישיבה".

עוד בוואלה! יהדות

הרב הכי קרוע בארץ, מדבר על הסבא ההזוי שלו

הלם בנווה תמסח: הרב מצליח הפסיד בבחירות

מי שלא לומד תורה צריך להתגייס כמו כל אחד אחר

בינתיים התחתן אליעזר עם פנינה ולשניים נולדה בת. פנינה הרגישה שהחלום המשיך להציק לו, היא החליטה לדרבן אותו לממש את החלום, "בעלי לא יכול היה לעשות את זה להורים שלו, הוא אדם מאוד טוב. לאורך התקופה אמרתי לו שהוא צריך להתגייס אם זה חשוב לו. אני גם חושבת שמי שלא לומד תורה צריך להתגייס כמו כל אחד אחר".

לאחר זמן התברר לשניים שיש מסלול חדש של "בינה בירוק" שמיועד לחרדים. פנינה שבהכשרתה עורכת דין, עשתה עבודת הכנה, הכוללת כתיבה וחתימה על תצהירים שמסבירים את ההתנהלות שנכפתה עליו, שלא להתגייס בניגוד לרצונו. 7שבע שנים לאחר תאריך גיוסו המקורי, הגיע אליעזר ללשכת הגיוס, והודיע לש.ג. שהוא מסגיר את עצמו. הוא נלקח למעצר ולאחר יומיים במעצר, עמד למשפט צבאי ונקבעו לו עשרה ימים על תנאי. המשפט היה ביום חמישי וביום ראשון הוא כבר התגייס והתחיל טירונות. לאחר מכן הצליח להתברג למסלול החדש "בינה בירוק" ומאז הוא משרת בחיל המודיעין בתחום המחשוב.

עוד בוואלה! יהדות

גדול הפוסקים המוסלמים שיודע תנ"ך יותר מכולנו

הרב שירד אל העם: סוד כוחו של הרב עובדיה יוסף

הצבא נתן לי המון כלים שקשה מאוד לקבל אותם בחוץ

לאור הצלחתו, הוצע לו לחתום קבע. כיום הוא משרת שבעה חודשים בשירות הקבע שלו. "אני מאוד מרוצה, ומצטער שלא התחלתי את המסלול הזה בגיל 18. הצבא נתן לי המון כלים שקשה מאוד לקבל אותם בחוץ. עצם העובדה שבשלב מוקדם מאוד, חייל יכול לפקד על חיילים, מאפשרת לי להתמודד ולהתפתח בצורה מאוד טובה. באופן כללי האפשרויות להתקדמות הם מאוד גבוהים ביחס למה שיש לחרדים בחוץ, אין מה להשוות. האפשרות ללמוד תוך כדי השרות תואר, דבר שאני עושה בפועל, עוזרים להתקדמות לאחר השחרור במציאת פרנסה ובחיי רווחה טובים יותר".

אישתו נשארה בבית עם הילדה, ובהמשך נולד להם בן נוסף. אך למרות הקושי היא לא מתחרטת על ההחלטה. "זה לא קל ולא פשוט, אבל זה שווה את זה. בפן האישי הוא קיבל המון, בפן המשפחתי זה לא קל, אבל זה מה שהיה צריך להיות. הצבא קידם אותו בהרבה וזה מעולה". השניים מדגישים, כי חרדים שלא לומדים תורה, יכולים ואפילו צריכים לעשות מסלול דומה.

עוד בוואלה! יהדות

מדוע שולטים הרבנים על המיניות של הזוגות הדתיים?

האומץ לדבר על גילוי המיניות של נערות דתיות

החרדים שהתגייסו רוצים להישאר כי הם מבינים שהצבא מאפשר להם להתפתח

"כל מקרה לגופו, הרעיון הוא למצוא את העוגן כדי לעמוד מול כל הלחצים שיש לחרדים בצבא." אומר אליעזר, "בפועל, הנתונים מראים שבמהלך השירות, 90 אחוז מהחרדים שהתגייסו רוצים להישאר עוד ועוד, כי הם מבינים שהצבא מאפשר להם להתפתח. הורים צריכים לעשות החלטה, אם הבן שלהם לא רוצה להמשיך ללמוד בישיבה, מה הם רוצים שהוא יהיה?, עובד כפיים שמרוויח בדוחק או בעל תואר שיכולת הפרנסה שלו טובות יותר?, זה מה שצריך לעמוד מול עיני ההורים". לדבריו זה יכול לסייע גם להחזקת עולם הישיבות. "ללא תואר אי אפשר להתפרנס בכבוד, ואדם כזה יוכל להחזיק גם לומדי תורה שלומדים בישיבה, זה טוב לכולם. דווקא אם רוצים לחזק את עולם הישיבות צריך לאפשר לבחורים שלא לומדים להתגייס, זה המסלול הנכון בעיני".

עוד בוואלה! יהדות

שאינו משיב כהלכה: יחסו של הרב לסמים קלים

שאינו משיב כהלכה: מותו של מרן

מי שרוצה ללכת לכיוון של יציאה מהדת, יחזור בשאלה גם בלי הצבא

"אני לא מקבלת את הטענה שהצבא מקלקל", טוענת אישתו ומוסיפה: "מקום שאדם רוצה ללכת, לשם יוליכו אותו. מי שרוצה ללכת לכיוון של יציאה מהדת, יחזור בשאלה גם בלי הצבא, ומי שרוצה לעשות דברים טובים ולא לצאת מהדת יצליח לשמור על עצמו גם בצבא. נכון, יש נשים בצבא אבל נשים יש גם ברחוב, הגננת של הילד שלי גם אישה, ויש נשים בכל מקום. מי שרוצה לעשות דברים אסורים יכול לעשות את זה בכל מיני מקומות זה תלוי בכל אחד, ובבחירה שלו לעשות את זה או לא. לדעתי מי שמתלבט ולא רוצה להמשיך בישיבה יכול להתגייס ולעבור את זה בשלום כמו שצריך, גם על פי הפרמטרים החרדיים".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully