וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגיד, מאיזה שבט אתה?

תהילה סרי

30.10.2013 / 10:00

כששני אנשים שכיפה סרוגה לראשם נפגשים אחת השאלות הראשונות שתעלה תהיה "מאיזה שבט אתה?". לקראת מוצ"ש הקרבו בו יינתן השם החדש על שמו של הרב צוקרמן, תהילה לסרי מסבירה

וכמו בכל שנה, הוא מגיע. מיד אחרי חודש החגים אני מוצאת את עצמי בעוד חודש חגיגי. חודש ארגון בתנועת הנוער בני עקיבא. חודש בו התנועה עוצרת את שטף השגרה וכל פעילי הסניף מגיעים לחודש של רענון, צבירת אנרגיות ועיסוק בנושא בו בוחרת התנועה להתמקד, מה שיהווה קריאת כיוון לכל החודש, השנה ואפילו לאחריה. צובעים מחדש את קירות הסניף, מחברים הצגה או ריקוד שיעיד במה התעסקנו החודש, ומגלים כוחות חדשים למשך השנה כולה, עד חודש הארגון הבא...

אבל השיא של החודש הוא השם החדש. במשך כל החודש עולים רעיונות לשם לשבט שעובר לאגף הבוגר של התנועה, מחבריא א' לחבריא ב' ובשבוע האחרון מתכנסת מליאת בני עקיבא המורכבת מרבנים, אישי ציבור ופעילי התנועה ולאחר דיונים מהותיים מצביעה על השם הנבחר מתוך רשימת הצעות המנומקות להפליא.

במשך כל החודש העלנו דמיונות וניחושים מה יהיה השם שלנו

"מה יהיה השם?" , "הלוואי ונקבל שם יפה!" ו- "בואו נציע שם מקורי שיהיה השנה!" , אלו רק חלק קטן מהדיבורים הנשמעים מסביב לסניף בימים לא שגרתיים אלו... מה הסיפור הגדול מסביב לשם החדש? למה הוא כה משמעותי?

ובכן, אסביר מנקודת מבטי כחניכה לשעבר בתנועה. "חודש ארגון" בתנועת הנוער בני עקיבא בעיצומו, והעיסוק סביב השם החדש לשבט הבוגר בתנועה רק הולך ומתגבר. אני זוכרת את עצמי כחניכה העומדת לפני קבלת השם החדש שילווה אותי במשך כל חיי, שם שידרוש, שיגיד, שיביע משמעות אמיתית. במשך כל החודש העלנו דמיונות וניחושים מה יהיה השם שלנו.
אני זוכרת את הרגע הזה, לקראת המעבר מחניכה בחבריא א', הצעירים בתנועה, לחניכה בחבריא ב', האגף הבוגר בסניף בו מתחילים ליישם את מה שעברת עד עכשיו בסניף, אם בלימוד תורה ואם בעשייה למען עם ישראל כולו.

מה יהיה השם? איך יציגו אותו? מה עומד מאחוריו?

במוצאי שבת ארגון המסכמת חודש מלא בפעילות בסניף, התכנסנו כולם למפקד האש בו בין היתר תתבצע העלאת השבטים. כל שבט "עולה שלב" ומקבל את השם הבא. מנבטים לניצנים, מניצנים למעלות, מעפילים, הרא"ה- ואז, בנקודת זמן הזאת של הערב, מפלס המתח עולה באוויר... מה יהיה השם? איך יציגו אותו? מה עומד מאחוריו? ואנחנו מחכים במתח לרגע שבו נפתח כולנו פרק חדש בתנועה עם שם קבוע ומלא משמעות בשבילנו. ואז אני שומעת את המנחה מכריז: "ואתם שבט "הרא"ה" – "הגבורה" יקרא לכם" , כתובת אש עם שמנו החדש בוערת וכולנו פורצים בשירה לשמנו החדש שנבחר בעקבות חגיגות ה-80 לתנועת בני עקיבא. גיל גבורות...

לאן שהולכים אנשי הכיפות הסרוגות הם מזוהים עם שם השבט שלהם

תמיד אומרים שהשם משקף את מהות האדם, את מי שהוא. בשם הפרטי שלי, אני מוצאת אתגר והתמודדות, וכמובן שכך גם בשם השבט שלי בבני עקיבא, "הגבורה". אנו נדרשים לגלות גבורה בחיינו. ביום יום. לכל שכבת גיל שם אחר, אותו הוא נושא עד סוף כל הימים, אליו הוא מחובר ואותו הוא מבקש לגלות בעולם.

שם השבט החדש הוא "לכל החיים", לאן שהולכים אנשי הכיפות הסרוגות הם מזוהים עם שם השבט שלהם שמקטלג אותם בשכבת הגיל שלהם, באילו אירועים היסטוריים של הציונות הדתית נכחו ובאיזה תקופה היו חניכים, כשעוד ישנו יחד במחנות הקייץ או כשהפרידו את החניכים ממופעי הדגלנות של התנועה. כששני אנשים שכיפה סרוגה לראשם נפגשים אחת השאלות הראשונות שתעלה תהיה "מאיזה שבט אתה?", כאשר התשובה לשאלה תכוון כל אחד מהם מי גדול יותר, מי הדריך את מי ואיזה אדם משותף הם מכירים.

שם השבט החדש , הוא אישיו רציני עבור החניכים, אשר יקבלו אותו במוצאי שבת הקרובה, מוצאי שבת הארגון. השם שנקבע כבר ביום ראשון, נשמר בסוד ונחשף רק במוצאי שבת ואופף סביבו הרבה התעסקנות וסקרנות, אולם ההשלכה הגדולה יותר של הענקת שם השבט החדש הינו שם השבט אשר יזדהו איתו לכל מקום שילכו, בכל מקום שיפגשו אדם דתי אחר ויוכלו להתנתק מהשאלה "בן כמה אתה" אלא יזדהו רק בשם השבט שניתן להם.

שם השבט החדש, הפך להגדרת גילו של בן הציונות הדתית

לתנועת בני עקיבא כמה תנועות נוער מקבילות, תנועת אריאל ועזרא שגם הן מקבלות שם של שבט חדש , אולם כאשר חניכי התנועות האחרות יפגשו באדם דתי זר ברחוב, גם הם ישאלו "באיזה שבט אתה?" וברור לכל כי שם השבט הוא השם שניתן באותה שנה בתנועת בני עקיבא. כל חניך בכל תנועת נוער דתית שאינה בני עקיבא, יודע מהו השם המקביל לשם השבט שלו בבני עקיבא ובעצם כך הפך שם השבט החדש להגדרת גילו של בן הציונות הדתית.

ביום ראשון, נאספו כל 70 חברי מליאת בני עקיבא ודנו מה יהיה שמו של השבט החדש אותו יקבלו חניכי שבט הרא"ה עם סיום מופע הדגלנות במוצאי השבת הקרובה. השנה, התנועה החליטה לחרוג מהמנהג שקבעו, כי מאז פטירת הרב נריה לא קוראים לשבטים החדשים על שמות נפטרים, ולשקול מתן שם על שם הרב צוקרמן. שלושת השמות שעלו לגמר הם אבינועם, אביחי ואברהם

השנה הנושא הנבחר הוא "חיים ציונות"

חודש האירגון, הוא שיא השנה לבני עקיבא, חודש בו החניכים לוקחים חלק פעיל בשינוי פני הסניף. ופעילים בנושא הנבחר מידי שנה והוא נושא המלווה את התנועה כל השנה. השנה הנושא הנבחר הוא "חיים ציונות" אותו יישמו חניכי התנועה במהלך חודש הארגון ובמהלך כל השנה כולה.

63,000 חניכי התנועה הפרוסים על פני 367 סניפי התנועה ובהם 11 סניפים חדשים ולמעלה מ400 חניכים עם צרכים מיוחדים, יחגגו השנה את שבת השיא של תנועת בני עקיבא- שבת הארגון. במוצאי השבת תתקיים תהלוכה מרשימה של כל סניף וסניף בערים השונות, בסיומה יתקיים מופע דגלנות של חניכי השבט הבוגר לאחריו טקס הדלקת כתובות האש המסורתי ומתן שם לשבט החדש.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully