וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לומדים תורה בלי כיפה על הראש

נועה שפירא

30.10.2013 / 13:00

פעם זה היה אופנתי רק בקהילות קטנות בתל אביב וירושלים, והיום בארגונים רבים יושבים חילונים ולומדים לימודי קודש. לקראת האיחוד של בינה ואלול החלטנו לראיין את ראשי הארגונים

אם לא הייתם כאן ב-25 השנים האחרונות, אולי לא שמתם לב למהפכת היהדות המתחדשת. אם פעם זה היה אופנתי רק בקהילות קטנות בתל אביב וירושלים, היום במסגרת ארגונים רבים, יושבים חילונים גמורים ולומדים לימודי קודש. המטרה היא לא רק עניין אינטלקטואלי ואקדמי – אלא יצירת מהפכה של ממש.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

הכירו: האברך החילוני החדש

חלוץ בתי המדרש הפלורליסטים בישראל היה בית מדרש אלול. ארגון בעל אוריינטציה דתית המכנס כבר 25 שנה חילונים ודתיים, גברים ונשים, אשכנזים וספרדים ללימוד משותף של המקורות. מי שהביא את תנועת ההתחדשות היהודית לשיא חדש היה ארגון בינ"ה. הוא נולד מיד לאחר רצח רבין, ותוך 18 שנים הפך לארגון המונה יותר מ-10,000 חניכים. מתלמידים בישיבות חילוניות בתל אביב ובירושלים, לגרעיני נח"ל, וקבוצות לימודים בחו"ל.

איחוד בין שני הארגונים האלה קורה בימים אלה, אבל יותר מבשורה בנאלית על איחוד בין הקהל האורתודוכסי יותר של אלול לקהל החילוני יותר של בינ"ה – יש כאן בשורה על התחזקותה של תנועה ציבורית רחבה. תנועה שמחליטה לקחת אחריות על המטען והעושר ההיסטורי היהודי, כפי שהם מגדירים זאת, ולעשות שינוי של ממש. רשימת המטרות מוגדרת: משוויון תקציבי מול האורתודוכסים ועד הכרה וצבירת כוח פוליטי משמעותי.

עוד בוואלה! יהדות:

ההסדרניק הראשון בשירות הלאומי

סרבן הגיוס החרדי שמשרת ביחידה מיוחדת

לא "סתם יאפים" שמתחברים למקורות

ערן ברוך, ראש הישיבה החילונית בתל אביב ומנכ"ל בינ"ה, ושלומית רביצקי, מנהלת אלול, מובילים את האיחוד בין שני הארגונים. "יש לנו השפעה ישירה על קיומה של הדמוקרטיה הישראלית. זה הרבה מעבר לפעילות פנאי של יאפים שחושבים שזה מגניב להתחבר לזהות היהודית", אומר ערן. הרבה מחלוקות מונחות על השולחן בזמן הראיון. שלומית היא דתייה אורתודוכסית, וערן מגדיר את עצמו חילוני. לא על הכל הם מסכימים בלשון המעטה, כמו למשל על הלווית הרב עובדיה יוסף. "ראינו מאות אלפי חרדים צועדים בחוסר יכולת להתמודד עם המודרנה, והליכה חזרה למקום גלותי. אלה ממש אמישים עם סלולארי – וזו הירידה האמיתית מהארץ. אנחנו מנסים לייצר קונטרה לכל היורדים שם בבני ברק ובירושלים שהולכים ומתחרדים", תוקף ערן. שלומית מנגד, מבקשת כן להכיר בהלכותיו המתונות של הרב עובדיה, ונזהרת שלא לתקוף את הציבור החרדי.

"אדם אורתודוכס מתמודד עם השאלה איך לעדכן את ההלכה לחיים מודרניים מתוך כלים הלכתיים. והרב עובדיה, בהחלט סייע בתהליך הזה, ובכלים הלכתיים איפשר יותר חירות", היא אומרת. "הרב עובדיה התמודד עם הקמתה של מדינה חדשה שהצריכה התמודדות הלכתית. הוא איש מלא סתירות". למרות ההבדלים, שניהם מאוחדים במטרה להוביל את תנועת היהדות המתחדשת למקום משמעותי בחברה, וזה מתחיל בהיבט הכלכלי. "יש לנו תביעה ממדינת ישראל, להבין שיש פה קהל שצורך שירות, תרבות ועשייה מסוג אחר. הדבר הזה לא נמצא בתוך המשבצות הממומנות על ידי המדינה, זו לא תרבות חרדית, וכל הנושא הזה פשוט לא מתוקצב" מסבירה שלומית, "בזמן שישיבות אורתודוכסיות מקבלות תקציב ענק, אנחנו מקבלים תקציב מצומצם ביותר ממשרד החינוך. ככה נראה היחס לאברך החילוני מול האברך החרדי".

"מבחינת המדינה יש יהדות – וזה האיש עם הפאות. למגזר הזה יש תמיכה", היא ממשיכה, "אבל לאברך החילוני, שהיהדות חשובה לו לא פחות, והוא לומד בערב, כי ביום הוא עובד והוא אזרח יצרן , דווקא הוא לא מקבל שקל".

עוד בוואלה! יהדות

תתפלאו, אבל אף אברך לא חי על חשבונכם

יש סתירה בין תורת האבולוציה לתורת ישראל?

המהפכה מגיעה לכנסת

האיחוד של בינה ואלול הוא חלק ממגמה רחבה. לארגוני ההתחדשות היהודית קיים ארגון גג שנקרא "פנים", המאגד לא פחות מ-47 ארגונים. עד סוף השנה הם מקווים להגיע ל-60 – ומאחורי כל אחד מהם מאות ואלפי פעילים, ומספר זהה של בוגרים. מעבר לתקצוב הם מתכוונים להלחם על הזהות היהודית של המדינה. לכנסת הם כבר הגיעו.

"זה נכון שכרגע אין לנו ייצוג מפלגתי מובהק, אבל רות קלדרון (יש עתיד) כבר בכנסת, וזו רק ההתחלה", מסביר ערן, ושלומית מוסיפה: "אפשר לראות את הכוח שלנו גם בבחירות לרשויות המקומיות. בירושלים לדוגמא יש קואליציה עירונית שפנתה למועמדים השונים עם שאלות על התחדשות יהודית, מתחבורה ציבורית בשבת ועד לחיים חילוניים בבירה". בגאווה הם מספרים גם על השדולה החדשה בכנסת ליהדות מתחדשת, והיד עוד נטויה.

"אני לא יודע איפה זה יפרוץ ומתי", אומר ערן, "אבל יש לנו מסה גדול מאוד של אנשים. המהפכה החברתית לא הצליחה להגשים את עצמה כי היא לא דיברה שפה יהודית, וההמון לא הבין מה הם רוצים. הם לא יצרו מנגנון, ולא שאבו מבסיס ידע עמוק להעביר את התוכן הלאה. זה דורש עבודה – ואת זה בדיוק אנחנו עושים".

עוד בוואלה! יהדות

כבוד הרב, מותר לעשות סמים?

הרב מצליח נזכר בסבו שהיה מלקק זרעי עקרבים

מה אתם אומרים? תומכים במהפכה? ספרו לנו בטוקבקים

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully