וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יאיר שמיר: "אני חב"דניק"

25.11.2013 / 13:00

בין שינקין לרוטשילד, בין קודש לחול יש אנשים שלא מתביישים לצאת לריקוד לכבוד חג הגאולה. לאחר כמה כוסות וודקה, משה גלנץ הצטרף ושמע את השר שמיר מכריז: "אני חב"דניק"

עידו שחם

כתב: משה גלנץ
צלם: עידו שחם
עורך: ליאור נאור

לעורר אלפי לבבות בתשובה

תאריך י"ט כסלו הוא התאריך שמתואר בפי חסידי חב"ד כראש השנה לחסידות ולא בכדי. ביום הזה לפני 215 שנה, השתחרר מהכלא האדמו"ר הזקן - רבי שניאור זלמן מלאדי, לאחר שמתנגדיו הלשינו עליו לשלטונות הרוסיים וניסו לטפול עליו האשמות שווא, אך ללא הצלחה, כי הרבי שייסד את האימפריה האדירה - חסידות חב"ד, נמצאת היום בכל פינה ברחבי הגלובוס, וממשיכה להפיץ את אורו ותורתו.

האדמו"ר הזקן נהג להתבטא על יום זה כי הוא חג הגאולה והדבר גרם לכך שחסידיו התכוונו לכתוב את "מגילת י"ט כסלו" שבה יסופרו אירועי המאסר והשחרור. כשבאו לקבל את הסכמתו, הוא סרב אך ביקש שיחגגו את י"ט בכסלו כדי לעורר אלפי לבבות בתשובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רבי שניאור זלמן מלאדי - האדמו"ר הזקן ובעל התניא. קבע את יט כסלו כחג הגאולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השמחה פורצת גבולות וניתן לחשוב כי מדובר באירוע שקרה רק לאחרונה

ההתוועדות החב"דית היא התכנסות של חסידים עם "המשפיע" או "המתוועד", ובה משולבים דברי-תורה מפיו, ניגונים ושתיית "לחיים" (אלכוהול). ההתוועדות היא לא אירוע שמספק טקסטים חדשים; להיפך, לחסידים אין כל ציפייה לשמוע דברים שאינם מכירים, את הסיפורים ודברי התורה שישמעו מפי המשפיע, הם ודאי ראו ושמעו בעבר פעמים רבות. החסידים באים לצפות במשפיע, ולקבל ממנו ומההתוועדות "התחדשות והתעוררות", במילים אחרות, ההתוועדות מספקת רגעים ומצבים חדשים על פי דברי תורה וניגונים.

את החוויה מההתוועדויות הרבות הנערכות בכל העולם ביום הזה, קשה לתאר במילים. השמחה פורצת גבולות וניתן לחשוב כי מדובר באירוע שקרה רק לאחרונה. ילדים מקפצים כשהם לבושים בחגיגיות, חסידים אומרים אחד לשני "גוט יום טוב", והחיבור והשותפות בין סוגים שונים של אנשים סביב אותו שולחן, נותן תחושה כי מדובר בחג הגאולה – יום בו הותר הרסן והרבי החל להפיץ את מעיינותיו חוצה. ספר התניא שהוציא הרבי כשנתיים לפני שחרורו, קיבל באופן אירוני את החיבור המיסטי, מפני שהרבי היה אסור במשך 53 ימים בדיוק כמספר פרקי התניא, מה שהגביר את ההילה סביבו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהרון רזאל בהתוועדות יט כסלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין שינקין לרוטשילד, בין קודש לחול ובין העולם הבורגני לעולם החסידות

מעולם לא הגדרתי את עצמי חסיד חב"ד, אך אני מוצא את עצמי ביום הזה בבית הכנסת, "בית ישראל- גאולת משה", במרכז תל אביב. בין שינקין לרוטשילד, בין קודש לחול ובין העולם הבורגני לעולם החסידות, סביב אנשים שלא מתביישים לסיים בקבוק משקה ולצאת לריקוד על עצם היותם חב"דניקים. לאחר כמה כוסות וודקה והרמת לחיים סביב השולחן, התלהבותם מצליחה לסחוף אותי בריקוד לצלילי ניגון חב"די מהזמר אהרון רזאל שהופיע במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב יוסף גערליצקי בהתוועדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

זהו יום מיוחד לכולנו בו החסידות פרצה לעולם כולו

הרב יוסף גערליצקי שליח חב"ד בתל אביב הוא דמות מיוחדת. כשנשלח לעיר על ידי הרבי מליובאוויטש - רבה השביעי והאחרון של חב"ד לפני 33 שנה, החל ללקט סביבו נשמות לשיעורי תורה ותניא. אט אט התאספו סביבו ידוענים ואחרים שחיפשו משמעות ושתו בצמא את דבריו. בית הכנסת שהיה מוזנח ועלוב, שופץ לאחר שהרב הצליח לגייס תורם ממזרח אירופה שבנה את בית הכנסת מחדש בעלות של מיליוני שקלים.

מה הוא בשבילך יום י"ט בכסלו?, "בשבילי?", הוא תוהה, "זהו יום מיוחד לכולנו בו החסידות פרצה לעולם כולו", אומר הרב ועיניו קורנות. "אנחנו צריכים לקחת את היום הזה ולהעצים אותו לכל השנה". לקראת חג החנוכה שיחול השבוע מספר הרב גערליצקי שיהיו למעלה ממאה חנוכיות שיוצבו ברחבי העיר, תל אביב - יפו. "בשנה שעברה היו 72 חנוכיות והשנה גדלנו מאוד", אומר בחיוך לבבי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר יאיר שמיר בהתוועדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

יצחק שמיר והרבי מליובאוויטש היו בקשרים עמוקים

שר החקלאות, יאיר שמיר המקורב לרב גערליצקי השתתף באירוע ועלה על הבמה כדי לברך, "אני תמיד מרגיש בנוח להיות פה למרות שזה לא המיליה שלי. זכיתי להגיע לבתי חב"ד ברחבי העולם שם רואים את האהבה והלבביות של השליחים. מעבר לכך, הוסיף השר, "אבי, ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר והרבי מליובאוויטש, היו בקשרים עמוקים ואני משתדל ללכת בדרכו, הרב גערליצקי הוא מורי ורבי", אמר לקול מחיאות כפיים מהחוגגים הרבים. "אנחנו נפגשים פעם בשבוע, ולומדים יחד את ספר התניא", שמיר שסיים לדבריו את הספר פעמים רבות, אומר בכנות, "אני חסיד חב"ד", אך מוסיף בחיוך, "אני רק מקווה שאני ראוי לכך".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully