וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לקרוא ספרים שנכתבו על ידי גויים?

וואלה! יהדות

5.1.2014 / 8:00

האם מותר לראות סרטים, לשמוע מוזיקה ולקרוא ספרים שנכתבו על ידי גויים? האם זה ישפיע לרעה על הנפש שלי? הרב אילעאי עופרן עונה לגולש התוהה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

שאלה
האם מותר לראות סרטים, לשמוע מוזיקה ולקרוא ספרים (איכותיים וצנועים) שנכתבו על ידי גויים? כשאמרתי לחבר שלי שאני נהנה מהם הוא אמר שיצירה של גויים בהכרח תשפיע לרעה על הנפש שלי. זה נכון?

תשובה
כפי שעולה מנוסח שאלתך עצמו, הקריטריון הראוי לבחירת ספר לקריאה או סרט לצפייה איננו מוצאו של מחברו אלא תוכנו ומהותו. ספר (איכותי וצנוע – כלשונך) עשוי להוות נדבך משמעותי בבניין האישיות גם אם מחברו איננו בן ברית. ההרחקות ההלכתיות שקבעו חז"ל מן הנכרים (איסור יין נכרי, בישולי נכרי, חלב נכרי, פת נכרי וכו´) נולדו מתוך שני חששות: "שמא יאכילנו דברים טמאים" ו"חתונות" - האיסור להתחתן עמם (ר´ תוס´ עבודה זרה לח ע"א).

בספר או סרט איכותיים וצנועים אין חשש ש"יאכילנו איסור"... לא קיים חשש "חתנות". ידועים הם דברי המדרש לפיהם: "חכמה בגויים תאמין", כוונת הדברים היא שתיתכן חכמה של אמת בקרב הגויים ואותה ניתן לקבל מהם (זאת בניגוד לדברי תורה אותם על פי המדרש אין לקבל מהם).

ככלל יש לבחון כל תוכן (יהודי או נכרי) על פי תוכנו ולא ע"פ מוצאו של מחברו. פסילת תכנים באופן גורף על בסיס מוצאו של מחברם היא התופעה המכונה "גזענות". שהיא מידה רעה שיש להתרחק ממנה כמה שאפשר.ומי לנו גדול מאדוננו הרמב"ם שהרבה לעסוק ולצטט מחכמתם של הגויים (ואריסטו בראשם), והוא שלימדנו ב"שמונה פרקים" את הכלל היסודי: "שמע האמת ממי שאמרה".

בברכה חמה,
אילעאי עופרן

המשיב: הרב אילעאי עופרן רב קבוצת יבנה

מעוניינים לשאול את הרבניות או הרבנים של בית הלל?

שלחו לנו שאלה ונשתדל לפרסם בהקדם

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully