וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מסקרים בתקשורת החרדית רצח ואונס?

5.1.2014 / 18:00

התקשורת החרדית הפועלת תחת צנזורה קפדנית, בחרה להתעלם כמעט לחלוטין ממקרה הרצח של מנחם שטארק. לתפיסתם העיתונות היא גורם מחנך, שתפקידו למנוע מהקוראים חשיפה לתכנים אלה

איש חרדי נחטף. Vosizneias.com/Eli Wohl, אתר רשמי
איש העסקים מנחם שטארק שגופתו נמצאה בשבת/אתר רשמי, Vosizneias.com/Eli Wohl

כלי התקשורת בארץ ובעולם עסקו הבוקר (ראשון) בהרחבה בסיפור הרצח של מנחם שטארק, איש עסקים חרדי מארצות-הברית שנחטף ביום חמישי בלילה על ידי אלמונים וגופתו נמצאה בפח אשפה. התקשורת החרדית ה"ממסדית", הפועלת תחת צנזורה קפדנית, בחרה להתעלם כמעט לחלוטין מהמקרה שכן תפיסת עורכיהם היא שהעיתונות היא גורם מחנך, שתפקידו למנוע מהקוראים – ובהם ילדים – חשיפה לתכנים מעין אלה.

"יתד נאמן" ו"הפלס" הליטאיים ו"המודיע" החסידי התעלמו לחלוטין מהמקרה. גורמים במערכות העיתונים הסבירו כי אין בהתעלמות החלטה מכוונת, וככל הנראה, כבר מחר בבוקר תופיע ידיעה שתבשר את פטירתו של שטארק "בנסיבות טראגיות" אך לא יציינו בה כי הוא נחטף או נרצח. "נוצרה בעייתיות בפרסום הידיעה הבוקר כי התקשינו לאשר או לקבל מידע מיהודים ששמרו שבת", הסביר ישעיהו ויין, עורך בעיתון "הפלס", "קיימת בעיה להשתמש במידע שהגיע מכלי תקשורת שמחלל ורומס את כבודה של השבת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיתון המבשר מהבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצצה ב"המבשר", עיתון חסידי נוסף היוצא לאור מידי בוקר, חושף את השינוי שחל לאחרונה בתקשורת החרדית הממסדית והרדיו החרדי בסיקור מקרי רצח או בסיקור של אתרי האינטרנט במקרים של עבירות מין ואונס. "טרגדיה מזעזעת בברוקלין", נכתב בעמוד הראשי בעיתון, "הנגיד הרה"ח (הרב החסיד; י.א ) ר' מנחם שטארק ז"ל נחטף ונרצח". בידיעה עצמה הובאו גם הפרטים הקטנים בחטיפה וברצח, דבר נדיר בתקשורת החרדית הממוסדת, בין היתר אף נכתב כי ביום שישי אחר הצהריים, "נמצאה גופה כפותה במצב קשה על יד תחנת דלק בלוג איילנד".

יענקי פרוש, מבכירי העיתון התעקש כי מאז ומעולם העיתונות החרדית מסקרת מקרי רצח, ואין בידיעה שפורסמה הבוקר כל חידוש, יחד עם זאת הוא ציין כי בסיקור נמנעים מהפירוט של המניע לרצח, "אנחנו לוקחים בחשבון, שילדים הם חלק מקהל הקוראים והנזק של החשיפה לפרטי המניע עבור הילדים, הוא רב על התועלת".

איש חרדי נחטף. Newsline/Shomrim, אתר רשמי
המסמך שהפיצו קרוביו של שטארק בחיפושים אחריו/אתר רשמי, Newsline/Shomrim

מנגד, יוסי אליטוב, עורך השבועון "משפחה", מסביר שהתקשורת החרדית רואה עצמה כזרוע במערכת החינוך, כמי שתפקידה לסייע בחינוך הציבור ובעיקר הנוער ולא כמי שנועדה לספק את יצר המציצנות והסקרנות. הנוער החרדי, הוא מזכיר, לא נחשף לערוצי הטלוויזיה, העיתונים והרדיו החילוניים, והעיתונים החרדיים הם הצינור הכמעט בלעדי שדרכו הוא למד על המתרחש מסביבו. אם שם לא ידווחו על מקרים מסוג זה, חרדים רבים כלל לא יידעו שהם קרו, וטוב שכך.

בעיתונים החרדיים גם לא מסקרים תופעות של רצח, אונס או את המניעים למקרים הללו, "למה לתת לקוראים רעיונות?"
למרות דבריו של אליטוב, ניתן להבחין בשנה האחרונה בשינוי הענק שמתחולל באופן הסיקור החרדי בפרשות שונות שבעבר לא היו מובאות לידי ביטוי בתקשורת החרדית. אתרי האינטרנט החרדיים שחדרו לאלפי בתים חרדים ותופעת הרשתות החברתיות הם הגורמים העיקריים לכך.

כתב שבועון "במשפחה" יוסי אליטוב ב"ועדת העורכים", נובמבר 2010. אורי לנץ
יוסי אליטוב, עורך השבועון "משפחה"/אורי לנץ

"כיכר השבת", אחד מאתרי האינטרנט המובילים במגזר החרדי, מדווח על שלל נושאים הנוגעים לציבור החרדי. "לאור העובדה שבניגוד לעיתונים, האתר לא נגיש לילדים", מסביר חיים אילוז, עורך באתר, "אצלנו הקורא החרדי ימצא דברים שלא מופיעים בעיתונות החרדית, אך עדיין נוגעים או מעניינים את הציבור החרדי".

אילוז טוען כי אם הם ידעו שילדים נחשפים לתכנים, המדיניות תשתנה, "חינוך הילדים הוא מעל הכל", אומר אילוז, "עם זאת, חשוב להדגיש כי ה'סיקור הפלילי' אצלנו באתר הוא בצורה שונה מזו המופיעה בכלי תקשורת אחרים, כך שזה מתאים לכל הגולשים החרדים".

ומהו הסיקור השונה? לכך יש כנראה כללים רבים, "למשל על התאבדויות לא נכתוב כדי לא לתת רעיונות לנוער במצוקה, אבל במקביל נפרסם כתבות עומק על התמודדות עם קשיים נפשיים. עם זאת, במקרה של נהג המונית שתקף נערה חרדית בדרום, נדווח על המקרה שמישהי הותקפה בכדי להתריע ולהסב את תשומת לבם של הנערות וההורים להיות יותר זהירים, אבל לא נרד לפרטים הצהובים והעסיסיים שמספקים את המציצנות של הגולש ומזהמים את הרגש".

אברהם פרסטר. שלומי כהן, "כיכר השבת",
העיתונאי אברהם פרסטר/שלומי כהן, "כיכר השבת"

המאזינים חדי האוזן של "קול חי", תחנת הרדיו המובילה של הציבור החרדי, שמו לב לשינוי המדובר. אמש, במהדורת החדשות הוקראה הידיעה של העיתונאי אברהם פרסטר ובה הרחיבו על פרטי המקרה ובין היתר נאמר כי הגופה נמצאה "עבותה וחרוכה" ואף רמזו למניע למעשה, "משטרת ניו יורק בוחנת חשד כי גורמים שליליים הקשורים לחוב, קשורים להיעלמו ולמותו".

"כששידרתי את הגל הפתוח מיד אחרי רצח רבי אלעזר", מספר פרסטר, "לא העזתי לומר את המילה נרצח". השינוי, כך לדבריו נובע "ממכלול גדול של שינויים שעוברים על החברה החרדית. הקדמה הטכנולוגית, האינטרנט וההרגל שאנשים רוצים את 'המידע החם' הם הובילו לכך. כשקם העיתון החרדי הראשון 'המודיע' טען האדמו"ר מגור כי חובה לתת פלטפורמה חלופית לזו הפסולה של החילונים. על בסיס העיקרון הזה, אנחנו חייבים להתקדם".

פרסטר סבור כי למרות השינוי, "יש תחומים שמעולם לא יובאו לשידור או לכתיבה", בין היתר הוא מונה את מקרי האונס או עבירות מין, או במקרים "שההפסד הוא שלנו". לדבריו, הפלטפורמה המקבילה תסנן מקרה של חרדי שרצח חרדי מאחר והיא נועדה להיות מקבילה ולא חדשה שתשמיץ גם היא את החרדים.

עוד בנושא בוואלה! יהדות

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully