וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר להיות עד עם אייפון?

וואלה! יהדות ובית הלל

28.1.2014 / 8:00

השמועה אומרת שהרב קנייבסקי אמר כי: "כל מי שיש לו אייפון, פסול לעדות קידושין וגירושין. ואם היה עד, צריך לקדש שוב" שאלנו ובדקנו האם בעל אייפון באמת פסול לעדות?

חרדים עם טלפון נייד. AP
חרדים עם טלפון נייד/AP

שאלה

האם מותר להיות עד עם אייפון?

תשובה

אני מבין שהרקע לשאלתך הוא פרסום של השמועה על ציטוט מפי הגר"ח קנייבסקי שאמר כי: "כל מי שיש לו אייפון, אינטרנט פרוץ וכדומה פסול לעדות קידושין וגירושין, אם הנ"ל היה עד, אפילו בדיעבד, צריך לקדש אותו או לתת גט עוד פעם".

כדי שעד יפסל לעדות הוא צריך להיות במעמד של "רשע". כדי "לזכות" בתואר זה, עליו לעבור עבירות במזיד, תוך מודעות לעבירה ולחומרתה. מכך עולה שאין ביסוס הלכתי מספיק לפסק חדש זה:

א. מי שמחזיק סלולארי אפילו משוכלל מדור 4 אינו רשע. האם בעצם החזקת מכשיר שיש בו רק פוטנציאל לחטא אבל גם לשימושים רבים טובים ומועילים נקרא האיש רשע?

ב. כדי לפסול עד צריך לעבור על עבירה שידוע בכל ישראל שהיא עבירה. רק אחרי שהעובר יודע הוא ייפסל לעדות [שולחן ערוך, חושן משפט, סימן לד סעיף כד]. לדוגמה : ראו יהודי מתיר וקושר בשבת (אחת מן המלאכות האסורות בשבת), צריך, (א): שידוע לו שיש בכך איסור (ב):שיודע שהיום שבת (ג):שאם יעשה זאת יפסל לעדות. (סמ"ע סי' לד נז) וזה ודאי אינו המקרה.

לכן: עד בעל אייפון אינו פסול לעדות. כנראה שהשמועה מפי הרב קנייסקי לא מדויקת או שיש בה תנאים שלא פורטו.



המשיב: הרב גבריאל חזות

יש לכם שאלה לרבנית או לרב? שלחו לנו

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully