וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חרדיות רוצות? לשחק בתיאטרון

17.2.2014 / 8:00

תיאטרון הוא בד"כ משהו ששייך לעולם החילוני. בשנים האחרונות טרנד חדש נכנס למגזר החרדי - תיאטרון נשים. שיפי חריטן שוחחה עם שלוש יוצרות חרדיות על שיחות עם בורא עולם על הבמה

אורלי עבאדי. רינת רחמים,
אורלי עבאדי/רינת רחמים

"תבכי ותצחקי, נו..." כך היו משגעים אותי היכן שלא הייתי, מאז שאני זוכרת את עצמי. מבכי מלא דמעות וכאב, הייתי עוברת לצחוק מתגלגל שהיה מרים את הבית לשמים. כישרון כזה. "זאת פספוס של הבימה", הייתי שומעת את אמא הרבה פעמים, אם כי לא ממש הבנתי על מה היא מדברת. מסתבר שמהמקום המצומצם בו גדלתי, לא היו לי הרבה אפשרויות בחירה ולימודי משחק לא ממש עלו ברצינות כאופציה. אך מסתבר שבזמן שאני ויתרתי על החלום, יש נשים חרדיות שהתמקצעו יפה בתחום ומופיעות בהצגות וסרטים לנשים בלבד.

תחום ההצגות לנשים אינו פוסח על קהלי יעד שונים בציבור החרדי. ביניהם מיינסטרים, לכל דבר ועניין. הצגות המאופיינות באלמנטים מרגשים, כבדים, השפעות מתקופת השואה והווי היום יום, שהוא בעיקר בית וילדים. נשים חרדיות חוזרות בתשובה, מחפשות להביא את הנישות הקלילות, המצחיקות, לא רק בית, ילדים ובית וילדים. "לקח לי הרבה זמן ללמוד את הסגנון שרוצים דווקא בבני ברק", אומרת אורלי עבאדי, יוצרת ושחקנית בהצגות ילדים ונשים. אורלי עברה מסלול קלאסי של בחורה חילונית עם הרבה אהבה וכישרון למשחק. היא למדה במכללה לאומנויות הבמה בתל אביב, עשתה צבא, הייתה חלק מצוותי בידור באילת, הכירה את בעלה, ספר נשים לשעבר ויחד הם חזרו בתשובה.

אורלי החליטה להמשיך את האהבה והכישרון גם בעולמה החדש. "אבל למה רק איך אני משתגעת מהטיטולים והלכלוך והבלגן"? מתרעמת אורלי בחן המיוחד שלה. "חסרים נושאים שנשים יכולות לדבר עליהם? יש לנו עוד תחומי עניין מלבד ההתעסקות היומיומית בבית שהוא אכן המבצר האישי שלנו וחשוב מאוד, אך צריך לשים את הדברים על השולחן, מותר לנו להרחיב אופקים".

לסדרת הכתבות: מה חרדיות רוצות?
גם חרדיות וגם דוגמניות
רוצות זיווג הגון? אימרו "אמן"
מסיבות במועדונים לחרדיות בלבד
הטרנד החדש של החרדיות - מתאמנות למרתון

אורלי עבאדי. רינת רחמים,
אורלי עבאדי/רינת רחמים

קרן הוברט חזרה בתשובה לפני 12 שנה, בעברה החילוני הייתה רקדנית, למדה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ועסקה בתחום המחול והאומנות בכל דרך אפשרית. מבחינת היצירה, חלה איזו הפסקה כשחזרה בתשובה, אט אט למדה את המטרייה והבינה מה הציבור החרדי רוצה, כולל בעיקר בקרת תוכן על ידי נשות חינוך. היא הרבתה להתפלל שיעלה בידה לשלב את תחום הידע והיצירה שלה גם בעולמה החדש. בשש השנים האחרונות היא רצה עם מופע שנקרא "קרן אור", אשר את ההשראה אליו שאבה מתוך שיחה עם אלוקים.

המופע שמורכב ממשחק וריקוד, מציב לנו כל מני התמודדויות בחיים והדרך שלנו להסתכל עליהן. ההופעה מבוססת על תורת החסידות. "חשוב לי שנשים תצאנה עם ערך מוסף מההופעה שלי, לא רק שעה וחצי של צחוק, בכי והנאה", אומרת קרן. "בהתחלה הבאתי מהידע הכללי שלי, את העצות הקטנות לשמחה, לראיית הטוב, לחיוך, אפילו לנשום. פתאום ראיתי שאני מכוונת לדעת צדיקים ממני וזה היה סוג של חותמת עבורי, מעבר לנשות החינוך החרדיות שצפו ואישרו את המופע".

נשים חרדיות רבות מעידות כי ההופעה שלה מקצועית מעבר למה שהן רגילות. "אני צפיתי בהופעה של קרן כבר 6 פעמים לפחות", אומרת אחת מני רבות. "בכל פעם אני מקבלת כוח מחדש לחיים". כך תראו את קרן רוקדת בקלילות לצלילי השיר "מגרשים את המרה השחורה", או מדברת עם הקדוש ברוך הוא תוך כדי שהיא בוחשת בגיגית עמוסת כביסה וצועקת לילד עוד איזו הערה ואינה מפסיקה להודות לבורא עולם, כן, גם על הילדים שלפעמים מעצבנים. "כשמחייכים ואומרים תודה, הכל נראה אחרת", אומרת קרן בחיוך. איך לא...

אורלי עבאדי. רינת רחמים,
אורלי עבאדי/רינת רחמים

אחת היוצרות החרדיות המפורסמות, היא טלי אברהמי, אותה אינני מצליחה לתפוס לשיחה ארוכה, שכן היא בדרכה ליום אודישנים ארוך. הופעותיה של אברהמי עוסקות בהעצמת והאדרת כוחה של האישה בבית היהודי ובגילוי ומימוש הפוטנציאל של כל אחת ואחת. היא נחשבת ליוצרת ברמת על ובנות ונשים צובאות על פתחי האולמות בהן מתקיימות הצגותיה.

"מדובר בסוג של בילוי לכל דבר ועניין", אומרת יפית, בת 33 מבני ברק. "אני מקפידה לצאת לכל הצגה חדשה לנשים שאני רואה פרסום שלה. אני מחפשת ערב לצאת, להחליף אויר ואוירה, לנשום מעבר לבית ולעבודה ומופע נשים הוא אחד הדברים עם האנרגיות הכי סוחפות שאני יכולה לדמיין. אז לוקחים חברה, או אמא, או איזו בת דודה ושכנה, ויוצאים לערב מהנה שכולו בנות והעצמה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully