וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהאולפנא בירושלים לאולפן בתל אביב

26.2.2014 / 8:00

מה קיים ברווח שבין דת, בית, אלוהים ואהבה? אביגיל קובארי, סולנית ההרכב "קובארי" שמוציא בקרוב אלבום בכורה, מדברת עם יניב רבי על גמרא, אהבה, משפחה, פטי סמית, ופמיניזם

אביגיל קובארי - משעמם לי.
אביגיל ו"קובארי"

בדור של הרכבי רוק אלטרנטיבי רבים מחד, ומוסיקה יהודית מסורתית מאידך, קשה למצוא אמנים צעירים מהדור הנוכחי שעוסקים בתחום האפור והמטושטש שבין אמונה דתית מבית לבין החילוניות הצבעונית של העולם הגדול, יחד עם הבלבול שבחיפוש אחר אהבה. לאביגיל קובארי, בחורה מבית דתי ירושלמי שהיגרה לתל אביב בתחילת שנות העשרים לחייה ולהרכב שלה ?קובארי? דווקא יש את האנרגיה הזאת, אותה אנרגיה שכל כך חסרה כיום בנוף של הרוק הישראלי החדש.

הבנתי שבתקופת האולפנא היית חברה בלהקת רוק

באותה תקופה הייתי חברה בהרכב רוק בשם ?השכן של הפולקע?, בהרכב היו חבר?ה מבני עקיבא, עשינו רוקנרול בעברית, שלושה בנים ואני בתפקיד הסולנית עם גיטרה חשמלית ביד.

ואיך הגיבה הסביבה?

פעם אחת לפני שהופענו תליתי פוסטר להופעה קרובה של "השכן של הפולקע" על אחד הקירות באולפנא, אבל הורידו לי אותו בטענה שזה לא שייך.

התגובה השלילית כלפייך לא עוררה בך רצון למרוד?

בטח שכן, אבל המרד הוא מורכב, הוא לא מרד במובן של נטישה של העולם הרוחני בו גדלתי, אלא יותר מרד במובן של למרוד במוסכמות של החברה ולמצוא את הנישה שלך בכל הסיפור. גדלתי בבית ירושלמי דתי וליברלי. עם זאת, אהבתי הרבה דברים שקיימים בתרבות החילונית. אבל בכל זאת המשכתי לחיות בעולם הדתי. בכדי להעמיק את החיפוש הרוחני שלי הלכתי אחרי הצבא ללמוד במדרשה מעורבת לדתיים וחילונים בשם המדרשה למנהיגות חברתית ביישוב אלון.

אביגיל קובארי - פולין

באחד השירים באלבום יש שורה שמסמלת את הקונפליקט שבחיפוש אחר האמת שקיים בדור שלנו בקרב הרבה מאוד צעירים בעלי רקע דתי שלא החליטו היכן למקם את האמונה שלהם : ?מה שאסור נתן לי קריצה, לפרק ולבנות לפרק ולבנות
דת בית אלהים אהבה?.

מהו פשר הקונפליקט הזה לדעתך?

?לפרק ולבנות לפרק ולבנות... זה יותר משורה בשיר מבחינתי, זה המהות של האלבום. בזמנו טסתי להודו עם החבר שהיה אז חילוני ואני דתייה. הוא דווקא התחזק, והתרגש מהדתיות של היהדות, אני מצידי הרגשתי שכל הדת היא אותה גברת בשינוי אדרת. זה עורר בי ספקות, אם עד אז לא העזתי ואמרתי לעצמי שאין מצב שאשתנה באותו הרגע הבנתי שאני צריכה שינוי. דווקא כשעברתי לתל אביב הבנתי שהאמונה כמו כל דבר בחיים היא משהו שצריך לתחזק, שאין בעצם אמת אבסולוטית, את השבת שלי למשל, אני עדיין בונה, לא מצאתי אותה עדיין.

ויחד עם המעבר לתל אביב התחלת ללמוד מוסיקה ברימון

נכון. הייתי בין הדתיות היחידות שם, פתאום הרגשתי את הדיסוננס הפוך. דתייה בעולם של חילונים, זה הגורל של כל אדם שמחפש לדעתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביגיל ו"קובארי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקום מוקדם להתפלל
כשעוד קר בחוץ
נשבעת שיכולתי לעשות את זה
כל יום
לשים יד
בתוך החלל הזה
שהמרפק שלך יוצר
נשבעת שיכולתי ללכת ככה
כל הזמן
(מתוך משום מה)


אני מבחין שיש בשיר הזה סתירה פנימית לא רק בהקשר של אמונה אלא גם בהקשר של זוגיות?

השיר מספר על כך שכשאני הולכת יד ביד עם הבן זוג שלי אני בפועל מכניסה יד לחלל שהיד שלו עושה. מטאפורית התכוונתי לכך שזו חוויה בודדה בשבילי בסופו של דבר, חוויה של חלל ריק שאין לי מוטיבציה להיות בה. לצד זה קיימת גם ההשתוקקות להאמין באלוהים וכנראה גם לחיות אורח חיים דתי אבל משום מה אני לא מתמסרת לזה. אותו הדבר לגבי זוגיות, אני נורא רוצה להתמסר ולהיות האישה של מישהו , אבל יש משהו שלא מוסבר במילים שעוצר אותי.

בתור בחורה שעושה רוק היו לך דמויות נשיות שראית בהן מודל לחיקוי והשפעה?

אני מחוברת נורא לפטי סמית מהמקום של האומנות בחיים שלי. בתור סטודנטית לאומנות פלסטית שעוסקת ביצירה ההוליסטית של ציור, צילום, פיסול ווידאו, נורא התחברתי לפטי סמית שהיא לא רק זמרת אלא אומנות אחת גדולה של אישה אחת. היא העניקה לי השראה לטקסטים, בתור אחת שידועה כמושפעת מהרבה משוררים, הדרך הזו שלה עוררה בי השראה, גם אני חופרת בטקסטים, הטקסט מבחינתי הוא הלב של השירים שלי.

והיא גם נורא אינדיבידואליסטית

לגמרי, תמיד הערכתי את העובדה שהיא תמיד משמיעה את הקול שלה בלי לדפוק חשבון, עניין שמזכיר לי את אמא שלי, עוד דמות שעוררה בי הרבה השראה בחיים, אמא שלי אישה חזקה ופמיניסטית, גם אומנית וגם כותבת טקסטים מדהימים. היא גם מרדנית בדרכה, ונורא לא מיינסטרימית , בזה אני בטוחה ללא צל של ספק שאנחנו דומות.

אביגיל קובארי וזיו זק- משעמם לי

אם בפמיניזם עסקינן, ללמוד תורה יוצא לך?

האמת המרה היא שלא יוצא לי ללמוד יותר מידי ביום יום מפאת קוצר זמן. מה שכן, אני מתה על גמרא ואם היה לי זמן לשיעור כלשהו הייתי מוצאת לי חברותא ללימוד גמרא, רק תן לי לילה לבן אחד ללמוד גמרא בחברותא ואני עפה על זה . אני נורא אוהבת את הפן הפילוסופי ואת הדינמיות שיש שם בדיונים.

מה המשמעות של שם האלבום: "דת בית אלוהים אהבה"?

לדעתי אלה ארבעה ערוצים שאתה גדל עם תפיסה מובנית מאליה לגביהם. מה זו אהבה, מה זו זוגיות, מה המקום שלך במשפחה, מהו בית בשבילך, וכאשר אתה שואל שאלה על ערוץ אחד זה ישר מקיש על כל שאר הערוצים.

גזרה שווה? ממש כמו בגמרא?

בדיוק,כמו בגמרא, גזרה שווה.

אביגל והקובארי יופיעו ב26.3 בתיאטרון תמונע בתל אביב

רוצים להתעדכן על האלבום ועל הופעות של אביגיל והקובארי? כנסו לדף הפייסבוק ותמצאו הכל

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully