וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נפוליאון רצה להיות המשיח של היהודים?

אשר גולד

26.2.2014 / 8:00

מה הקשר בין נפוליאון, יוזף השני והסנהדרין? כולם הטביעו את חותמם על ההיסטוריה ועל מטבעות. אוסף מטבעות נדיר שמספק הצצה להיסטוריה היהודית העולמית יועמד למכירה בירושלים

תערוכת מטבעות. קדם מכירות פומביות,
נפוליאון לבוש כקיסר, מעניק לרב יהודי מזוקן שכורע ברך את לוחות הברית/קדם מכירות פומביות

הסיפור של כולנו, במטבעות. אוסף נדיר של מטבעות ומדליות מכל רחבי העולם ומתקופות שונות אשר יועמד הערב (רביעי) למכירה בירושלים מספק הצצה מיוחדת לחלקים עלומים ומרתקים בהיסטוריה היהודית העולמית. כך למשל, אחת המדליות באוסף מספרת את סיפורה של "הסנהדרין הגדולה של פריז" מוסד שהוקם על ידי נפוליאון לצרכים פוליטיים, ולשירות פולחן האישיות שטיפח סביב עצמו.

המדליון שהונפק לפני למעלה ממאתיים שנה לקראת כינוסה של "הסנהדרין הגדולה של פריז" על ידי נפוליאון בונפרטה מספק הצצה נדירה ליחסיו עם הקהילה היהודית בצרפת וברחבי העולם בשיא הצלחתו. המדליון מספק אף הצצה לשיגעון הגדלות של המנהיג הצרפתי, אשר להערכת היסטוריונים, קיווה שכינוס הסנהדרין, שנועד במקור "לגשר" בין חובתם הדתית של היהודים לזו האזרחית, יטפח גם את פולחן האישיות שלו בקרב יהודים, אשר יחלו להתייחס אליו כאל סוג של משיח מודרני.

על צידו האחד של המדליון מופיעה דמות פניו של נפוליאון ומסביבה נכתב "נפוליאון, מלך וקיסר", ובצידו השני של המדליון נראה נפוליאון, לבוש כקיסר, מעניק לרב יהודי מזוקן, שכורע ברך, את שני לוחות הברית. מתחת לדמויות מופיע הכיתוב "הסנהדרין הגדולה" ותאריך ההכרזה של נפוליאון על ההתכנסות שלה: "30 במאי 1806".

תערוכת מטבעות. קדם מכירות פומביות,
תערוכת מטבעות/קדם מכירות פומביות

המדליון הוא אחד מתוך למעלה מ-300 מטבעות ומדליות שיוצגו הערב למכירה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, מהגדולים בעולם בתחום ה'יודאייקה'. היקף המחירים ההתחלתיים של האוסף הנדיר הינו מעל 100 אלף ש"ח, ולפי הערכת בעלי בית המכירות, מחירי הסגירה עתידים להיות כפולים.

לצד המדליון של נפוליאון, ניתן למצוא באוסף עדויות על יחסיהם של מנהיגים נוספים אל בני חסותם היהודים. כך למשל, שתי מדליות משנת 1782 שנטבעו לציון "צו הסובלנות" אשר הוציא יוזף השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. הצו של הקיסר היה אירוע היסטורי מכונן בתולדות היהודים באירופה שכן הוא בישר את תחילתה של האמנציפציה, בכך שהעניק ליהודי אוסטריה זכויות רבות: הזכות ללמוד לימודים כלליים, ללמוד מלאכה, לייסד בתי מלאכה ובתי חרושת, לעסוק במקצועות חופשיים, ועוד.

תערוכת מטבעות. קדם מכירות פומביות,
תערוכת מטבעות/קדם מכירות פומביות

כשמונים שנה אחר כך (1860), ממשיך דרכו של יוזף השני, נינו של אחיו, הקיסר האוסטרו-הונגרי פרנץ יוזף הראשון, החליט אף הוא להיטיב עם נתיניו היהודים בהעניקו להם זכויות לרכוש אדמות בקיסרותו. מאורע זה צויין אף הוא, איך לא, במדליה שהוטבעה לכבוד הקיסר, ירום הודו, עם הכיתוב: "בזכות הוד מלכותך, הקיסר פרנץ יוזף ה-1, ליהודים ברחבי האימפריה האוסטרית ניתנה הזכות לבעלות על קרקעות".

באוסף ניתן למצוא גם פריטים המגלים אנקדוטות היסטוריות נשכחות. כזאת היא המדליה שהונפקה בשנת 1925 לכבוד אירוע פתיחת האוניברסיטה העברית בירושלים, באותה השנה. על המדליה מופיע ציור בניין האוניברסיטה, הבנוי בסגנון של בית כנסת. מעל הבניין מופיע הכיתוב "כי מציון תצא תורה". לבסוף, כמובן, תכנית הבניין כפי שהיא משתקפת מהמדליה לא יצאה אל הפועל, אותה החליפה תכנית של בניין פונקציונאלי יותר עבור מוסד אקדמי.

תערוכת מטבעות. קדם מכירות פומביות,
תערוכת מטבעות/קדם מכירות פומביות

עוד ניתן למצוא באוסף: מדליה שהונפקה לציון 20 שנה למותו של משיח השקר שבתאי צבי (1696); מדליות לכבודו של הפוליטיקאי האנגלי וגר הצדק לורד ג'ורג' גורדון (או בשמו היהודי: ישראל בר אברהם גורדון. 1780); מדליות שהונפקו לכבוד יום ההולדת המאה של הנדבן משה מונטיפיורי (1884); אוסף מטבעות לציון ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני בארץ ישראל – אותו ביקור בו התקיימה הפגישה ההיסטורית של הקיסר עם חוזה המדינה בנימין זאב הרצל (1898); מדליות שהונפקו לכבוד זיכויו של מנחם בייליס מעלילת הדם באוקראינה (1913), ועוד.

"הנפקתן של מדליות ומטבעות נועדה בעבר לציין מאורעות חשובים. המדליות היו סוג של מזכרת. לכן במידה רבה האוסף הזה כולל את כל ציוני הדרך ואת כל האישים המרכזיים בעולם היהודי של מאתיים השנים האחרונות" מסביר מרון ארן, מנהל מכירות בבית המכירות הפומביות קדם. "בעקבות חשיבות האירועים המצוינים במדליות, המעניין הוא שכל מדליה כזאת מספרת סיפור שמשפיע עד לעצם היום הזה על חיינו ועל חיי יהודים בכל רחבי העולם. מכאן גם ההתעניינות הרבה באוסף הנדיר הזה" מסכם ארן.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully