וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשפוגעים בלומדי התורה זה כואב לכל עם ישראל

אביגדור רבינוביץ

2.3.2014 / 11:30

כשפוגעים ברופאים, רק לרופאים זה כואב ורק הם שובתים. כשפוגעים בסטודנטים, רק לסטודנטים זה כואב ורק הם שובתים. אך כשפוגעים בלומדי התורה, זה לא כואב רק להם, זה כואב לכולנו

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014/טלי מאייר

תזכרו את היום הזה- יום ראשון ל' אדר א ה 2.3.14 יום שיכנס לדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל.

בבוקר נצעד – אני ועוד כשלושים סטודנטים חרדים לקראת מבחן מימ"ד, לאחר שלושה חודשים בהם עמלנו רבות בלימודי אנגלית, מתמטיקה, ואוריינות, ולאחר מכן, נצטרף למאות האלפים שישתתפו בעצרת המחאה כנגד הגיוס.

אם חשבתם שעצרת המחאה הינה אך ורק של תלמידי הישיבות וחובשי כסאות בית המדרש – מסתבר שטעיתם. כולנו נהיה שם. גם אנו, החרדים העובדים למחייתם, חלקנו בעלי תארים אקדמיים, וחלק לא מבוטל מאיתנו אף יוצאי צבא – גם אנו, נעמוד אי שם בין כל מאות האלפים, ונקרא פרקי תהילים.

נעמוד שם, לא כדי להביע הזדהות מבחוץ עם לומדי התורה שעלולים להיפגע , אלא כדי לזעוק נגד הפגיעה בנו עצמנו. כי אותם תלמידי ישיבות ואברכי כוללים הם מקור הכוח שלנו, הגאווה שלנו, ההגנה שלנו ולו היינו זוכים – היינו חלק מהם. הלכנו בדרך שונה – לא כתוצאה מאידיאולוגיה שונה, אלא כתוצאה מנסיבות שונות. כולנו חלק מאותה שאיפה של 'והגית בו יומם ולילה' – ופגיעה בלומדי התורה היא פגיעה ישירה בנו, ובתורה שלנו.

כשפוגעים ברופאים – רק לרופאים זה כואב, ורק הם עושים שביתה. כשפוגעים בסטודנטים – רק לסטודנטים זה כואב, ורק הם עושים הפגנה. אך כשפוגעים בלומדי התורה – זה לא כואב רק להם, זה כואב לכולנו.

הכנות לקראת הפגנת החרדים בירושלים, פברואר 2014. צביקה לרר, חדשות 24
בעצרת לא יישאו נאומים פוליטיים/חדשות 24, צביקה לרר

מפעם לפעם מתפרסמים נתונים על עלייה חדה של בעלי תואר אקדמי, (על פי נתוני קרן קמח – למעלה מ- 10 אלף בעלי תואר אקדמי) ועלייה באחוז המועסקים מקרב הציבור החרדי (למעלה מחמישים אחוז) ובכמות המתגייסים לצבא.

התקשורת מתייחסת לזה כאל שינוי באופי ובאידיאולוגיה של החברה החרדית. הפוליטיקאים הסיקו מכך, שכנראה הגיע הזמן "לעזור" לציבור החרדי להשתנות, ע"י סנקציות פליליות וגזרות שונות על עולם התורה מחד , ודרבון צעירים חרדים לעזוב את הדרך בה הם התחנכו מאידך, וללכת ל'כור ההיתוך' הישראלי.

אך, טעות ענקית בידם, הנסיבות אמנם השתנו, ויותר צעירים נאלצים לעזוב את לימודי התורה, אך העקרונות שלנו לא השתנו במאום! עדיין כולנו מחזקים את ידיהם של לומדי התורה הנושאים בעול. עדיין, כולנו שואפים שילדינו יזכו להיות חלק מאותם לומדי תורה, וכולנו מחנכים כך את ילדינו. אנחנו הסטודנטים החרדים, העובדים החרדים, וכמובן לומדי התורה נתאחד יחד ונזעק על הפגיעה הנוראה בנו, ובכל עם ישראל.

הכותב הינו חבר בפרויקט דוסים ומנהל פרויקט "עבודות לחרדים"

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully