וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרחישי האימה: כשהחרדים יעזבו את הארץ

דוד פרנקל

5.3.2014 / 10:00

אם איומם יתממש, ומטוסים מלאים בחרדים ימריאו מהמדינה בלי כוונה לשוב, יהיו לאקסודוס הזה השלכות חסרות תקדים על המשק, הביטחון, התרבות ועוד. מה נותר? להתפלל לנס

עוד בטרם התאוששנו מפקק התנועה אדיר הממדים ב"הפגנת המליון" נגד גזירת הגיוס, התברר שבארסנל של הציבור החרדי ממתינים כלי משחית גרועים בהרבה. המדובר כמובן באיום הירידה ההמונית של חרדים מהארץ, יוזמה שאמנם נולדה בחסידות סאטמר התמהונית, אבל אומצה בחסידות בעלז - מהגדולות והחשובות בישראל ונידונה ברצינות בפלגים נוספים.

בנסיבות אחרות היינו רואים בדברים איום סרק, אלא שכאן מדובר בקהילה המאורגנת והממושמעת בעולם. משפט אחד מהמנהיג הרוחני עלול להניע מסע הגירה היסטורי מסדר הגודל של גירוש ספרד וכנראה שלא פחות טראומטי. במסדרונות הממשלה מתייחסים לנושא ברצינות רבה. פקידים החלו כבר באמדן הנזקים שייגרמו למדינה במקרה של עזיבה חרדית המונית ובגיבוש פתרונות. לטובת הציבור המודאג, נביא כאן את עיקרי הממצאים.

מה יקרה כששכבת ההגנה של התפילות תוסר?

כיצד יושפע בטחון המדינה? חלקם של החרדים בהגנה על גבולות המדינה הוא מן המפורסמות. לצד תרומתו הלא מבוטלת של צה"ל, מספקים אברכי הישיבות שכבת ביטחון מיוחדת באמצעות תפילותיהם ולימוד תורתם. האזרח הקטן שואל עצמו, בצדק רב, כיצד תוכל מדינת ישראל למלא את החלל שייווצר עם נטישת עמדות השמירה בכוללים ובישיבות. בעניין הזה אין תשובות פשוטות, אבל בדיקת מומחים במשרד הביטחון העלתה שתי אבחנות מעודדות:

א. הגנת המדינה עם שכבת הצבא בלבד, ללא השפעת התפילות, אכן לא נבדקה עדיין. מה שכן נבדק ותועד ביסודיות במאות השנים שקדמו להקמת המדינה, הוא יעילות ההגנה של התפילות ללא נוכחות הצבא. מהנתונים עולה חשד שמעטפת ההגנה החרדית עדיין לא מבצעית לגמרי.

ב. טרם הוברר מדוע תפילות החרדים יעילות נגד צוללות, טילים, מטוסי קרב, טנקים, מוקשים וצלפים, אבל חסרות אונים מול צווי בקו"ם. אין ספק שהדבר מעיד על עצמתו של חיל השלישות הישראלי, שמצליח במקום בו נכשלו צבאות ערב לאורך השנים, אבל ייתכן שגם עצמתם של הגייסות החרדיים פחותה מכפי שמקובל להאמין.

קריסה של המשק

מה לגבי שירותים אזרחיים חיוניים? נטישה המונית של רופאים, אחיות, כבאים, שוטרים, עובדים סוציאליים, טכנאי חשמל, מפעילי ציוד מכני הנדסי, מצילים, פקחי טיסה ונתבי ספינות בני המגזר החרדי אכן עלולה לזרוע אנדרלמוסיה בחברה הישראלית. התרחיש המסוכן ביותר שנידון בקרב המומחים, מתמקד באפשרות שכמקובל במגזר החרדי, כל הנוטשים יידחסו למיניבוס אחד שיסכן את הרכבים שלצדו על הכביש. פתרונות אפשריים: אספקת אוטובוס מרווח או הגעה לשדה התעופה ברכבת.

האם המשק יצליח להתאושש מאבדן ההכנסות? לכאורה, מיעוט החרדים בענפים כמו היי-טק, חקלאות, בניין ותעשייה מבטיח שעזיבתם לא תשבש את הפעילות היצרנית במשק הישראלי. אלא שלצד האבחנה הנאיבית הזו, צריך להביא בחשבון מודל כלכלי מעניין שמקודם בשנים האחרונות בתקשורת החרדית. במודל הזה, תרומתם של החרדים לכלכלת המדינה היא מכרעת משום שהם משלמים מסים על כל הפעילות הכלכלית שלהם. כשכבה מעוטת יכולת, כל ההכנסה שלהם הולכת לצריכה ולכן חשופה למע"מ, מסי קניה, אגרות והיטלים. מדובר בגישה חדשנית שמתרחקת מהקיבעון השמרני סביב ייצור, יזמות ועבודה. על פי המודל הזה, עזיבת החרדים תהיה מכה אנושה לכלכלה הישראלית, שתפסיק ליהנות מכספי המסים אשר זורמים מבני ברק, אלעד ומאה שערים אל כיסי שאר המגזרים. כלכלנים שבחנו את המודל שיבחו את מקוריותו, אבל סברו שאין לאמץ אותו בטרם ייפתרו הסתירות בינו לבין מסמכים כלכליים חשובים אחרים כדוגמת לוח הכפל ו"אני סופר לבד! פעולות חשבון לגיל הרך".

ומה עם זכר השואה?

בהעדר חרדים, מי ידאג לשימור התרבות והמורשת בישראל? בנושא זה אין אנו אנשי בשורות. אמנם אחינו החרדים טרם הטביעו את חותמם בתחומים כמו ספרות, קולנוע, שירה, מחול, תיאטרון, אנימציה וספורט, אבל כנגד כל אלה עומדת תרומתם המכרעת בתחום הנצחת זכר השואה. אלמלא פעילותם השקדנית והעקבית של התקשורת והעסקנים החרדים, ספק אם ילדי ישראל היו יודעים שהמשטר הנאצי היה תלכיד שטני של פקידים שקיצצו בקצבאות, שללו מלגות מאברכים וערכו ביקורות פתע בישיבות רפאים. למען הדיוק, התקשורת החרדית מסבירה בדרך כלל שהשלטון הציוני "גרוע מהנאצים", אבל על דרך ההיקש מצליח הנוער ללמוד עד כמה אכזריים היו פקידי הרייך השלישי.

האם יהיו השפעות נוספות? החשש העיקרי של מומחי הממשלה אינו נוגע לתחום מסוים, אלא לנזק מפושט, בדומה לתהליכים שבהם מערכות ביולוגיות מידרדרות לאחר שמופר בהן שווי המשקל בין צורות חיים שונות. החשש הוא שיציאה פתאומית של חרדים מתוך מרקם החברה הישראלית תשיק תהליך הרסני שקשה להעריך מראש את ממדיו. בחלק מהסימולציות, הודגם "אפקט דומינו" מצמרר שבו התמוטטות מערך הכשרויות המהודרות גורם לסגירת המקוואות, כשאלה גוררות איתן את המועצות הדתיות ואז, במהירות ובעצמה, השבתת בתי הדין הרבניים, סגירת תלמודי התורה, בריחת מוחות בתחום בדיקת המזוזות, קריסת החברא קדישא, ייבוש הגמ"חים ובתרחישים קיצוניים - סגירה מוחלטת של קווי ייצור האקונומיקה הכשרה לפסח. המלצת המומחים בשלב הזה היא חד משמעית: להתפלל לנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully