וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדית מרלין וניג, חברת מועצת הקולנוע: "לא מתנגדת לפתיחת הסינמה סיטי בירושלים בשבת"

11.3.2014 / 21:00

תמיכה לא צפויה למאבק מצדו החילוני בנוגע לפתיחת סינמה סיטי הירושלמי בשבת, מרלין וניג האמנית וחברת מועצת הקולנוע החרדית - "אני נגד כפייה מכל סוג"

מרלין וניג. באדיבות המצולמים
"כפייה שוללת מהאדם להיות בן חורין". מרלין וניג./באדיבות המצולמים

"אני לא מתנגדת לפתיחת הסינמה סיטי בירושלים בשבת. פתיחת הקולנוע לא תמנע מההמונים את הבחירות שלהם, ואני נגד כפייה מכל סוג", כך אומרת הערב האמנית החרדית המוערכת מרלין וניג, חברת מועצת הקולנוע בו היא היחידה המייצגת את הציבור החרדי. זוהי עמדה יוצאת דופן, פרובוקטיבית ושוברת סטיגמות כשהיא באה מצד אשה חרדיה, ועוד ממי שנושאת בתפקיד ייצוגי. וניג הביעה את העמדה מושכת האש הזו לראשונה הערב במסגרת פאנל מיוחד בנושא עיצוב השבת הירושלמית במרחב הציבורי, על רקע פתיחת הסינמה סיטי והמאבק להפעלתו בשבת.

הפאנל התקיים הערב בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בירושלים, בהנחיית דניאל יונס יו"ר קואליציית "ירו-שלם". בנוסף לוניג השתתפו בו עופר ברקוביץ', סגן ראש העיר מטעם תנועת "התעוררות", אליעזר ראוכברגר חבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת "יהדות התורה", ופרופסור אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט ומומחה בנושא דת ומדינה.
מחר בבוקר יתקיים דיון בבג"ץ בעתירתה של תנועת התעוררות הירושלמית, הקוראת לפתוח בשבת את המתחם החדש של סינמה סיטי בירושלים הסמוך לבית המשפט העליון. הנהלת הסינמה סיטי בעיר הקודש ביטלה באחרונה הקרנות סרטים שהיו אמורות להתחיל סמוך לכניסת השבת. פורסם כי הביטול התקבל כתוצאה מלחץ שהפעילו נציגי החרדים בעיריית ירושלים, שדרשו לאכוף את שמירת השבת במתחם. ביהדות התורה אמרו שהם לא ירפו מהמאבק לסגירת הסינמה סיטי בשבת. פעילי "התעוררות" כבר ערכו באחרונה הפגנות.

הפגנה של תנועת התעוררות מול פתיחת הסינמה סיטי בירושלים, פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנות שהתקיימו בסוף פברואר כנגד סגירה בשבת של הסינמה סיטי בירושלים./טלי מאייר

מרלין וניג היא אמנית חרדית מוערכת בת ה-34, עוף חריג בקהילתה, ולא יהיה מוגזם לקרוא לה מהפכנית. היא זוכה להצלחה בעיסוקיה השונים - חברת מועצת הקולנוע בה היא משמשת כנציגת הציבור החרדי, מרצה בינתחומית לרבות בתחום הקולנוע באוניברסיטת בר אילן, במכללות דתיות ובסמינרים חרדיים, חוקרת ומחברת הספר "הקולנוע החרדי" שיצא בהוצאת "רסלינג" ומבוסס על עבודת המאסטר שלה. וניג גדלה כחילונית, השתתפה בתכניות ילדים כמו "זאפ לראשון", כתבה בעתוני נוער ולמדה תאטרון. בראשית שנות העשרים שלה חזרה בתשובה. כיום היא מסתירה את תלתליה מתחת לכיסוי ראש, נשואה לאברך ואם לשבעה בנים ובנות.

"אז בעד או נגד? ", אמרה וניג הערב בהתייחסות לסוגיית פתיחת סינמה סיטי בשבת, "כמי שגדלה כחילונית והתבגרה כחרדית אני מכירה את שני צדי המטבע. אם ההלכה אוסרת לחלל שבת אני לא יכולה להיות בעד, אבל מצד שני אני לא בוקית ואין ביכולתי לכפות על ציבור שלם לדבוק בדרכי או להאמין כמוני. זה גם לא יעזור, אני נגד כפייה מכל סוג. כפייה שוללת מהאדם להיות בן חורין. כפייה גם שוללת מהאדם להיות בן חורין בעבודת השם".

"אני לא מתווכחת חלילה עם ההלכה ולא עם העובדות", הוסיפה וניג, "העובדה היא שהקולנוע הישראלי הכי הצליח בראשיתו - אז היו בתי הקולנוע סגורים בשבת. העובדה היא שסרטים כמו 'אושפיזין' ו'למלא את החלל' הצליחו מאוד גם בלי להיות מוקרנים בשבת. העובדה היא ש'סינמה סיטי' מזכיר את קולנוע אדיסון כי הוא על קו התפר, בין מבני הממסד החילוני ומול קבר האדמו"ר מזוויל וקריית האומה המתהווה בצביון דתי. והעובדה היא גם שיש כבר בתי קולנוע ירושלמים שפתוחים בשבת ושאי פתיחת הסינמה סיטי לא ימנע מההמונים את הבחירות שלהם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully