וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקראו לה דתייה, תקראו לה שומרת מתנות

30.3.2014 / 10:00

רות נודלמן, מסיימת בימים אלה מיזם חדש לקראת אלבום קרוב. משה גלנץ ישב איתה לשיחה על יצירה והבין כי העירוב בין קודש לחול ובין טפל לעיקר, נראה טבעי כשהדברים יוצאים מפיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם כעת כשאני כותב את המילים האלה ממש, רות נודלמן היא בעיני חידה לא פתורה ולו מפני שלא ניתן להניח אותה בשום תבנית אנושית שהכרתי עד כה. כאשר הפשטות הכובשת שנבטה בכל מילה שיצאה מפיה, נכחה בכל פינה ומילאה את החלל, נוכחתי לדעת כי העירוב בין קודש לחול, בין טפל לעיקר ובין חושך לאור, יכול להיות ולהראות טבעי לחלוטין כאשר הדברים כה נהירים ומובנים.

הזמרת והיוצרת רות נודלמן (29), שאת השכלתה המוסיקלית רכשה באקדמיה למוזיקה בירושלים ובבית הספר רימון, נולדה וגדלה בירושלים למשפחה שומרת מצוות. כשבגרה החלו התהיות להגיע והיא מצאה עצמה מחוץ למסגרת הדתית. "דווקא כשיצאתי הרגשתי איך אני אט אט מתקרבת לבורא עולם ומוצאת מהות שכה הייתה חסרה לי קודם", אומרת רות ומוסיפה, "הבנתי שהקב"ה לא רוצה מאיתנו להיות מחופשים בעבודת ה' שלנו אלא להיות באמת מי שאנחנו ורק כך פתאום מרגישים כמה הוא קרוב ומחבק".

רובינו מעדיפים להגדיר ולהדביק תגיות על האנשים הסובבים אותנו, מן עונש שבחרנו לעשות לעצמו מרצוננו החופשי. דתי, חילוני, ליטאי, חסידי, סרוגה, שחורה, ספרדי, אשכנזי, שחור, לבן וכן הלאה. אבל שום דבר מתוך ההגדרות הללו לא התלבשו על נודלמן שבימים אלו מסתיימים 30 ימי החסד בפרויקט ההד סטארט בו נקבע בשישי האחרון שאלבום הבכורה שלה יצא לאור לאחר שכל הכסף נאסף וכעת עד לסיום ניתן רק להוסיף כדי לשפר את המוצר. "ידעתי שאני חייבת דד ליין מאוד קצר כי רק ככה אני אעבוד עליו באופן האינטנסיבי ביותר ובינתיים המאמץ נשא את הפירות", אומרת נודלמן באושר.

סגנון האלבום נע לדבריה בין קלאסי לרוחני, פיית נו מור ומוצרט לצד דוד המלך. יוני רכטר ושלומי שבן לצד השראה משיטת ימימה על פנימיותו של האדם. "המוזיקה הייתה עבורי מאז ומעולם תפילה והחיבור בין הדברים נראה לי מאוד טבעי כי במוזיקה יש משהו שתמיד מפתיע ותמיד טעון ברגש והבעה", מסבירה רות.

לפני שנתיים נודלמן אף ניסתה את מזלה בתוכנית ריאליטי. אם שמה צלצל לכם מוכר, כנראה שראיתם אותה באחד מהאודישנים בעונה האחרונה של כוכב נולד, מבצעת את שירה של אפרת גוש – 'תמיד כשאתה בא'. "אנשים מבחוץ יקראו לי דתיה, לא יודעת אם זאת ההגדרה ואני לא מתחברת למילה הזאת במיוחד, אבל אני קוראת לעצמי 'שומרת מתנות'. באודישן לכוכב נולד אמרתי את זה והם מאוד התרגשו, מירי מסיקה אף ציינה, שאם זאת היהדות, גם היא חוזרת בתשובה, אבל כולנו חוזרים בתשובה כל הזמן, זאת עבודה שלא נגמרת אי פעם", מצייינת רות באירוניה.

למה את מתכוונת כשאת אומרת "מתנות"?

"לדוגמה, לברכה לפני האכילה יש משמעות מדהימה, לברך זה בעצם לחיות את הרגע. אני עוצרת לפני שאני מכניסה משהו לפה וחושבת רגע, הי, מה אני עושה עכשיו, מה אני אוכלת. הזדמנות פשוטה לעצור את רכבת החיים לכמה דקות במהלך היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נודלמן מתגוררת עם בעלה וביתם הקטנה טליה בת התשעה חודשים, בלב שכונת נווה צדק התל אביבית, תחת בית כנסת שהיה נעול במשך 20 שנה ומאז שנפתח מחדש תחת שרביטם, דלת בית האלוהים חזרה לנוע על ציריה והמקום שוקק חיים.

"מתקיימים בבית הכנסת תפילות, שיעורי תורה ובכל שבת אנחנו עושים ארוחות שיתופיות עם אורחים רבים כשכל אחד מביא איתו משהו ושם על השולחן. בנוסף, יש בבית הכנסת ספריה של ספרי נשמה – ספרים של החלבן (הרב חיים כהן), הרבנית ימימה מזרחי ועד הרב קוק. בעלי לומד גמרא עם חבר'ה שרוצים ללמוד ואנחנו מארחים רבנים להרצאות", מציינת רות והיא מגלה, "היה לי חלום לחיות במקום שאני מבלה עם הרבה אנשים מגוונים. אני אוהבת לפגוש בני אדם שונים ממני אבל לא האמנתי שזה יתגשם בצורה כה מלאה. לשמחתי, מגיעים אנשים שלא נראה היה, שייכנסו אי פעם לתוך בית כנסת".

"כשבעלי ואני נישאנו ייחלנו לעצמנו ארבעה דברים: שלא נסתגר בארבעת אמותינו כפי שקורה להרבה זוגות אחרים. שהשכינה תהיה בבית שלנו - שלא נרגיש לבד. שרוח השכינה תעזור לנו לעבוד על הזוגיות ושנצליח לשאוב ממנה כוחות. לא האמנו שתפילתנו תתקבל בצורה כה פיזית. מעל לביתי יש חמישה ספרי תורה".

רות נודלמן. מנחת נופה,
רות ובעלה בבית הכנסת/מנחת נופה

יש לך דילמה בנוגע לשירת נשים?

"ההבנה שזהו ייעודי לא באה בקלות", אומרת רות. "התלבטתי בתחילה כיצד לנהוג, אפילו תהיתי האם אשיר עם כיסוי ראש או לא? אני לא מעוניינת להתריס, יש לי כבוד והערכה לעולם האמוני עליו גדלתי ולאחר התייעצות עם בעלי, הבנתי שאין טעם שאנסה להיות כרגע מי שאני לא. עלי לכבד את הדרך שלי ולהיות אמיתית עם עצמי. השירה היא המקום בו אני צריכה להיות עכשיו. מבחינתי המוזיקה היא עבודת ה' שלי", מבהירה נודלמן ומוסיפה, "אני מחוברת לקב"ה וליצירה במאת האחוזים, כשאני שרה לא מעניין ולא מעסיק אותי כיצד אני נראית ומה קורה סביבי. לפני שאני עולה על הבמה, אני מתפללת: 'ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך' ומניחה את עצמי בזרועותיו של אלוהים כאילו הייתי תינוק".

מה את הכי אוהבת בחיים?

"ניתאי בעלי, טליה הבת שלי והמוזיקה. שלושתם מביאים לי אור".

מה החלום שלך?

"כרגע", אומרת רות בחיוך כובש, "הוא כמובן להוציא את האלבום עליו אני חולמת מגיל 8. נבחרו השירים הכי טובים שלי, בהפקה הכי מושקעת, עם הנגנים הכי מתאימים".

רות מציינת מאחוריה יש ניסיון רב והיא חשה בשלה לכך, "הוצאתי כבר שירים לרדיו וקיבלתי ביקורות מפרגנות. הופעתי עם מוזיקאים רבים בהם אתי אנקרי, דין-דין אביב, נועם רותם וירמי קפלן". בנוסף, להפקת האלבום נבחר דודי לוי, ( 'דוד אוהב אותך', 'כל הזמן שבעולם') מוסיקאי וותיק ומוערך במוסיקה הישראלית.

ספרי על רגע מיוחד מהזמן האחרון

"דווקא בשבוע שעבר היה לי". מספרת רות, "הייתי צריכה לצאת להופעה בפאב 'בר גיורא' כחלק מעבודתי לגיוס הכסף לפרויקט וטליה לא נרדמה. החלטתי לקחת את הקושי הזה ולהפוך אותו ביצירתיות לחוויה, נכנסתי איתה למיטתה, ליטפתי וחיבקתי אותה. חייתי את הרגע והרהרתי: איזה זכות גדולה יש לי, כעת נחה לצידי מלאכית טהורה, שזקוקה לי, תלויה בי וסומכת עלי, כמה אני צריכה להודות על המתנה הזאת. תוך מספר דקות היא נרדמה בשלווה שרק לתינוקות יש ובהרגשה הזאת יצאתי להופעה".

לסיום, רות נודלמן היא?

"סיימה את הפרויקט בהצלחה ותוציא לאור את אלבום הבכורה שלה בקרוב".

רוצים לעזור לרות? כנסו לפרויקט שלה באתר הדסטארט שמסתיים מחר

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully