וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשוב לדרוש פיצויים?

ערוץ מאיר

21.5.2014 / 8:00

אהבה שאין בה פיצוי לנזקים שנעשו היא חסרה. אנחנו דורשים עולם מתוקן שבו כל הקלקולים באים לידי תקונם וזהו היסוד של דרישת הפיצוי ביהדות - דרישה אידיאלית מוסרית עליונה

יח"צ - חד פעמי

לאדם מגיע פיצוי על דברים קשים שהוא עובר. הפיצוי מורה לכאורה על חולשה של האדם ועל כך שהוא זקוק שיתחשבו בו ויש בכך מסכנות מסוימת אבל אפשר לראות את הפיצוי כחלק מהצדק וההדדיות. הכהן למשל מקבל פיצוי על כך שהוא כהן. במקום שכל בכור יהיה עסוק בכהונה יש מישהו בעולם - הכהן שלוקח על עצמו את התפקיד של הקדושה מוותר קצת על החיים הטובים ומקבל כפיצוי את חמשת סלעים של פדיון הבן.

אפשר להעמיק עוד יותר ולומר שהפיצוי הוא בעצם ביטוי להדדיות המוסרית בין בני האדם. היהדות, בניגוד לנצרות, אומרת "יתנו - יקבלו, לא יתנו - לא יקבלו". יש תביעה שהאדם יתנהג אליי כפי שאני מתנהג אליו. התביעה הזאת היא חלק מהדרישה של עשיית הצדק בעולם. לא רק אהבה מביאה את התיקון. אהבה שאין בה פיצוי לנזקים שנעשו היא אהבה חסרה. אנחנו דורשים עולם מתוקן שבו כל הקלקולים באים לידי תקונם, וזהו היסוד של דרישת הפיצוי ביהדות שהיא דרישה אידיאלית מוסרית עליונה.

לתכנים נוספים לחצו כאן

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

ערוץ מאיר בטלוויזיה הוקם ומופק על ידי עמותת "יהדות באהבה ובאמונה", מיסודו של מכון מאיר. הסלוגן שלנו - "יהדות באהבה", שואב את השראתו מהמשנה במסכת אבות: "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". זוהי גם מטרתו של ערוץ מאיר - לאפשר למי שרוצה להתחבר ליהדותו, למסורת בית אבא, לקבל תוכן טלוויזיוני יהודי איכותי וערכי מתוך אהבה לו ולילדיו, ולהעמיד תכנים יהודיים עמוקים שיהיו נגישים לכל אדם.

במסגרת וואלה! יהדות אנו מעניקים הצצה לתכנים של ערוץ מאיר בטלוויזיה. אתם מוזמנים לטעום, ליהנות, ולצפות בתוכניות המלאות של ערוץ מאיר בטלוויזיה בערוץ 96 ב-HOT וב-YES, וכן להיכנס לאתר האינטרנט של הערוץ.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully