וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוז התרבות העירוני חובש כיפה

7.8.2014 / 12:30

היכל התרבות בראשון לציון יארח בשבת הקרובה אירוע נדיר שישלב בין מזרח ומערב. הזמר דוד ד'אור והפייטן ליאור אלמליח יהיו בין המשתתפים בתפילת ההודיה לניסים שקרו במהלך "צוק איתן". ד'אור: "הלב היהודי מתפלל את אותה תפילה"

פלאח עמוד ראשי דוד ד'אור - הרמוניה עולמית בקיסריה. מובייל1מיוזיק
"זה השילוב שאני הכי אוהב, התוכן הוא זה שמדבר". דוד ד'אור/מובייל1מיוזיק

היכל התרבות בראשון לציון יהפוך בשבת הקרובה ליום אחד לשטיבל של ממש. את מקומו של הזמר בבימת ההיכל יתפוס החזן. במקום תאורת הבמה, יוצב ארון הקדוש ובו ספרי תורה ועל ההפקה ינצח הגבאי הראשי שינסה להוכיח שיש מושג כזה "תרבות בתשובה".

יומיים אחרי סיום "צוק איתן" יארח היכל התרבות העירוני את אחד האירועים הנדירים שאירח אי פעם. על במה אחת יעמדו שילוב של מזרח ומערב: חיים אליעזר הרשטיק, מגדולי החזנים בעולם, הפייטן ליאור אלמליח והזמר והיוצר, דוד ד'אור. את השלושה תלווה מקהלת "קולות מן השמיים", המונה יותר מ-10 חזנים מבוגרים, ולצידם מקהלת ילדים מבית הספר למוזיקה יהודית אמנותית "מלאכים".

המטרה: תפילת הודיה על הניסים שאירעו במהלך הלחימה בעזה. מיד בסיום התפילה, תתקיים סעודה במסדרונות ההיכל העירוני. מה בתפריט? צ'ולנט, קוגל ירושלמי ואולי גם דג מלוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה יביא לנו רוח מרוממת ברמה שאי אפשר לתאר". רפי ביטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המנצח והמנהל המוסיקלי רפי ביטון, שאחראי על הניהול המוסיקלי של התפילה, הסביר לוואלה! יהדות כי האירוע עשוי למשוך אליו ציבור חילוני שאינו מגיע בדרך כלל לתפילה בבית הכנסת. "אנשים נרתעים היום להגיע לבית הכנסת כשזה לא יום כיפור או בר מצווה. הקהילתיות בכל מקום ומקום מרחיקה אדם חילוני ממקום התפילה שאמור לאחד בין אנשים.

"האירוע הזה הוא הזדמנות עבור אנשים שקרובים לקדוש ברוך להתחבר לטקסט, לאומנות התפילה שתבוא במקרה הזה מחזן, פייטן וזמר ישראלי". אירועים מהסוג הזה, כך אומר ביטון, הם נדירים. "הלוואי וזה היה דבר יותר שכיח כי הרי זה מה שהיה בבית המקדש". הוא מוסיף: "בתפילה יש משהו אמיתי. זה לא משחק או עלילה של מיתולוגיה יוונית. כל אדם עם נשמה יהודית יתחבר אליה ואם ניקח את המוסיקה ונוציא אותה מהתפילה, זה יביא לנו רוח מרוממת ברמה שאי אפשר לתאר".

העובדה שהיכל התרבות מארח אירוע מהסוג הזה מרגיש לביטון כמו "תחושה עצומה של שליחות", כלשונו. "היכל התרבות מתחבר פעם ראשונה ליהדות. ללא יומרנות, אני רואה בכך צעד לעבר הגאולה. כל האירוע הוא בלי ליצור מחיצות בין אוכלוסיות שונות אלא תוך שילוב של כולם יחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צעד לעבר הגאולה". רפי ביטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעליות ההיכל יפסיקו לעבוד, התפאורה שעל הבמה תוצב כבר ביום חמישי והכל מוכן מבעוד מועד. הזמר והיוצר דוד ד'אור שישתתף בתפילת השבת מתרגש. "הקהל הגדול צפוי להינות מתפילה שהופכת ליצירה מוזיקלית. הקירות בהיכל סופגים ברוח שבאה ממוסיקה והמבנה עצמו הוא מבנה, התוכן הוא מה שחשוב".

השילוב של החזן החסידי, הפייטן המזרחי והזמר הישראלי הוא שילוב מנצח, "זה השילוב שאני הכי אוהב", אומר ד'אור. "הרבה יותר מחבר בינינו מכל דבר אחר. זה לא משנה אם אתה לובש שטריימל או כיפת נחמן מאומן, התוכן הוא זה שמדבר. הלב היהודי מתפלל את אותה תפילה". לדברי דאור, "העובדה שמתקהלים הרבה מאד אנשים במקום שהוא לא מאפיין בית הכנסת, יש כאן הודיה בעיניי. עם ישראל זכה לניסים גדולים במבצע הזה, ובפירוש יש לנו על מה להודות".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully